2021: Konec nedostatku chytrých technologií v pohostinství

Přinášíme vám horké tipy z časopisu HOREKA 123/2020.  Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé tři měsíce v „křupavém“ tištěné verzi. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro pracovníky v pohostinství. Článek si můžete stáhnout ZDE. 

 

Rubriku E-horeka máme v tomto časopisu již několik let. Psali jsme v ní o různých digitálních technologiích, které mohou hotelům a restauracím zjednodušit bytí. Často ale bylo pohostinství vůči těmto novinkám hluché.

Až nyní. Pandemie jasně ukázala, že firmy, které používaly různé vychytávky již nějakou dobu, byly o krok napřed před ostatními. Například online objednávkové systémy. „Restaurace, které nabízejí rozvoz jídel dlouhodobě, se během krize dostaly na tržby i přes jeden milion korun měsíčně, což je více než u některých restaurací v širším centru Prahy bez rozvozů,“ vysvětluje Petr Bíba, obchodní ředitel společnosti Adaptee Gastro. Mají zkrátka výhodu před těmi podniky, které se začaly o objednávky jídel s sebou a rozvoz zajímat až při pandemii. Restaurace se stálou nabídkou donášky si již před lockdownem vyladily produkt, obal, dopravu, ale i komunikaci se zákazníky. Například Pizza Bar San Marco v Třebíči funguje dál a podniku rozhodně neklesly tržby tak markantně, jako je tomu jinde. „V druhé vlně jsme se dokázali udržet na 50–60 % tržeb oproti normálnímu stavu,“ říká Radek Netoušek, majitel podniku. „Ztráty tedy nejsou devastující, mohu se dokonce pochlubit tím, že jsem nikoho nemusel propustit,“ dodává.

Jak tedy pandemie zamávala digitalizací? Přinášíme vám pohled tří firem na digitální budoucnost v pohostinství.

Previo: Take-away jako trvalý byznys model

Část hoteliérů a restauratérů dodnes vnímá spuštění EET v roce 2016 negativně, ale nedá se upřít, že posunulo průměrnou úroveň technologických znalostí v pohostinství o velký skok kupředu. A podobný pozitivní efekt lze vysledovat i u této koronavirové krize. Naučili jsme se používat videohovory, sledovat webináře a především prodávat online. Výdejové okénko či rozvoz jsou často spojeny s online objednávkou a vlastní webovou prezentací. Mnoho restaurací teď možná přemýšlí o take-away jako trvalém byznys modelu. Někteří instalují QR kódy od Qerko.com či OneMenu.cz na stoly, aby omezili kontakt číšníků s hosty a zároveň ušetřili čas. Více než tisíc českých hoteliérů letos v létě získalo data do ubytovací knihy elektronicky přes aplikaci myAlfred.cz a více než čtvrt milionu hostů se díky ní mohlo vyhnout kontaktu s recepcí. Není dobré, když se hosté a provozovatelé v pohostinství méně potkávají, ale v některých provozech se tyto nové technologické trendy bezpochyby stanou hlavní konkurenční výhodou. Primárně při služebních cestách či pracovních obědech je každá úspora času vítaná. Turista na dovolené raději stráví deset minut navíc u rybníka či lyžováním než čekáním na check-in či placení. Celkový čas čekání na recepcích při průměrně třech minutách na hosta byl letos díky myAlfred.cz až o dva roky kratší. To jsou o dva roky delší pobyty pro hosty a o dva roky více času pro recepční a hoteliéry na důležitější práci, než je opisování občanek – na péči o hosty, na zvelebování okolí, na přemýšlení o covidu a o tom, co jako společnost budeme dělat, až tenhle prevít zmizí. A on zmizí brzy.

Storyous: S digitalizací je to jako s mytím rukou – dává smysl vždy, nejen za časů pandemie

 

 

Gastronomie je velice tradiční obor. Na dobré jídlo a vlídnou obsluhu​ jsou​ digitální nástroje zdánlivě krátké, zato složité organizační procesy, které ​probíhají na​​ pozadí​ restaurace,​ by automatizaci potřeboval​y​ jako sůl. Lockdown na tuto skutečnost bohužel upozornil​ ještě více​.

Když jste nuceni ze dne na den zavřít restauraci a musíte vydávat jen přes okénko, potřebujete​ mít k dispozici​ okamžitě několik dobře propojených digitálních instrumentů, abyste situaci ​mohli ustát s co nejmenší ztrátou.

  • Musíte vědět, jak optimalizovat nabídku – po kterých jídlech je běžně největší poptávka, na kterých položkách máte nejzajímavější marže, kdy se vyplatí mít otevřeno, kolik si ponechat personálu atd. K tomu všemu potřebujete spolehlivá​ a dobře ​čitelná data z manažerského systému.
  • Potřebujete, aby zákazníci věděli, ​jak a co si u vás v podniku mohou objednat. K tomu slouží aktivní správa sociálních sítí, ​G​oogle účtu a napojení na služby online objednávání. Máte-li všechny služby navíc propojené do jednoho rozhraní, ušetříte čas i případné chyby – tedy vaše peníze.

​S digitalizací je to jako s mytím rukou – dává smysl vždy, nejen za časů pandemie. Digitální nástroje řízení zlepšují obchodní výsledky, jsou pohodlné, ale přinášejí i​ značnou konkurenční výhodu.

Očekáváme také růst online objednávání jídla s sebou. Před ​koronavirem ​v něm Česká republika​ za celoevropským průměrem zaostávala​.

Další světový trend, který v tuzemsku zatím čeká na realizaci, jsou tzv. virtuální kuchyně, kdy známá respektovaná značka vaří jídla​ určená​ jen ​pro​ rozvoz​.​ ​Může to skvěle​ fungovat například v příměstských oblastech​, kde typicky bydlí movitější lidé​.

Na závěr stojí za to zmínit, že obecným makrotrendem v gastronomii je konsolidace. Ta digitalizaci přímo vyžaduje kvůli značným úsporám a pohodlné správě​ klidně i více​ provozů najednou.

Dotykačka: Lockdown mnoho podniků posunul o mílové kroky dopředu

Přinejmenším ve využívání moderních technologií zejména ve dvou oblastech – jednak v komunikaci se zákazníky a jednak ve zvyšování efektivity různých interních procesů a snižování nákladů.

Co se týče komunikace, ukázalo se, že křídou popsaná tabule stojící na chodníku nestačí. Pro přežití je zásadní aktualizovat nabídku na webu, registrovat se na objednávkových portálech, a především informovat zákazníky na sociálních sítích o možnostech objednávek a o vyzvedávání a rozvozu. Potvrzuje to i praxe podniků, které využívají náš bezplatný objednávkový portál Vyzvednisi.cz.

U podniků, které takovýmto způsobem zvládly rozjet „okénkový byznys“, se posléze projevily přidané hodnoty dalších digitalizačních opatření.

Digitalizace začne hrát v segmentu horeka zásadní roli. Mezi restauratéry a hoteliéry v důsledku pandemie dojde ke generační obměně a podniky začnou vést mladí lidé, kteří vyrostli s mobilním telefonem v ruce. Technologie vnímají jako přirozenou součást života, jsou zvyklí komunikovat online, takže to, co se starší generace teprve učí, je pro ně samozřejmostí. Zároveň jsou zvyklí mít veškeré informace hned, nejlépe v mobilu, tudíž uvítají systémy, které jim to budou umožňovat.

Dá se předpokládat, že chytrý pokladní systém bude základ, který provážou ještě s dalšími digitalizačními nástroji. Gastronomie se tak více profesionalizuje a zároveň se bude lépe potkávat s očekáváním na straně zákazníků (rovněž zvyklých na moderní technologie). Online objednávky, bezhotovostní platby i komunikace prostřednictvím sociálních sítí se tak stanou novým standardem.

Dá se předpokládat, že chytrý pokladní systém bude základ, který provážou ještě s dalšími digitalizačními nástroji. Gastronomie se tak více profesionalizuje a zároveň se bude lépe potkávat s očekáváním na straně zákazníků (rovněž zvyklých na moderní technologie). Online objednávky, bezhotovostní platby i komunikace prostřednictvím sociálních sítí se tak stanou novým standardem.