Kavárny nejen zavírají, hledají i možnosti jak přežít

Podle dat společnosti Data Servis – informace současná práce z domova snížila spotřebu kávy s sebou, kterou si zaměstnanci cestou z práce nebo do práce pořizovali. S chybějící poptávkou zaměstnanců se spoustě z nich nevyplatí provoz v době karantény udržovat. V ČR mělo na začátku roku 2021 funkční okénko necelých 40 % kaváren, v Praze ještě méně.

Situace v hlavním městě rozhodně není nijak růžová. Kavárenský řetězec CrossCafe se rozhodl uzavřít  pět svých poboček v hlavním městě. Podobnou cestu zvolil v Česku i další řetězec kaváren, a to Costa Coffee, který se rozhodl dočasně uzavřít velkou část svých provozoven.

Kavárenská síť Starbucks spustila ještě loni na pobočce Homepark Zličín takzvaný Parking Pickup. Hosté si přes mobilní aplikaci předem objednají kávu nebo jídlo, zaplatí online pak si na určeném místě vyzvednete svou kávu, bez toho aby vystoupil z auta. Tato služba není pro Starbucks žádnou novinkou, vznikla ve Spojených státech v roce 2018 a dnes funguje v USA a Kanadě na 800 pobočkách.

Pražská pražírna kávy doubleshot, která provozuje tři kavárny se potýká se 70% propadem tržeb oproti roku 2019. „Pokles je samozřejmě obrovský, protože jsme většinu roku měli omezený provoz a ještě se to sešlo tak, že několik měsíců jsme neměli otevřeno vůbec. Nejdříve se před kavárnou Místo rekonstruovala v době jarního lockdownu ulice a nebylo možné mít výdejové okénko. Na podzim jsme pak uzavřeli Můj šálek kávy pro rekonstrukci. A ani espresso baru v Alza.cz se nevyhnula rekonstrukce prostor, ve kterých ho provozujeme,“ popisuje situaci Jaroslav Tuček, spoluzakladatel a spolumajitel české pražírny výbrěové kávy doubleshot.

Mnoha kavárnám zůstalo v těchto dobách jenom okénko. Na rozvoz se necítí a ani to mnohokrát nedává smysl. Potvrzuje i to i Jaroslav Tuček: „Náš kavárenský sortiment není úplně vhodný pro rozvoz a nechceme, aby si zákazníci doubleshot spojovali s průměrným nebo podprůměrným zážitkem. Kávu prostě nerozvezete a upřímně, kdo by si objednával cappuccino s rozvozem? Prostě jsme z kaváren udělali espresso bary.“

O tom, jak nastartovat novou, snad příznivější jarní sezonu se již brzy dozvíte v novém vydání HOREKY, které vyjde v březnu.