Horší to už být nemůže

S Vladanou Horákovou jsme otiskli rozhovor v prvním čísle tohoto roku a také s ní tento rok uzavíráme. Když jsme se potkaly v lednu, byla situace zcela odlišná od té současné. Během listopadového rozhovoru ve vylidněném Aquapalace Resortu v Čestlicích jsme se mnohokrát trpce zasmály.

 

Přinášíme vám rozhovor s Vladanou Horákovou z časopisu HOREKA 123/2020.  Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v „křupavém“ tištěné verzi. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro pracovníky v pohostinství. Rozhovor si můžete stáhnout ZDE.

 

Když jsme se viděly naposled, o existenci pandemie jsme ještě ani nevěděly a vy jste byla plná optimismu. Na otázku, co nás čeká v roce 2020, jste odpověděla: „Rok 2009 se nebude v pohostinství a zábavě jen tak opakovat. Navíc tu máme mileniály, kteří si za žádných okolností nenechají sebrat svá potěšení, cestování a zábavu.“ Nakonec je ale současná situace daleko horší než ta před jedenácti lety.

(Ironický smích) To byla opravdu velmi špatná predikce. A pro mě lekce, že už nebudu nic předpovídat. Mockrát jsem si na to vzpomněla, jak naivní to bylo prohlášení. Nikdo si v lednu nedokázal představit, jaká katastrofa, a hlavně jak rychle může paralyzovat naši ekonomiku i životy.

 

Jak se nyní díváte na první vlnu pandemie ve vztahu k vašim provozům Aquapalace a Golden Apple Hotels?

Jarní vlna pandemie byla především šok. Netušili jsme, že je něco takového vůbec možné. A že nám někdo z vyšší moci může nařídit sedět doma a zavřít provozovny. Hotely jsme postupně utlumovali – v Mariánských Lázních jsme drželi poměrně dlouho otevřené léčebné pobyty, harrachovská Svornost uzavřela z důvodu uzavírky wellness a bazénu, Aquapalace Hotel měl stále otevřeno pro korporátní klientelu. Ale devastující byla především nucená uzavírka areálu Aquapalace Praha, kde jsme se poprvé po 12 letech provozu rozhodli zcela vypustit vodu z areálu – bazénů i retenčních nádrží. Nebylo to jednoduché rozhodování, netušili jsme, co to se stavbou udělá, zda nebude chybět zatížení tisíců kubíků, zda nezačnou praskat betonové základy apod. Nic z toho se naštěstí nepotvrdilo. S investorem jsme se rychle rozhodli uzavírku uchopit jako jedinečnou šanci zrenovovat celé technologické zázemí, které je každodenním provozem namáhané a opravit se dá jen při uzavření části atrakcí, což vždy budí velkou nevoli návštěvníků. Pustili jsme se do výměny protiskluzných podlah v areálu, bazény dostaly nové obklady, proinvestovali jsme více než 20 milionů Kč. A především se dokončila a zkolaudovala plánovaná novinka – Vodní bar v Paláci pokladů. Při první vlně byla nálada ve firmě budovatelská a pozitivní… Důležité bylo nastavit všem zaměstnancům nějaká jasná pravidla komunikace, informovat je o plánech společnosti, jejich vlastní budoucnosti a v tom zmatku jim poskytnout alespoň trochu jistoty. V areálu se opravovalo, vymýšleli jsme kreativu a akce na léto, byli jsme mediálně hodně aktivní a těšili se velké podpoře veřejnosti. Navíc pandemie odeznívala a tehdejší odborníci ve skupině pro rozvolňování byli vstřícní a komunikativní. Cítili jsme v té hrůze podporu a snahu vyjít podnikatelským subjektům vstříc, a to vždy při zachování maximálních bezpečnostních opatření.

 

V rámci otvíračky po první vlně se vám povedla úžasná věc. Dokázala jste se domluvit s epidemiologem Rastislavem Maďarem, který vám povolil otevřít celý aquapark, když limity osob ve vnitřních prostorách byly 300 osob. Okamžitá kapacita tak u vás mohla být i více než 900 návštěvníků.

To jenom dokládá tehdejší snahu podnikatelům pomoci a zbytečně je nelikvidovat. Zároveň ale zachovat všechna platná bezpečností opatření. Tehdy byl k termínu otevření ekonomiky, tj. 25. 5. 2020, vyhlášen limit maximálně 300 osob ve vnitřních prostorách. To pro nás ale znamenalo ještě horší situaci než mít zcela zavřeno – náklady by běžely na 100 % a tržby by byly tak na úrovni 1 %. Následně, po našem věcném dialogu na CNN Prima News, vyhodnotil tehdejší vedoucí skupiny pro rozvolňování, pan docent Maďar, absurdnost situace, přihlédl ke specifikům našeho areálu a pomohl nám najít řešení formou tzv. systému multikino, kde platily maximální počty osob vždy v jednotlivých stavebně oddělených částech areálu. Takže přes oficiální limit 300 osob ve vnitřních prostorech jsme díky rozloze areálu a stavební členitosti mohli fungovat téměř normálně, ale samozřejmě s ohledem na bezpečí návštěvníků.

Nyní je i u 1. stupně maximální povolená kapacita 100 lidí ve vnitřních prostorech.

Ano, to je naprostá šílenost. Matice PES to tak prezentuje, je to tedy třikrát horší než po první vlně. Navíc je to při prvním stupni, to znamená zhruba do úplné likvidace covidu-19 v ČR. Stav jedna tak může trvat do poloviny roku 2021! Nechápu, proč se nevyužívají už vyzkoušené a detailně vypracované stupně rozvolňování, které jsme si vyzkoušeli na jaře a umíme je aplikovat. Kde jsou všichni ti odborníci, kteří s námi na pravidlech rozvolňování pracovali, že teď vzniká vše znovu, v chaosu, a navíc s velmi špatnou komunikací? Do frustrace se navíc promítá i fakt, že pro bazény, saunová centra  a další energeticky náročné provozy (nafukovací haly atd.) se dosud nerealizoval žádný kompenzační program. Navíc jsme jako provozovatel v nájmu, ale v rámci „spřízněných osob“, tedy v rámci holdingu, nemáme proto ani nárok na Covid –  Nájemné. To jsou naprosto nesmyslná a likvidační omezení. A představa, že podle scénářů PES náš provoz otevíráme a zavíráme otočením knoflíku, je absurdní – vypuštění, napuštění a ohřátí tisíců kubíků vody je časově i energeticky náročné. Jen ohřátí bazénové vody na správnou teplotu včetně ošetření podle hygienických pravidel trvá minimálně 14 dní.

 

Komunikace v druhé vlně nefunguje?

Při druhé vlně cítím napříč všemi obory větší frustraci. Především vláda přes léto několikrát ústy premiéra hlásila, že druhá uzavírka ekonomiky již nepřijde. Pak 8. 10. přišla povinnost vše zavřít, a to během šesti hodin, tzn. do půlnoci. Nutnost uzavírky byla definována na 14 dní. Tehdy jsme pochopili, že se musíme rozhodovat sami a neohlížet se na chaotická prohlášení vládních představitelů. Znovu jsme tedy téměř celých 14 dní vodu z areálu vypouštěli… A zavřeno už je nyní osm týdnů…

V současné době ale svítá naděje, že by se hotely, restaurace, wellness a bazény by se měly otevřít při 3. stupni. Stále zde ale narážíme na nesmyslnost počtu osob ve vnitřních prostorech podle tabulky PES. Rozhodně nebudeme otevírat areál pro 10 osob. To je absurdní.

Společně s dalšími oborovými svazy, především s Českou komorou fitness, která je v tomto velkým tahounem, a za velké podpory Hospodářské komory ČR a České unie cestovního ruchu, se snažíme apelovat na příslušná ministerstva nejen za kompenzace nucených uzavírek, ale i na smysluplné nastavení kritérií pro co nejrychlejší a bezpečné znovuotevření našich provozů. Pozitivní zpětné vazby se nám bohužel nedostává.

 

Jak tedy matici PES vnímáte?

Myslím, že ji tvořil někdo, kdo nemá s podnikatelským prostředím žádnou zkušenost. Ano, je tam snaha dostat děti do škol, to je správně. Ale co se ale týče různých sektorů podnikání, shromažďování atd., postrádá to logiku. Už den po zveřejnění matice PES začalo MPO zpochybňovat počty osob na metr čtvereční v supermarketech. Pokud je zde jasná definice počtu osob na metr čtvereční v supermarketu, mělo by se to aplikovat i na všechny vnitřní akce včetně konferencí, eventů a wellness.

 

Praha je nyní (18. listopadu) podle matice ve třetím stupni rizika, celá Česká republika ve čtvrtém. Zpočátku se mluvilo o regionálních opatřeních, jak je tomu nyní?

Praha a Středočeský kraj nyní excelují s nejmenší nákazou a máte pravdu, že zpočátku se mluvilo o rozvolňování podle krajů. Tato myšlenka se z vládní rétoriky evidentně vytratila. Asi už to nikoho nepřekvapuje.

 

Jednáte také o kompenzacích pro uzavřená sportoviště, v jaké je to fázi?

Je nám jasné, že kompenzace nikdy nebudou suplovat celou ztrátu. Kompenzovaly se ušlé zisky OSVČ, běží programy Covid – Ubytování, Covid – Nájemné, Covid – Cestovní kanceláře a agentury… O existenci Covid – Bazény ještě ale není známo nic, přestože už měsíce distribuujeme a připravujeme podklady pro náklady při žádosti o odškodnění podle metrů čtverečních plochy, metrů kubických vodní plochy, ve fixních nákladech na počet zaměstnanců, na počet návštěvníků… Zatím nevíme, jaká kritéria budou, a zda vůbec budou, použita. Covid – Nájemné nemůžeme z důvodu „spojených osob“ využít, navíc jsme jako velká společnost (jednotlivé firmy se sčítají) vyčerpali i dotační rámec 800 tisíc eur, takže to vypadá, že od listopadu nedosáhneme ani na Antivirus PLUS, přestože bychom na něj měli nárok. Pomoc tedy opravdu vypadá jinak.

 

Jaké jsou vaše denní fixní náklady?

Pokud vezmeme denní provoz včetně osobních nákladů, jsme na částce 600 tisíc korun. Osobní náklady částečně kompenzoval Antivirus, propustili jsme jen minimum zaměstnanců. Obrovské náklady se týkají stočného při vypouštění, vodného při napouštění, finančně náročné je ohřívání a ošetření bazénovou chemií.

 

Pojďme k milejším tématům. Jaké bylo léto?

Krásné. Na chvilku jsme se nadechli. O to větší deprese pak přišla s tou podzimní, druhou uzavírkou. V létě už jsme věřili, že to nejhorší je za námi. Hotely v regionech si dobře poradily s úbytkem zahraničních klientů, který vykompenzovala klientela česká.  Aquapark a celý náš areál měl velice pěknou návštěvnost, byli jsme tak 5 % pod návštěvností roku 2019, tržby ale byly vyšší, lidé si to chtěli užít, více utráceli. I září bylo lepší než v roce 2019, navíc jsme zrealizovali skvělý SaunaFest, festival zážitkového saunování, který jsme do září přesunuli z původně březnového termínu. A v létě jsme si i trochu zařádili, připravili jsme návštěvníkům skvělý event Letní Silvestr, kdy jsme oslavili dlouhou noc při přechodu z července do srpna. Byla to vlastně zkouška na skutečný prosincový Silvestr, který jsme měli připravený spolu s TV Prima, ten se bohužel zcela určitě neuskuteční.

 

Na druhou stranu byla čísla nakažených oproti jaru v září již enormní.

Přesně tak, čísla byla větší už i v srpnu a září, přesto ekonomika fungovala. V našem areálu nebyl zachycen jediný pozitivní klient. Nemocní lidé nechodí do saun, bazénů ani fitness. Chápu, že je tady obava z naplnění lůžkových kapacit, ale opatření nemusí být tak drakonická.  Lidé možná někde nebyli nedůslední, ale u nás se pravidla dodržovala.

 

Kontaktovala vás někdy hygiena kvůli trasování, že u vás byl člověk pozitivní?

Neměli jsme jediný případ návštěvníka, a to jich zde denně prošly tisíce. Řešili jsme pouze pozitivně testovaného rodinného příslušníka jednoho animátora, kterého jsme odvolali ze služby ještě před otevřením provozu. Vůbec tak nepřišel do kontaktu s klienty. Do karantény šlo pak spolu s ním asi pět kolegů, pozitivní nebyl nikdo z nich. Tím jsme si ale vyzkoušeli spolupráci s hygienickou stanicí, kterou hodnotím jednoznačně profesionálně, jejich přístup byl velmi racionální a uklidňující.

 

Jak vidíte zimní sezonu?

Hotely otevřou při 3. stupni, to bude skvělé pro regiony. Hoteliéři tak mohou počítat s rezervacemi na vánoční a silvestrovské pobyty. Tam je už nyní poptávka vysoká. Také se ještě víc rozjede prodej dárkových voucherů. A co se týká otevření areálu Aquapalace Praha, tam je vše závislé na počtu osob povolených ve vnitřních prostorách… Vodní a Saunový svět pro deset osob (3. stupeň PES) rozhodně otevírat nebudeme, nejsme sebevrazi. Určitě ale ihned, jak to bude možné, otevřeme SPA – kosmetiku, masáže, manikúru a privátní wellness. Také hned spustíme rezervace pro léčebnou fyzioterapii Balneo & Medical a otevřeme Fitness – individuální a skupinové lekce.

 

Když se vám nepovedla lednová predikce pro rok 2020, zkusíme předpověď roku 2021?

Upřímně, už mám obavy cokoliv predikovat. Ale cítím, co by se mělo stát uvnitř korporací – lídři by se měli více než jindy snažit nastavit klidné a co možná nejvíce stabilní pracovní prostředí svým zaměstnancům. Odstínit tu vládní paniku a chaos. Komunikovat jasně a včas a umět sdělit i nepříjemné věci, aby je lidé dokázali pochopit a připravit se na ně. Prostě se snažit ochránit mentalitu a motivaci svých týmů tak, aby nepodlehli mediálně šířenému chaosu a destrukci. Cítila jsem toto jako velmi důležité už v jarní vlně – zaměstnanci to chápali, cítila jsem velkou podporu a úžasnou energii, když se znovu všichni vrátili do práce. Doufejme, že to znovu zažijeme již brzy. Určitě budeme reagovat na rozvolňování a postupně otevírat, jak jen to bude možné a provozně logické. Potřebujeme personál vrátit do práce a klienty do našich provozů. Naším posláním je umožnit návštěvníkům pohyb, rekondici, relax a zábavu. To teď všichni potřebují mnohem více než kdy jindy. S virem se budeme muset naučit žít, aniž bychom museli naše provozy zavírat.

Jana Dorčáková

 

 BOX

Ing. Mgr. Vladana Horáková, MBA, vystudovala sociální a mediální komunikaci, managment cestovního ruchu a andragogiku – vzdělávání dospělých. Na University of New York (ESCEM) vystudovala HR a Change Managment. Disponuje více než třicetiletou provozní praxí z cestovního ruchu, hotelnictví, lázeňství a wellness. Své zkušenosti čerpá z mezinárodního hotelového průmyslu, z řízení hotelových mezinárodních řetězců, ale i nezávislých hotelových projektů a lázeňských zařízení. V Praze se v top manažerských pozicích podílela na otevření hotelů značek Alcron Radisson Blu, Don Giovanni Dorint H&R, andel´s a angelo Prague hotelové skupiny Vienna International H&R. Působila jako generální ředitelka Orea Hotels & Resorts, z pozice generální ředitelky objevila světu Spa Resort Libverda ve stejnojmenných lázních. Specializuje se na pre-opening a opening hotelových projektů, řízení, nábor a vzdělávání lidských zdrojů, quality a operations management. V současné době kromě řízení společností Golden Apple Hotels a Aquapalace Praha působí již šestým rokem jako odborná asistentka na Vysoké škole hotelové v Praze. Letos poprvé po 12 letech provozu byla nucena vypustit bazény v Aquapalace Praha, největším českém vodním areálu, a to hned dvakrát, jednou na jaře a pak na podzim.