Vzniká Český gastronomický institut (CGI). Chce hlasitě hájit zájmy oboru a spoluvytvářet budoucí generaci

Gastru u nás chybí jednotný hlas, který by nejen obhajoval vaše zájmy, ale také na veřejnosti mluvil o důležité roli tohoto oboru. Je totiž silným pilířem ekonomiky. CGI chce být zároveň bezpečným inkubátorem pro podnikatele, pracovníky a mladé talenty, zkrátka živnou půdou pro další rozvoj celého odvětví.

Přinášíme vám horkou zprávu z časopisu HOREKA 123/2020.  Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé tři měsíce v „křupavém“ tištěné verzi. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro pracovníky v pohostinství. Článek si můžete stáhnout ZDE.

Právě pandemie ukázala, že gastronomické zájmy nemají svého lídra, který by mluvil za všechny. Pocítila to většina majitelů restaurací a dodavatelů do gastronomie. Vláda v první vlně totiž pomáhala hoteliérům, ale na restaurace a dodavatele se v podpůrných programech jaksi zapomnělo. Podniky měly alespoň výdejní okénka, hotely nic – tak zněl hlavní argument politiků.

Nestojíme o rozkoly!

Již nějakou dobu se ale v zákulisí gastra vytváří Český gastronomický institut. Stojí za ním Jiří Roith, hlava projektu Kulinářské umění, který si dal za úkol vzdělávat lidi v oboru po jiné ose, než jsou zajeté koleje školních vzdělávacích programů; Filip Sajler, zakladatel Perfect Canteen; Luboš Kastner z Hospodské s.r.o. a Petr Lupínek z InterGastu. Myšlenka institutu vznikla dávno před pandemií: „Na českém gastro trhu není organizace zastupující zájmy gastronomie jako celého odvětví. Tento obor potřebuje silného a profesionálního zástupce, který ho bude formovat a bude hájit jeho zájmy,“ říká Jiří Roith. Myšlenka vychází z již fungujícího projektu World Gastronomy Institute (WGI), který tvoří 46 členských zemí, Český gastronomický institut má v plánu stát se jedním z nich.

Hlavní body, na které se chce CGI zaměřit

  • Zastupování odvětví gastronomie – např. při omezení provozu
  • Tvorba struktury DPH pro obory gastronomie
  • Formování většinového názoru za obor gastronomie
  • Právní a legislativní poradenství pro gastro obory
  • Gastronomické školství – sjednocení standardu profesionální gastronomické výuky a závěrečných zkoušek
  • Školní a institucionální stravování – tvorba projektů
  • Zavedení systému profesní certifikace pro gastro obory
  • Program profesionálního vzdělávání pro zaměstnance a podnikatele v gastro oborech
  • Profesionální soutěže – od studentů až po profesionály
  • Atraktivní členský program pro členy CGI

 

Během pandemie se také ukázalo, jak nejednotně náš obor vystupuje. Když se v druhé vlně začalo jednat o možné pomoci restauratérům, ministr Karel Havlíček říkal, že jedná se všemi relevantními zástupci oboru. Bylo jich několik a nakonec se pro dobrou věc sjednotili. Je tento institut další organizací, která bude mluvit, ale ne jednotně? „CGI je organizace otevřená spolupráci a komunikaci s celým okolním světem v rámci odvětví gastronomie. Chápu, že jen otevřenou komunikací a spoluprací je možné společně formovat české profesionální gastronomické prostředí,“ dodává Jiří Roith. Tento záměr potvrzuje i logo institutu, které vyjadřuje českou gastronomii společně u jednoho stolu. „CGI určitě není o čtyřech zakladatelích, ale o zástupcích všech oborů gastronomie, které nyní postupně oslovujeme a zveme je ke společného stolu české gastronomie, abychom ve spolupráci vytvořili aktuální agendu a priority CGI. Naší ambicí rozhodně není, abychom jako čtyři zakladatelé mluvili za českou gastronomii, chceme spíš moderovat a podporovat proces vzájemné komunikace a budování profesionálního prostředí a standardů české gastronomie. Každý, kdo se chce do tohoto procesu opětovného zapojení do oboru, který milujeme a který nás živí, přidat, je vítaný u společného stolu gastronomické komunity, která se právě začíná formovat. V CGI je ale také vedle partnerů, kteří se mohou aktivně zapojit do formování agendy CGI, velký prostor pro řadové členy, pro které připravujeme atraktivní a konkrétní program benefitů plynoucích z členství,“ upřesňuje Jiří Roith.

CGI stanovuje jasné hlavní cíle v oblasti lobby:

  • Vzdělávání
  • Vliv na programy MŠMT, jako je tvorba nových RVP, ŠVP a tvorba jednotných závěrečných zkoušek na hotelových a gastronomických školách
  • Získání prostředků na dlouhodobé vzdělávací programy pro své členy
  • Zavedení a popularizace dlouhodobé profesní certifikace
  • Veřejné stravování
  • Úzká spolupráce se SZÚ a ČANT
  • Vliv na programy týkající se školního a veřejného stravování
  • Gastronomické podnikání
  • Sazby DPH, spropitné, zdanění práce v gastronomii
  • Podpůrné programy pro budování gastronomie

Jaká je tedy vize Českého gastronomického institutu?

„Chceme být moderní a profesionální organizace, která zastupuje a formuje celé gastro odvětví. Budeme platformou, kde se mohou zájemci profesionálně vzdělávat, růst nebo realizovat své obchodní, stravovací a studijní záměry a využívat při tom existujících kontaktů a struktury k dosažení svých ambicí a cílů při budování své úspěšné gastronomické kariéry nebo podnikatelských záměrů,“ vysvětluje Jiří Roith. Institut má v plánu přivést celou českou gastronomii k jednomu stolu a společně začít budovat profesionální prostředí, ve kterém se bude živnostníkům v gastronomii lépe podnikat a zaměstnancům lépe pracovat. Plánuje nabízet právní poradenství. Chce také komunikovat s legislativními orgány a aktivně se s nimi podílet na změnách v oboru.

Více na:

www.ceskygastronomickyinstitut.cz

nebo www.czechgastro.cz