logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Majitelé restaurací vyhlížejí otevření zahrádek s nadějí i nejistotou

12. května 2021
Zpravodajství 0
729
Majitelé restaurací vyhlížejí otevření zahrádek s nadějí i nejistotou

Za necelý týden dostanou restaurace v Česku možnost přivítat zákazníky alespoň na zahrádkách. Naději na byť jen částečný návrat k normálnímu provozu ale doprovází nejistota. Ta se týká například toho, nakolik se do restaurací zákazníci vrátí i při pokračujících restrikcích spojených s osobní návštěvou. Otevřená zůstává také otázka návratu kuchařů, číšníků a dalších pracovníků, kteří si kvůli uzavřeným provozovnám museli najít jiný zdroj příjmu, ale restaurace je teď budou potřebovat. Pomoc se zajištěním personálu nyní svým partnerům nabídla platforma Dáme jídlo ve spolupráci se startupem Grason, jenž dokáže zajistit flexibilní brigádníky třeba jen na vykrytí obědových a večerních špiček.

Majitelé restaurací po celém Česku vyhlížejí návrat zákazníků. Po dlouhých měsících, kdy jejich podnikání stálo pouze na výdejních okénkách a rozvozu, budou moci od 17. května přivítat hosty přímo ve svých provozovnách, byť zatím jen na venkovních zahrádkách.

Přestože mnozí vkládají do částečného rozvolnění naději na výrazný nárůst tržeb, optimismus doprovází také nejistota. Ta vyplývá nejen z toho, že přijít na dobré jídlo či pivo budou moci jen lidé s testem, dokladem o absolvovaném očkování či prodělání onemocnění Covid-19, ale vychází také ze zkušenosti na Slovensku, kde se zahrádky otevřely už koncem dubna. Průzkum mezi 440 majiteli slovenských restaurací ukázal, že ani po částečném rozvolnění opatření nejsou jejich podniky zdaleka za vodou, 70 % respondentů naopak uvedlo, že zahrádky jejich podnikání nedokážou rozběhnout.

Otázkou zůstává také to, jak k otevření zahrádek přistoupí zákazníci, z nichž si řada za poslední rok zvykla na doručování obědů, večeří, ale i snídaní až domů. “Rozvoz se stal nedílnou součástí gastrobyznysu. Lidé se naučili objednávat online a při doručení do 30 minut si mnozí z nich na rychlost, komfort a pestrost této služby zvykli. Online složka tak bude pro restaurace zásadním doplňkem jejich fungování i po rozvolnění. Mimo jiné také proto, že si mnohé z nich již vybudovaly stálý okruh zákazníků, kteří si u nich objednávají jídlo pravidelně, a byla by škoda o tento zdroj tržeb přijít,” říká Břetislav Stromko, ředitel marketingu a business intelligence společnosti Dáme jídlo – největší české platformy, která partnerům z řad restaurací a obchodů přivádí zákazníky a pomáhá jim se správným komerčním nastavením a efektivností rozvozu.

Další potenciální komplikací pro majitele restaurací je hrozící nedostatek personálu. Až 80 % kuchařů, číšníků i pomocných sil, které před pandemií pracovaly v gastronomii na plný úvazek, bylo nuceno si v posledním roce najít kvůli uzavření provozoven jiný zdroj příjmu. Téměř polovina z nich se nyní už do gastrobyznysu neplánuje naplno vrátit. Ukázal to průzkum startupu Grason, jenž se zabývá propojováním restaurací s flexibilními pracovníky schopnými doplnit kmenový personál. “Náklady na pracovní sílu rostou, restaurace musí nabídnout více peněz, aby přiměly kuchaře, číšníky a další personál k návratu z oborů, do kterých kvůli pandemii odešli. Pro mnohé majitele jde však o závazek, který na sebe s ohledem na nejistotu budoucího vývoje v gastronomii nemohou v tuto chvíli vzít,” popisuje spoluzakladatel startupu Grason Karel Mařík.

Řada majitelů restaurací tak nyní stojí před rozhodnutím, zda vsadit na jednu kartu, přesměrovat personál na obsluhování zákazníků na zahrádkách a věřit, že se brzy otevřou i vnitřní prostory restaurací, nebo zda dál držet v plném rozsahu i rozvoz, jenž výrazně pomáhá restauracím pokrýt fixní náklady na nájem či energie, a najmout další zaměstnance na zvládání obsluhy zákazníků na místě.

Aby platforma Dáme jídlo restauracím pomohla nejistotu ohledně personálu snížit, rozhodla se nabídnout jim využívání služeb startupu Grason za zvýhodněných podmínek. “Partnerům na naší platformě nyní nabízíme 50% slevu na službu Grason Flexi, kterou mohou využít ke zprostředkování flexibilního personálu a doplnit tak svoje kmenové zaměstnance například pro vykrývání obědových či večerních špiček,” popisuje obchodní ředitel společnosti Dáme jídlo Petr Indra. Dáme jídlo přitom podle Indry pokryje polovinu nákladů na zprostředkování brigádníků bez ohledu na to, zda je restaurace využije pro potřeby zajištění rozvozu či pro obsluhu zákazníků přímo na místě.

Majitelé restaurací se navíc podle spoluzakladatele služby Grason Karla Maříka nemusejí bát o kvalitu personálu.  “Vždy se jedná o pracovníky, kteří mají již s prací v gastrobyznysu zkušenosti. Jen mají v tuto chvíli jiný zdroj příjmů a nemohou nebo se nechtějí vracet na plný úvazek. Běžně však mají dva až tři podniky, kam skrze aplikaci na směny pravidelně chodí,” popisuje Mařík s tím, že majitelé restaurací mohou mezi kuchaři, číšníky a pomocnými silami v aplikaci vybírat na základě hodnocení uděleného předchozími zaměstnavateli. “Jde o podobný princip, jako v případě hodnocení řidičů taxislužeb zákazníky,” uzavírá Mařík.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!