
Průměrná útrata v restauracích v době oběda se podle transakcí z karty eStravenka zvýšila meziročně o více než 10 korun a aktuálně se pohybuje kolem 180 korun. V Praze dosahuje průměrná útrata nyní téměř 200 korun, v Plzeňském a Pardubickém kraji se blíží 190 korunám.
Hned v několika regionech vzrostla meziročně průměrná útrata o více než 20 korun. Nejvyšší nárůsty evidujeme v Praze, na Vysočině, v Pardubickém a Zlínském kraji.
Výrazný růst průměrných útrat souvisí především s nuceným zdražováním, ke kterému musela většina restaurací v poslední době přistoupit. Kromě dopadů pandemie je hlavním důvodem rapidní růst cen surovin. Růst průměrné útraty je ovlivněn také častějším využíváním rozvozu, který je většinou zpoplatněn.
Změnilo se také přístup restaurací k digitalizaci?
Kromě rostoucích cen surovin se restaurace v dlouhodobějším horizontu stále potýkají s výrazným úbytkem hostů, který je z velké části zapříčiněn častým režimem home office zaměstnanců z okolních firem. Lidé častěji než návštěvu restaurace volí nákup polotovarů nebo rozvoz, při kterém však preferují hlavně fast foody.
V kombinaci s nuceným zdražováním se proto restauratéři musí snažit přilákat hosty jinak. Řada z nich obměnila svou nabídku a snaží se vařit nová jídla, stejně jako za vyšší ceny poskytnout lepší servis. Čím dál tím víc restaurací také umožňuje platit bezkontaktně.
Síť eStravenky se meziročně rozšířila o více než třetinu nových restaurací a výrazně roste i objem tržeb realizovaných bezkontaktním způsobem, ať už kartou, telefonem nebo hodinkami. Situaci v tomto případě covid hodně pomohl, když někteří hráči na trhu začali restaurace motivovat k zavedení terminálů nabídkou na rok využívání zdarma.
Jaký bude nový normál?
Nejsilnějšími měsíci letošního roku byly dle údajů z eStravenky červen a srpen. Výsledky letní sezony byly pro některé provozovny skutečně dobré, ale hlavně v regionech panuje velmi silná obava z dalšího vývoje. Lze totiž očekávat, že průměrná útrata dokonce roku sice ještě poroste, ale celkové tržby už budou velmi pravděpodobně klesat.
Mnoho majitelů restaurací se tak nadcházející mimosezóny obává. Trend návratu zaměstnanců do kanceláří totiž není tak silný a home office má stále velký vliv na návštěvnost restaurací. Kromě cenové inflace se navíc mnoho našich restauračních partnerů potýká s výrazným nedostatkem pracovních sil, které v pandemii opustily obor a už se do něj neplánují vrátit.
I v případě dobré epidemiologické situace bude nadcházející období pro restauratéry velmi složité. Pokud by se ovšem restaurace znovu zavřely, byla by to naprostá katastrofa.