logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Už rok se funguje přes okénka. Tržby gastra meziročně spadly o 37 %

11. března 2021
Digital 0
1234
Už rok se funguje přes okénka. Tržby gastra meziročně spadly o 37 %

Obor gastra už 12 měsíců bojuje o přežití. Bez několika dnů je to přesně rok, co otevřela první výdejní okénka. Ta se během lockdownů stala jediným způsobem, jak udržet otevřené provozy. Z uplynulých dvanácti měsíců bylo různou měrou omezení zasaženo hned devět, přísný okénkový režim pak v součtu panuje půl roku. Výsledek? Tržby oboru se meziročně propadly o 37 procent. Oproti roku 2019, kdy podle SOCR ČR dosahovaly 195 miliard korun, to představuje propad zhruba o 72 miliard.

Podle společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá čtvrtina tuzemských gastro podniků, byl první lockdown nejtěžší. „Na tak razantní omezení tehdy nikdo nebyl připraven. V půlce března tak ze dne na den zavřely tři čtvrtiny podniků a tržby se propadly o 87 procent. V dalších týdnech pak postupně okénka otevřelo 40 procent podniků a tržby se vyšplhaly asi na třetinu původních hodnot,“ rekapituluje ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Loňské jaro zabilo desetinu podniků

Navzdory rozvolnění v letních měsících se deficit způsobený jarní uzavírkou nepodařilo dohnat. Odhadem zhruba 10 procent podniků už neotevřelo. Zbývající zařízení sice generovala vyšší obraty než před vypuknutím koronakrize, nicméně i tak byla čísla nižší než během předchozího léta. Výrazně se projevily rozdíly mezi jednotlivými regiony.

„Zdaleka nejhůř na tom byla Praha, kde v porovnání s létem 2019 klesly tržby bezmála o pětinu. V mínusu se potácely také Moravskoslezský a Zlínský kraj, jejichž návštěvnost negativně ovlivnila lokální ohniska koronaviru. Nejvíc se naopak utrácelo v turisticky atraktivních lokalitách v jižních Čechách, Královéhradeckém kraji a na jižní Moravě,“ přibližuje Petr Menclík.

Podzim a zima? Útlum, a ještě větší útlum

Nový náraz přišel hned po letních prázdninách. Už koncem září přišlo rozhodnutí o omezení otevírací doby, posléze se začala omezovat i kapacita gastropodniků. V říjnu pak s propuknutím druhé vlny koronaviru přišel další tvrdý lockdown, který panuje prakticky do současnosti. Jediným vytržením byly tři rozvolněné týdny na přelomu listopadu i prosince, kdy ale nadále přetrvávalo omezení provozní doby i kapacity. Tehdy otevřelo 7 z 10 podniků, které fungovaly před propuknutím koronakrize.

Co způsobují lockdowny?

Gastro se během roku zvládlo na omezení částečně adaptovat. Díky moderním technologiím a optimalizovaným procesům už podniky s každým dalším lockdownem naskakují do okénkového provozu rychleji a efektivněji. I tak to ale znamená, že během těchto období má obvykle kolem 60 procent gastro podniků zavřeno a tržby se pohybují kolem 40 procent normálu.

Krvácejí všichni, nejvíc večerní podniky

Koronavirová omezení mají největší dopad na podniky orientované na noční život. „Například diskotéky a kluby, podobně jako bary nebo hospody, nemohou pořádně fungovat už od konce léta. Situace je pro ně likvidační,“ upozorňuje Petr Menclík. Naopak nejlépe podle něj současný režim zvládají kavárny a bistra. „Tyto podniky do určité míry i za normálních okolností fungují v režimu ‚take away’. Za celý rok jejich tržby klesly jen o 19 procent,“ vyčísluje Petr Menclík.

Podle Luboše Kastnera, který obor zastřešuje v rámci AMSP ČR, aktuálně hrozí smrt každému čtvrtému zařízení. „Víc než třetinový pokles hodnoty trhu v kombinaci s nejistými kompenzacemi a slabým nájezdem tržeb v roce 2021 způsobí odliv zhruba čtvrtiny provozovatelů a analogicky stejného počtu zaměstnanců. Pro záchranu odvětví je nyní zásadní, kdy dojde alespoň k částečnému rozvolnění a obnově provozu,“ vysvětluje.

Regiony oslabují ohniska koronaviru i odliv turistů

Největší meziroční propad z pohledu regionů zaznamenal v uplynulém roce Zlínský kraj. Nejslabší oblasti doplňuje ještě Karlovarský a Plzeňský kraj. Zatímco v prvním případě je na vině koronavirové ohnisko během léta, Karlovarský kraj ochromil zásadní úbytek zahraničních turistů v lázeňských centrech. V západních Čechách jsou pak i další příčiny. „Vedle podstatného snížení tranzitu na hlavním tahu z Německa má zásadní vliv i to, že v Plzeňském kraji převládají hospody, tedy aktuálně jeden z nejpostiženějších gastro formátů,“ přibližuje Luboš Kastner.

Kde se naopak dařilo? Vedle atraktivních lokalit v Libereckém a Královéhradeckém kraji nebo na jižní Moravě si po celý rok vedl dobře také Středočeský kraj, kde – stejně jako v Praze – po celou dobu restrikcí zachovalo provoz největší procento gastro podniků. Přesto ani tyto kraje zdaleka nedosáhly hodnot srovnatelných s předchozím rokem.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!