logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Účet gastra za konec roku 2020: Prosincové tržby spadly o 55 procent

18. ledna 2021
Digital 0
983
Účet gastra za konec roku 2020: Prosincové tržby spadly o 55 procent

Gastro podnikatelé vstupují do nového roku vyčerpaní lockdowny a restrikcemi. Prosincové tržby se navzdory adventnímu rozvolnění meziročně propadly o 55 procent. Z údajů společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá zhruba čtvrtina gastro trhu, dále vyplývá, že během lockdownu před koncem roku mělo otevřeno pouze 37 % gastropodniků. K pondělí 11. ledna se toto číslo mírně navýšilo na 42 procent.

Nadále platí, že v jednotlivých segmentech jsou podstatné rozdíly. „Koronavirová omezení dlouhodobě nejlépe zvládají kavárny a bistra, tedy podniky, které i za normálních okolností do určité míry fungují v okénkovém režimu. Přesto jejich tržby byly v prosinci 2020 o třetinu nižší než o rok dřív. Mnohonásobně horší situace je ale v podnicích orientovaných na noční život. Ve srovnání s prosincem 2019 dosáhly pouze 5procentního obratu,“ shrnuje ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Nejméně prodělával Středočeský kraj

Pokud bychom se podívali na regionální rozdíly, v prosinci se znovu potvrdila praxe předchozích měsíců: nejvyšších výdělků dosahovaly podniky ve Středočeském kraji. Jejich tržby se však i tak za poslední měsíc vyšplhaly jen na 59 procent hodnot z prosince 2019. Přes 50 procent se v meziročním srovnání dostaly ještě kraje Liberecký, Královéhradecký a Hlavní město Praha. Ostatní oscilovaly většinou mezi 39 a 48 procenty. Nejslabší byl Zlínský kraj s pouhými 31 %.

Zdroj: Dotykačka Holding a.s.

Silvestr ve znamení jídla a horkých nápojů

Velmi speciální byl tentokrát závěr roku. Během Silvestra 2020 mělo otevřeno pouze 31 % gastro podniků, které fungovaly o rok dříve. Otevřené provozovny dosáhly o jednu třetinu nižších tržeb, ovšem celkově se silvestrovské gastro tržby meziročně propadly cca o tři čtvrtiny (73 %).

„Tentokrát se téměř vůbec neprodával klasický alkohol ani nealko. Místo toho se z okýnek prodávaly horké nápoje – jejich spotřeba se proti loňsku zdvoj- až ztrojnásobila. Lidé očividně nakupovali něco na zahřátí během silvestrovských procházek, než je povinná večerka zahnala domů. Podstatnou část výdělku – 57 procent – také tentokrát tvořily tržby v obědovém čase. O rok dřív to bylo jen 32 procent,“ vypočítává Petr Menclík.

Ospalý vstup do roku 2021

Vzhledem k tomu, že leden plynule navázal na pokračující prosincový lockdown, obor gastra startuje jen velmi pozvolně. V týdnu od 4. ledna mělo otevřeno jen 38 procent gastro zařízení a tržby činily pouhých 32 procent v porovnání s únorem 2020. Oproti poslednímu „předcovidovému“ měsíci tak byly méně než třetinové. O týden později, v pondělí 11. ledna, se počet otevřených podniků navýšil na 42 procent a tržby stouply na 43 procent. Vedle diskoték a klubů, které jsou dlouhodobě nejpostiženějším segmentem, se u dna potácejí také hospody.

„Konkrétně u tohoto typu podniku ale pravděpodobně dochází k určitému zkreslení, protože část těch nejmenších si mohla vypnout pokladny, ale ve skutečnosti mají dál otevřeno,“ upřesňuje Petr Menclík.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!