
Výdejní okénka jsou posledním povoleným způsobem, jakým můžete svůj gastropodnik udržovat jakžtakž při životě. Pokud k nim přidáte ještě online objednávky, vaše tržby se prokazatelně zvýší. Je to totiž další prodejní kanál, takový ostrůvek naděje.
Přinášíme vám horké tipy z časopisu HOREKA 124/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé tři měsíce v „křupavém“ tištěné verzi. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro pracovníky v pohostinství. Článek si můžete stáhnout ZDE.
Podle provozovatele online objednávkového systému Adaptee Gastro narostlo množství online objednávek o více než 40 % oproti „klidovému“ stavu jak při prvním, tak i při druhém lockdownu. Pražské vietnamské bistro Bếp Việt začalo s provozováním online objednávkového systému krátce po otevření: „Samozřejmě důsledky pandemie pociťujeme, naštěstí ne tak výrazně jako mnozí kolegové v oboru. Objednávat online se u nás dá již nějakou dobu, zákazníci si na tento způsob zvykli, takže jsme na jaře ani nyní nezůstali na holičkách. Momentálně evidujeme 50 % tržeb oproti normálnímu stavu,“ popisuje Monika Le, majitelka bistra. Podle Dáme jídlo dokázala jejich společnost před pandemií zvýšit některým restauracím obrat i o více než 50 %. „Ve světě je v posledních letech obvyklé, že restaurace mají z rozvozu jídel v průměru 30 % obratu,“ doplňuje Petr Indra, obchodní ředitel Dáme jídlo. U podniků s pouze výdejními okénky se propady pohybují průměrně kolem 70 %.
Objednávkové systémy vs. portálová řešení
Můžete si vybrat mezi několika možnostmi, jak spolupracovat s firmami, které poskytují řešení pro online objednávky. Jednou volbou je vybrat si objednávkový systém, který vám poskytne online objednávkové rozhraní na vašich webových stránkách (např. Adaptee Gastro, Objedname.cz). Po firmách, které připravují online objednávkové rozhraní, můžete chtít i vlastní aplikaci. Zde je ale otázka, jestli ji opravdu potřebujete. Pak tady máte firmy, které poskytují tzv. portálové řešení (např. Onemenu.cz, DameJidlo.cz, Wolt), na němž najdete nabídku rozvozového menu všech klientských restaurací a na jejich webové platformě funguje objednávkový systém pro vaši restauraci. Anebo si můžete zaplatit vývojáře, který vám udělá vlastní objednávkový systém. Zde si ovšem připravte i půl milionu. Máte to pak ale bez měsíčních poplatků pro poskytovatele.
Nechápete? Uvedeme příklad. Váš podnik se jmenuje například Pizzerie U Slona a váš web je www.pizzerieuslona.cz:
- u online objednávkového systému na vašem webovém rozhraní si lidé budou objednávat na pizzerieuslona.cz/objednavky
- u portálového řešení XY firmy si lidé budou objednávat na xyfirma.cz/pizzerieuslona
„Abyste si to představili: Adaptee Gastro je jedna obrovská aplikace a každé restauraci spouštíme její vlastní objednávkový systém, kde si každý podnik může zvolit různé doplňkové služby podle potřeby, např. promokódy či vouchery,“ říká Petr Bíba, obchodní ředitel Adaptee Gastro.
Kolik to stojí?
Jak si ale vybrat… Směrodatná bývá pro mnohé cena. I když by být neměla jediným kritériem. Zeptali jsme se jednotlivých oslovených firem, jaké jsou jejich poplatky, a zde je výsledek:
Firma | Cena | Poznámka | Propojení s POS |
Adaptee Gastro | 1 800 Kč/měsíc | Základní licence, která v sobě zahrnuje vše potřebné pro online objednávání: objednávkový web, aplikaci, terminál a administraci. Dále obsahuje upgrady, podporu a webhosting. | Ano |
DameJidlo.cz | 30 % z objednávky | Jak se poplatek rozdělí:
86,5 % kurýrní služby 2,5 % poplatek bance 8,7 % marketing restaurace 2,3 % pro Dáme jídlo |
|
Objedname.cz | Na míru, fixní měsíční náklady | Ano | |
OneMenu.cz | 582 Kč měsíčně / roční tarif
990 Kč měsíčně* |
* účtuje se provize 3,79 % z objednávky, což pokrývá poplatek za platební bránu | Ano |
Wolt | 30 % |
|
Jak už ale víme, cena není všechno. Každá možnost má své výhody i úskalí. Pokud se rozhodnete pro objednávkové rozhraní, musíte myslet na marketing. Tedy jak dát o své restauraci a jejím webu vědět zákazníkům. Jak je dostat k vám na vaše stránky. Petr Indra, obchodní ředitel společnosti Dáme jídlo, upozorňuje: „Získání a udržení nového zákazníka v online prostředí je zpravidla dražší a složitější než ho přilákat do kamenné provozovny, protože na internetu soupeříte s mnohem širší konkurencí. Většina majitelů restaurací na digitalizaci nebyla připravena ani investičně, ani znalostmi internetového prostředí.“ Při výběru taky myslete na to, ať má firma, která vám objednávkové rozhraní poskytne, zkušenosti se specifickým gastrooborem. Protože vy nechcete klasický e-shop, vy potřebujete objednávky na konkrétní čas, suroviny navíc a podobné vychytávky. Pokud se rozhodnete pro portfoliová řešení, tyto weby mají na jedné stránce nabídku všech restaurací. Takže se člověk o vás dozví na stránkách poskytovatele, otázka je, jestli si vás vybere. Další otázka je, jestli je objednávkový systém přímo propojen s vašim pokladním systémem, protože to mnoho věcí zjednodušuje. Ale nebojte, nevisí nad vámi Damoklův meč. Můžete spolupracovat s několika firmami najednou. Dělá to tak i Matouš Petráň, majitel dvou bister Dish, ten své zkušenosti sepsal velice obsáhle na svém Facebooku.
Spolupracuje s dvěma portfoliovými řešeními (DameJidlo.cz, Wolt) a na vlastních webových stránkách má widget, který zákazníka převede na stránku bistra na onemenu.cz. Jak se říká ve finančním světě, diverzifikace je důležitá.
Digitální zaostalost zaostává
Všechny oslovené firmy se shodují na tom, že pokud pandemie k něčemu vedla, tak rozhodně k chytřejšímu využívání technologií. „Náš marketing před lety stál na tom, že jsme restauratérům museli vysvětlovat, proč vlastně objednávkový systém mít. Od března již málokdo pochybuje o tom, proč být online,“ potvrzuje Petr Bíba. „Mnoho restaurací svůj business skvěle převrátilo do online světa, kromě online objednávání jídla začaly také používat třeba často podceňované skladové hospodářství. Vidíme to i u řady našich klientů, kteří používají nástroj OneMenu. Přidali si widget na web, investovali do reklamy na sociálních sítích a daří se jim zvládat tyto nelehké časy,“ popisuje Igor Třeslín, ředitel společnosti StoryOus, která OneMenu.cz provozuje. Podle Adama Jedličky, jednatele společnosti objedname.cz, bude mít do konce tohoto roku objednávkové systémy minimálně 50 % restaurací. „Myslím si, že digitalizace gastra bude díky této situaci určitě o minimálně pět let urychlena, jelikož takový zájem lidí o online objednávky jídla domů nikdy v historii nebyl,“ dodává.
Bát se, že online objednávky budou fungovat jenom po dobu pandemie, nemusíte. Určitě v době po otevření poklesnou. Lidé si ale navykli na objednávání jídla online s sebou natolik, že se to pro ně stalo zvykem, něčím běžným. Pamatujete ještě na zážitek, kdy jste poprvé spustili svůj chytrý mobil, a to vzrušení? Tak to již dávno opadlo, a totéž se stalo již u online objednávek. Potvrzuje to i Petr Indra: „V jednotlivých měsících roku 2020 jsme meziročně rostli o 50 až 70 %, co se týče počtu objednávek. Přičítat to pouze okolnostem vyvolaným koronavirovou pandemií však není možné, protože naše data ukazují trochu jiný obrázek. Podobným tempem jako loni Dáme jídlo rostlo i v letech před pandemií. To je dáno mimo jiné tím, že podnikáme v oblasti e-commerce, jež je sama o sobě v Česku v posledních několika letech na výrazném vzestupu.“ Navíc se tu objevuje nový trend tzv. virtuálních restaurací. Upozorňuje na něj Jan Foret, ředitel českého Wolt: „Pandemie bezpochyby velmi výrazně přispěla k digitalizaci gastra. I na našem trhu již začínají vznikat tzv. virtuální restaurace, které slouží k rozvozu jídel a nenabízejí možnost posezení. Zajímavým konceptem je na Woltu například projekt Mojejidlo.cz sdružující 10 virtuálních restaurací odbavovaných z jedné kuchyně. Dále potom Rosinter group s virtuálními projekty od SaSaZu či Matoka group, která dělá různé virtuální restaurace ze svých fyzických podniků.“
Tři T u rozvozu: tavení, teplota, time
Co jídlu rozhodně nesvědčí, je rozvoz. Lépe převozy snášejí hamburgery, pizzy, hůř česká klasika. „První a zásadní krok je v tomto ohledu správná volba menu. I přes všechny dostupné možnosti, jak udržet jídlo při přepravě v kondici, zkrátka existují jídla, jež se pro rozvoz nehodí. Příkladem za všechny mohou být mušle nebo pokrmy se šlehačkou. Taková jídla je nutné z menu pro rozvoz nejprve vyřadit,“ upozorňuje Petr Indra.
„Zjistili jsme, že prudké výkyvy teplot a pára mají velký vliv na kvalitu jídla, proto klientům můžeme doporučit krabice na pizzu s otvory, aby pára šla pryč a těsto tak zůstalo v rámci možností křupavé, plus aby se vyhnuli velkým výkyvům teplot pomocí vyhřívaných boxů, nebo auto na rozvoz aby bylo co nejblíže východu z restaurace. Naší radou může být ventilátorem odvětrávaný vyhřívaný box, do kterého se vejdou jak pizza krabice, tak boxy s jídlem,“ říká Adam Jedlička.
„Bohužel neexistuje technologie, která by uměla jídlo uchovat v téměř 100% stavu, ve kterém se vyzvedává,“ potvrzuje Jana Kryštof ze společnosti Prorozvoz.cz. Podle něho je nejosvědčenější obal v poměru ceny a výkonu zatavování.
Podle blogu Adaptee Gastro je nutné čerstvě uvařené jídlo v obalu udržovat v provozní teplotě 60 °C. Jenom tak zabráníte kondenzaci. Při této teplotě totiž jídlo nechladne tolik, aby se v obalu vytvářely kapičky vody, které pak pokrm zvlhčují. S tímto vám mohou pomoci např. termotašky, které jsou napojené na autozapalovač a jsou schopné se zevnitř vyhřát na požadovanou teplotu během jedné minuty. Díky méně drastickému přerušení tepelného řetězce jede jídlo k zákazníkovi v lepší kondici. Bohužel tyto technologie nejsou nijak levné. Jedna termotaška se pohybuje v rozmezí dvou až tří tisíc korun.
Víme, jakákoliv investice v dnešní době může zabolet. Pokud ale počítáte s budoucností, tak vsadit na jídlo s sebou a online objednávky se vám rozhodně vyplatí.