logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Vzniká Český gastronomický institut (CGI). Chce hlasitě hájit zájmy oboru a spoluvytvářet budoucí generaci

23. února 2021
Zpravodajství 0
1767
Vzniká Český gastronomický institut (CGI). Chce hlasitě hájit zájmy oboru a spoluvytvářet budoucí generaci

Gastru u nás chybí jednotný hlas, který by nejen obhajoval vaše zájmy, ale také na veřejnosti mluvil o důležité roli tohoto oboru. Je totiž silným pilířem ekonomiky. CGI chce být zároveň bezpečným inkubátorem pro podnikatele, pracovníky a mladé talenty, zkrátka živnou půdou pro další rozvoj celého odvětví.

Přinášíme vám horkou zprávu z časopisu HOREKA 123/2020.  Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé tři měsíce v „křupavém“ tištěné verzi. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro pracovníky v pohostinství. Článek si můžete stáhnout ZDE.

Právě pandemie ukázala, že gastronomické zájmy nemají svého lídra, který by mluvil za všechny. Pocítila to většina majitelů restaurací a dodavatelů do gastronomie. Vláda v první vlně totiž pomáhala hoteliérům, ale na restaurace a dodavatele se v podpůrných programech jaksi zapomnělo. Podniky měly alespoň výdejní okénka, hotely nic – tak zněl hlavní argument politiků.

Nestojíme o rozkoly!

Již nějakou dobu se ale v zákulisí gastra vytváří Český gastronomický institut. Stojí za ním Jiří Roith, hlava projektu Kulinářské umění, který si dal za úkol vzdělávat lidi v oboru po jiné ose, než jsou zajeté koleje školních vzdělávacích programů; Filip Sajler, zakladatel Perfect Canteen; Luboš Kastner z Hospodské s.r.o. a Petr Lupínek z InterGastu. Myšlenka institutu vznikla dávno před pandemií: „Na českém gastro trhu není organizace zastupující zájmy gastronomie jako celého odvětví. Tento obor potřebuje silného a profesionálního zástupce, který ho bude formovat a bude hájit jeho zájmy,“ říká Jiří Roith. Myšlenka vychází z již fungujícího projektu World Gastronomy Institute (WGI), který tvoří 46 členských zemí, Český gastronomický institut má v plánu stát se jedním z nich.

Hlavní body, na které se chce CGI zaměřit

  • Zastupování odvětví gastronomie – např. při omezení provozu
  • Tvorba struktury DPH pro obory gastronomie
  • Formování většinového názoru za obor gastronomie
  • Právní a legislativní poradenství pro gastro obory
  • Gastronomické školství – sjednocení standardu profesionální gastronomické výuky a závěrečných zkoušek
  • Školní a institucionální stravování – tvorba projektů
  • Zavedení systému profesní certifikace pro gastro obory
  • Program profesionálního vzdělávání pro zaměstnance a podnikatele v gastro oborech
  • Profesionální soutěže – od studentů až po profesionály
  • Atraktivní členský program pro členy CGI

 

Během pandemie se také ukázalo, jak nejednotně náš obor vystupuje. Když se v druhé vlně začalo jednat o možné pomoci restauratérům, ministr Karel Havlíček říkal, že jedná se všemi relevantními zástupci oboru. Bylo jich několik a nakonec se pro dobrou věc sjednotili. Je tento institut další organizací, která bude mluvit, ale ne jednotně? „CGI je organizace otevřená spolupráci a komunikaci s celým okolním světem v rámci odvětví gastronomie. Chápu, že jen otevřenou komunikací a spoluprací je možné společně formovat české profesionální gastronomické prostředí,“ dodává Jiří Roith. Tento záměr potvrzuje i logo institutu, které vyjadřuje českou gastronomii společně u jednoho stolu. „CGI určitě není o čtyřech zakladatelích, ale o zástupcích všech oborů gastronomie, které nyní postupně oslovujeme a zveme je ke společného stolu české gastronomie, abychom ve spolupráci vytvořili aktuální agendu a priority CGI. Naší ambicí rozhodně není, abychom jako čtyři zakladatelé mluvili za českou gastronomii, chceme spíš moderovat a podporovat proces vzájemné komunikace a budování profesionálního prostředí a standardů české gastronomie. Každý, kdo se chce do tohoto procesu opětovného zapojení do oboru, který milujeme a který nás živí, přidat, je vítaný u společného stolu gastronomické komunity, která se právě začíná formovat. V CGI je ale také vedle partnerů, kteří se mohou aktivně zapojit do formování agendy CGI, velký prostor pro řadové členy, pro které připravujeme atraktivní a konkrétní program benefitů plynoucích z členství,“ upřesňuje Jiří Roith.

CGI stanovuje jasné hlavní cíle v oblasti lobby:

  • Vzdělávání
  • Vliv na programy MŠMT, jako je tvorba nových RVP, ŠVP a tvorba jednotných závěrečných zkoušek na hotelových a gastronomických školách
  • Získání prostředků na dlouhodobé vzdělávací programy pro své členy
  • Zavedení a popularizace dlouhodobé profesní certifikace
  • Veřejné stravování
  • Úzká spolupráce se SZÚ a ČANT
  • Vliv na programy týkající se školního a veřejného stravování
  • Gastronomické podnikání
  • Sazby DPH, spropitné, zdanění práce v gastronomii
  • Podpůrné programy pro budování gastronomie

Jaká je tedy vize Českého gastronomického institutu?

„Chceme být moderní a profesionální organizace, která zastupuje a formuje celé gastro odvětví. Budeme platformou, kde se mohou zájemci profesionálně vzdělávat, růst nebo realizovat své obchodní, stravovací a studijní záměry a využívat při tom existujících kontaktů a struktury k dosažení svých ambicí a cílů při budování své úspěšné gastronomické kariéry nebo podnikatelských záměrů,“ vysvětluje Jiří Roith. Institut má v plánu přivést celou českou gastronomii k jednomu stolu a společně začít budovat profesionální prostředí, ve kterém se bude živnostníkům v gastronomii lépe podnikat a zaměstnancům lépe pracovat. Plánuje nabízet právní poradenství. Chce také komunikovat s legislativními orgány a aktivně se s nimi podílet na změnách v oboru.

Více na:

www.ceskygastronomickyinstitut.cz

nebo www.czechgastro.cz

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!