
Tomáš Kubart se narodil v Kutné Hoře. Osud ho ale zavedl do Velké Británie, kde ve svých 25 letech pomohl otevřít restauraci michelinského šéfkuchaře, stal se manažerem roku a byl vyhlášen jednou z nejvlivnějších osobností britského pohostinství. Spolu s Jakubem Stejskalem, který ho vyzpovídal ve svém podcastu Rumelier, pro vás připravil tipy, jak zvládnout koronakrizi.
Přinášíme vám horké tipy z časopisu HOREKA 123/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé tři měsíce v „křupavém“ tištěné verzi. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro pracovníky v pohostinství. Článek si můžete stáhnout ZDE.
- MINIMALIZUJTE ZTRÁTY
Podívejte se na silné stránky restaurace. Co děláte dobře? Co děláte jinak? Na co můžete lidi nalákat?
Zkuste si všímat menších nákladů – položek jako ubrousky nebo brčka. Víte, kolik vás stojí například ročně? Na korunových položkách se dá ušetřit, a to hodně.
- PERSONÁL
Bohužel potřebujete mít tolik zaměstnanců, kolik chodí hostů. Musíte si dobře spočítat, kolik lidí k vám denně k výdejnímu okénku přijde a v jakém časovém horizontu. Z lidské stránky je to těžké. Sám mám ale zkušenost, že zaměstnanci rozumějí, že za to nemůžete. To, že máme zavřeno, je vládní nařízení, ne náš nápad. Když pracujete s 20 % financí ve srovnání s dobou před krizí, jinou možnost ani nemáte.
Buďte otevření v komunikaci, rozhodně mluvte se zaměstnanci na rovinu, nic před nimi nezastírejte. Zkuste si ty nejlepší udržet.
- VYUŽIJTE ČAS
Pamatujete si ještě na dobu před pandemií, jak jste nic nestíhali? Nyní máte, již podruhé, čas všechno dodělat. Můžete vymalovat, ale hlavně doplnit vzdělání lidí. Až se podniky znovu otevřou, abyste měli ten nejpřipravenější personál.
Zkuste různé online kurzy, zamyslete se, co by šlo dělat jinak, kde je díra na trhu. Důležité je nepřestat.
- VYMÝŠLEJTE
Dnes musíte být flexibilní, nenechávejte nic na náhodě, komunikujte s hosty – nejjednodušší je to přes sociální sítě. Například v Anglii restaurace začaly prodávat balíčky s ingrediencemi pro uvaření večeře – nejenom hotová jídla s sebou. Bary zase lahvovaly svoje koktejly a prodávaly je po internetu. Koupit si koktejl od profesionála je super, pro vlastní koktejl byste si totiž museli koupit několik lahví, sirupů – takto to bylo pro zákazníky mnohem pohodlnější.
Nebyl to jeden nápad, který všichni okopírovali, ale každá restaurace přišla s něčím vlastním.
- MARKETING: DEJTE NAJEVO EMOCE
V pohostinství je nejúčinnější šeptanda, ale nedám dopustit ani na již zmiňované sociální sítě. Například mám nejraději Instagram, přijde mi uživatelsky přístupný, je hezký, za krátkou dobu naberu hodně informací. Musíte být ale autentický – ať u vás sítě spravuje jeden člověk, který ví, co se v podniku děje. Ne nějaký agenturní styl, dejte tomu emoce. Zkuste fotky za oponou, z akce, z tréninku – mít profil o lidech: Máme tým a tohle všechno děláme.
- NEBOJTE SE BUDOUCNOSTI
Když nemůže Mohamed k hoře, půjde hora k Mohamedovi. Držte se svých klientů: dejte jim o sobě vědět, bavte je na sítích, zkoušejte nové věci. Buďte co nejvíce responzivní, zkuste zákazníkům odpovídat do deseti minut. A nepropadejte skepsi.
Co dělá Tomáš Kubart?
Vždy si chtěl otevřít vlastní restauraci, pandemie mu ale změnila plány. Nyní rozbíhá se svým italským kamarádem projekt Pasta Kings, kdy po Praze rozváží čerstvé těstoviny a čerstvou omáčku, které je pak potřeba jenom uvařit a ohřát.