Léčebné návrhy od pojišťoven poklesly o 40 %

Martin Voženílek na postu ředitele Státních léčebných lázní Janské Lázně působí přes tři roky. Ještě před pandemií začal s rekonstrukcí proslulé dětské léčebny Vesna. Jak se celá situace promítla do chodu lázní a jak se dívá na lázeňské vouchery?

Když jste nastoupil na post ředitele, plánoval jste dlouhodobější koncepci rozvoje lázní. Patřila rekonstrukce Vesny do tohoto rozvoje?

Návrh koncepce rozvoje lázní byla podmínka výběrového řízení na post ředitele, její součástí byla i rekonstrukce DL VESNA, kterou jsme začali realizovat v roce 2018 a postupně chceme pokračovat v dalších letech. Nyní je v plánu realizace zateplení celé budovy a výměna oken.

Rekonstrukce trvala dva roky, z toho jeden byl rokem pandemie, zdržely se nějak práce právě kvůli restrikcím?

Když jsme v průběhu března řešili, zda v rekonstrukci pokračovat 2. etapou, byl již ekonomický výhled velice nejistý. Rozhodli jsme se však rozšířit úvěrování a v této významné investici pokračovat, abychom byli připraveni nabízet naše služby v plné míře, až se pandemická situace srovná. Naštěstí se rekonstrukce nijak významně kvůli restrikcím ani nemocem neprodloužila.

Jak Státní léčebné Janské Lázně zasáhla pandemie, o jakých ekonomických propadech mluvíme?

Janské Lázně skončily loňský rok se ztrátou 35mil Kč nyní je v jednání znovu aktualizace kompenzační vyhlášky za rok 2020, tak předpokládám drobné ponížení ztráty z důvodu navýšení úhrad cca o 6 až 7 mil Kč. Ztráta však byla plánovaná právě z důvodu uzavření části provozu léčebny kvůli rekonstrukci. Ta však měla být zcela pokryta z finančních rezerv. Bohužel další propad tržeb nám rezervy zcela vyčerpal.

Jak velké % tvořila zahraniční klientela a jaká máte očekávání, kdy se vrátí?

Janské Lázně se primárně zaměřují na léčbu klientů, kterým je péče hrazena z veřejného zdravotního pojištění. Objem tržeb ze samoplátecké klientely se pohybuje okolo 25 % a ta zahraniční je mírně přes 5 %. Pevně doufám, že od příštího roku budeme moci opět nabízet léčebné pobyty pro klientelu z ruských i arabských zemí tak, jak jsme předpokládali. Také pro tyto klienty byla zmíněná rekonstrukce původně zamýšlena. V letošním roce budeme cílit primárně na tuzemskou klientelu. Rád bych se mýlil, ale nepředpokládám, že se situace letos nějak razantně změní a návrat klientů ze zahraničí bude nějak významný.

Nyní lze poskytovat jen rehabilitační a lázeňskou péči, které jsou alespoň částečně hrazeny z veřejného zdravotního pojištění. Máte dostatečný přísun pacientů, když se v mnoha nemocnicích odložila neodkladná péče?

I tento segment klientů je výrazně omezen než před začátkem pandemie. Jen v letošním roce zaznamenáváme pokles došlých léčebných návrhů od zdravotních pojišťoven o 40 % ke stejnému období loňského roku. To nasvědčuje tomu, že lidé mají buď obavy do lázní jet a nechat si návrh vypsat, ale také mají omezené možnosti jak u praktických lékařů, tak odborných specialistů, kteří návrh na léčbu doporučují. Omezení plánované péče v nemocnicích je samozřejmě také velký problém pro celý segment následné péče.

Vyhnuly se vaše lázně šíření koronaviru, nemuseli jste omezit provoz kvůli karanténním opatřením?

Janským Lázním se šíření koronaviru bohužel nevyhnulo a stejně jako celé Trutnovsko jsme na začátku letošního roku zaznamenali zvýšený výskyt onemocnění jak u klientů, tak mezi zaměstnanci. Díky plošnému testování a omezení provozu se však situace velice zlepšila a nyní je výskyt pozitivních výsledků velice ojedinělý a jsme připravení po ukončení všech omezení spustit provozy na plné kapacity.

Jaké bylo léto 2020 v Jánských lázních? Využívaly se zde státní vouchery, byl o ně zájem?

Po uvolnění restrikcí samozřejmě narostl zájem o lázně a tím i obsazenost a bezpochyby i díky voucherům. Nicméně větší význam by měl voucher v podzimním období, kdy by mnohem více motivoval klienty k rezervacím v méně zajímavém období. Bohužel v té době byla lázeňská péče opět omezena a vouchery nebylo možné realizovat. Věřím, že díky prodloužení voucherů až do konce roku 2021 se situace opět zlepší.

Jakou státní podporu jste využili a byla vám vyplácená včas?
Lázně vedle zmíněných voucherů, čerpají také podporu z programu Antivirus a Covidgastro uzavřené provozovny. Další formy podpory z důvodu právní subjektivity státního podniku nebylo možné realizovat. S vyplacením podpory jsme nezaznamenali žádný problém ani prodlevu.

Letní sezona pomalu klepe na dveře, co v Jánských lázních chystáte?

S plánováním na léto zatím čekáme na vývoj pandemie v ČR. Rádi bychom uspořádali alespoň menší kulturní akce i pro veřejnost, ale vše samozřejmě záleží na situaci. Žádné další investice nyní nerealizujeme, ale pokud to jen trochu půjde, jsme připraveni nabídnout v letní sezóně všechny služby, na které jsou u nás zvyklí.