logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Nový normál: Méně hostů, více rozvozů a nedostatek personálu

5. října 2021
Rozhovory 0
894
Nový normál: Méně hostů, více rozvozů a nedostatek personálu
O aktuální situaci v gastrosegmentu vypovídají mnohé faktory. Na konkrétní čísla jsme se podívali se Stéphane Nicoletti, generálním ředitelem společnosti Up Česká republika.
Jak se vyvíjí ceny obědů v meziročním srovnání, ovlivnila je nějak i pandemie?

Průměrná útrata v restauracích v době oběda se podle transakcí z karty eStravenka zvýšila meziročně o více než 10 korun a aktuálně se pohybuje kolem 180 korun. V Praze dosahuje průměrná útrata nyní téměř 200 korun, v Plzeňském a Pardubickém kraji se blíží 190 korunám.
Hned v několika regionech vzrostla meziročně průměrná útrata o více než 20 korun. Nejvyšší nárůsty evidujeme v Praze, na Vysočině, v Pardubickém a Zlínském kraji.
Výrazný růst průměrných útrat souvisí především s nuceným zdražováním, ke kterému musela většina restaurací v poslední době přistoupit. Kromě dopadů pandemie je hlavním důvodem rapidní růst cen surovin. Růst průměrné útraty je ovlivněn také častějším využíváním rozvozu, který je většinou zpoplatněn.

Chci opět normálně fungovat

Změnilo se také přístup restaurací k digitalizaci?
Kromě rostoucích cen surovin se restaurace v dlouhodobějším horizontu stále potýkají s výrazným úbytkem hostů, který je z velké části zapříčiněn častým režimem home office zaměstnanců z okolních firem. Lidé častěji než návštěvu restaurace volí nákup polotovarů nebo rozvoz, při kterém však preferují hlavně fast foody.
V kombinaci s nuceným zdražováním se proto restauratéři musí snažit přilákat hosty jinak. Řada z nich obměnila svou nabídku a snaží se vařit nová jídla, stejně jako za vyšší ceny poskytnout lepší servis. Čím dál tím víc restaurací také umožňuje platit bezkontaktně.
Síť eStravenky se meziročně rozšířila o více než třetinu nových restaurací a výrazně roste i objem tržeb realizovaných bezkontaktním způsobem, ať už kartou, telefonem nebo hodinkami. Situaci v tomto případě covid hodně pomohl, když někteří hráči na trhu začali restaurace motivovat k zavedení terminálů nabídkou na rok využívání zdarma.

Jaký bude nový normál?
Nejsilnějšími měsíci letošního roku byly dle údajů z eStravenky červen a srpen. Výsledky letní sezony byly pro některé provozovny skutečně dobré, ale hlavně v regionech panuje velmi silná obava z dalšího vývoje. Lze totiž očekávat, že průměrná útrata dokonce roku sice ještě poroste, ale celkové tržby už budou velmi pravděpodobně klesat.
Mnoho majitelů restaurací se tak nadcházející mimosezóny obává. Trend návratu zaměstnanců do kanceláří totiž není tak silný a home office má stále velký vliv na návštěvnost restaurací. Kromě cenové inflace se navíc mnoho našich restauračních partnerů potýká s výrazným nedostatkem pracovních sil, které v pandemii opustily obor a už se do něj neplánují vrátit.
I v případě dobré epidemiologické situace bude nadcházející období pro restauratéry velmi složité. Pokud by se ovšem restaurace znovu zavřely, byla by to naprostá katastrofa.

Související články:

Chci opět normálně fungovat

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!