logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Jednají s vámi banky tvrdě? Schillerová chce důkazy, pak může zvažovat moratorium

25. ledna 2021
Rozhovory 0
1288
Jednají s vámi banky tvrdě? Schillerová chce důkazy, pak může zvažovat moratorium

V pohostinství panuje značná nejistota a nedůvěra. Lidé v kompenzačních programech cítí velkou nespravedlivost. I proto se mnoho podnikatelů ptá, proč nejsou kompenzace na bázi proplacení % z obratu. I na to jsme se ptali Aleny Schillerové, ministryně financí České republiky na HOREKA 112 – ARÉNA 1. Taky jsme se nevyhnuli ani otázce bankovních hrozeb.

Proč se vláda nerozhodla nastavit dotační programy na tržby?

Debatovali jsme o tom. První kompenzační bonus skončil fiaskem, tam to bylo nastaveno na tržby. Najednou mi živnostníci psali, že zrovna to čtvrtletí byli na operaci, rekonstruovali a podobně, zkrátka tržby nebyly.
Je velký problém srovnávat to s obdobím a s jakým obdobím. Finanční správa se k datům o tržbách dostane, ale ostatní rezorty už ne.

Restauratéry a hoteliéry trápí taky banky.
My jsme připravili první zákon pro moratorium nejen pro bankové úvěry, ale i pro nebankovní sektor. K 30. říjnu, kdy moratorium skončilo, bylo za půl roku odloženo více než 360 miliard úvěrů. Okamžitě jsme jednali jak s bankovní asociací, tak s nebankovním sektorem a dohodli jsme se s nimi na nějakém postupu. Tam jsme se shodli, že oni budou postupovat, a to je ta sektorovost, jednotlivě. Nyní mám od nich informace, že zájem o individuální řešení je poměrně malé.

Nevymstí se podnikatelům sankce od bank a dalších institucí?
Nevymstí, my jsme prosadili. My jsme prosadili novelu zákona o spotřebitelském úvěru, tam je maximální hranice pokut za odložení úvěru i vlastně pro OSVČ, aby se nedostali do dluhové pasti. Jsme taky ve spojení s Člověkem v tísni, s nebankovním sektorem, máme s nimi uzavřené memorandum, že to budou dozorovat a pořád to hlídáme.
Ano, není to tak jednobarevné, musel by to být zákon. Tomu se já nebráním. Sektorově to vidím jako velký problém a my vytváříme permanentní tlak, ať se to děje individuálně. Banky nám ale reportují, že žádostí je poměrně málo.

Není těch žádostí o odklady splátek, protože banky začaly s podniky v pohostinství vyjednávat okamžitě po skončení moratoria?
Luboš Kastner:
Ano je to tak, okamžitě nám po jeho skončení řekli, jaké podmínky budou a nikdo se o odklad nyní ani neodváží požádat. To je ten důvod, proč neevidují další žádosti. S námi banky jednají opravdu tvrdě.

Alena Shillerová: Já tady nejsem žádná lobbistka bank, já jsme tvrdě vyjednávala první moratorium. Nicméně, pokud máme skutečně říct, nefunguje to, tak se vrátíme k moratoriu. Banky nemají zájem na to, aby podnikatelé krachovali, jsou to i jejich klienti. Dejte nám konkrétní příklady, konkrétní čísla a budeme se o tom bavit. Banky častokrát používají argument, že se většinou jedná o podnikatele, kteří by i bez pandemie nepřežili.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!