
Gastru u nás chybí jednotný hlas, který by nejen obhajoval vaše zájmy, ale také na veřejnosti mluvil o důležité roli tohoto oboru. Je totiž silným pilířem ekonomiky. CGI chce být zároveň bezpečným inkubátorem pro podnikatele, pracovníky a mladé talenty, zkrátka živnou půdou pro další rozvoj celého odvětví.
Přinášíme vám horkou zprávu z časopisu HOREKA 123/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé tři měsíce v „křupavém“ tištěné verzi. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro pracovníky v pohostinství. Článek si můžete stáhnout ZDE.
Právě pandemie ukázala, že gastronomické zájmy nemají svého lídra, který by mluvil za všechny. Pocítila to většina majitelů restaurací a dodavatelů do gastronomie. Vláda v první vlně totiž pomáhala hoteliérům, ale na restaurace a dodavatele se v podpůrných programech jaksi zapomnělo. Podniky měly alespoň výdejní okénka, hotely nic – tak zněl hlavní argument politiků.
Nestojíme o rozkoly!
Již nějakou dobu se ale v zákulisí gastra vytváří Český gastronomický institut. Stojí za ním Jiří Roith, hlava projektu Kulinářské umění, který si dal za úkol vzdělávat lidi v oboru po jiné ose, než jsou zajeté koleje školních vzdělávacích programů; Filip Sajler, zakladatel Perfect Canteen; Luboš Kastner z Hospodské s.r.o. a Petr Lupínek z InterGastu. Myšlenka institutu vznikla dávno před pandemií: „Na českém gastro trhu není organizace zastupující zájmy gastronomie jako celého odvětví. Tento obor potřebuje silného a profesionálního zástupce, který ho bude formovat a bude hájit jeho zájmy,“ říká Jiří Roith. Myšlenka vychází z již fungujícího projektu World Gastronomy Institute (WGI), který tvoří 46 členských zemí, Český gastronomický institut má v plánu stát se jedním z nich.
Hlavní body, na které se chce CGI zaměřit
- Zastupování odvětví gastronomie – např. při omezení provozu
- Tvorba struktury DPH pro obory gastronomie
- Formování většinového názoru za obor gastronomie
- Právní a legislativní poradenství pro gastro obory
- Gastronomické školství – sjednocení standardu profesionální gastronomické výuky a závěrečných zkoušek
- Školní a institucionální stravování – tvorba projektů
- Zavedení systému profesní certifikace pro gastro obory
- Program profesionálního vzdělávání pro zaměstnance a podnikatele v gastro oborech
- Profesionální soutěže – od studentů až po profesionály
- Atraktivní členský program pro členy CGI
Během pandemie se také ukázalo, jak nejednotně náš obor vystupuje. Když se v druhé vlně začalo jednat o možné pomoci restauratérům, ministr Karel Havlíček říkal, že jedná se všemi relevantními zástupci oboru. Bylo jich několik a nakonec se pro dobrou věc sjednotili. Je tento institut další organizací, která bude mluvit, ale ne jednotně? „CGI je organizace otevřená spolupráci a komunikaci s celým okolním světem v rámci odvětví gastronomie. Chápu, že jen otevřenou komunikací a spoluprací je možné společně formovat české profesionální gastronomické prostředí,“ dodává Jiří Roith. Tento záměr potvrzuje i logo institutu, které vyjadřuje českou gastronomii společně u jednoho stolu. „CGI určitě není o čtyřech zakladatelích, ale o zástupcích všech oborů gastronomie, které nyní postupně oslovujeme a zveme je ke společného stolu české gastronomie, abychom ve spolupráci vytvořili aktuální agendu a priority CGI. Naší ambicí rozhodně není, abychom jako čtyři zakladatelé mluvili za českou gastronomii, chceme spíš moderovat a podporovat proces vzájemné komunikace a budování profesionálního prostředí a standardů české gastronomie. Každý, kdo se chce do tohoto procesu opětovného zapojení do oboru, který milujeme a který nás živí, přidat, je vítaný u společného stolu gastronomické komunity, která se právě začíná formovat. V CGI je ale také vedle partnerů, kteří se mohou aktivně zapojit do formování agendy CGI, velký prostor pro řadové členy, pro které připravujeme atraktivní a konkrétní program benefitů plynoucích z členství,“ upřesňuje Jiří Roith.
CGI stanovuje jasné hlavní cíle v oblasti lobby:
- Vzdělávání
- Vliv na programy MŠMT, jako je tvorba nových RVP, ŠVP a tvorba jednotných závěrečných zkoušek na hotelových a gastronomických školách
- Získání prostředků na dlouhodobé vzdělávací programy pro své členy
- Zavedení a popularizace dlouhodobé profesní certifikace
- Veřejné stravování
- Úzká spolupráce se SZÚ a ČANT
- Vliv na programy týkající se školního a veřejného stravování
- Gastronomické podnikání
- Sazby DPH, spropitné, zdanění práce v gastronomii
- Podpůrné programy pro budování gastronomie
Jaká je tedy vize Českého gastronomického institutu?
„Chceme být moderní a profesionální organizace, která zastupuje a formuje celé gastro odvětví. Budeme platformou, kde se mohou zájemci profesionálně vzdělávat, růst nebo realizovat své obchodní, stravovací a studijní záměry a využívat při tom existujících kontaktů a struktury k dosažení svých ambicí a cílů při budování své úspěšné gastronomické kariéry nebo podnikatelských záměrů,“ vysvětluje Jiří Roith. Institut má v plánu přivést celou českou gastronomii k jednomu stolu a společně začít budovat profesionální prostředí, ve kterém se bude živnostníkům v gastronomii lépe podnikat a zaměstnancům lépe pracovat. Plánuje nabízet právní poradenství. Chce také komunikovat s legislativními orgány a aktivně se s nimi podílet na změnách v oboru.
Více na:
www.ceskygastronomickyinstitut.cz
nebo www.czechgastro.cz