Luděk Louda: Podpory byly vyhlášeny, ale na peníze stále čekáme!

Na profesionální síti LinkedIn neznáme optimističtějšího ředitele hotelu. Luděk Louda vede Spa Hotel ULRIKA a v rozhovoru s námi mluví, mimo jiné, i tom, jak se jim povedlo získat českou klientelu.

 Už jako mladý jste velice rád cestoval. Pandemie tedy nejenže postihla vaši práci, ale i váš koníček. Jak jste se situací vyrovnával?

Černobílá fotografie, kde jsem jako malý kluk s velkým kufrem, kdysi vyhrála soutěž o nejhezčí dětskou fotografii. Nepamatuji si, co jsem tenkrát v kufru všechno měl, proč a kam jsem se vydal, ale cestování s kufry mně už zůstalo. Pandemie mně například dala šanci založit si vlastní blog „Cestování jako nekonečno“, kde brzy budou zveřejněny první příspěvky.

Cokoliv v našem životě nastane musíme brát jako novou příležitost. Nucené přerušení práce mně pomohlo poznat přírodní krásy blízkého okolí hotelu. Hodně jsem o něm četl, ale nikdy nenašel dostatek času chodit po stezkách a místech, které navštívili světové osobnosti, hosté Karlových Varů. Byl jsem na stejných vyhlídkách, jako kdysi oni. Daleká historie najedná vplula do přítomnosti. Časté dálkové lety za oceán vystřídaly procházky lázeňskými lesy a najednou jsem našel jiný a možná i zdravější smysl života.

Na vypnutí či zpomalení pracovního režimu jsem si musel zpočátku zvyknout. Každodenní čísla, jejich analytické zpracovávání, týdenní a měsíční prognózování najednou skončily. Všechno se okamžitě změnilo na definování úplně jiné obchodní strategie, která se záhy ukázala úspěšnou. Během dvaceti let v zahraničí jsem zažil potopy, zemětřesení i jiné tragédie. Naučil jsem se nedívat zpět, nemyslet na to, co bylo, ale vyhodnocením dostupných informací a vlastním rozumem se rozhodnout, jak pokračovat dál.

Karlovy Vary procházely již před pandemií zatěžkávací zkouškou. Nejprve to byl úbytek ruské klientely, pak pandemie. Zavřel i Hotel Pupp, jaká vládne ve městě atmosféra?

Rok 2020 byl zcela mimořádným a všichni jsme se museli vypořádat s novými podmínkami práce i osobního života. Výhodu měli rozhodně ti, kteří patří do skupiny tzv. krizových manažerů, umí ekonomicky myslet a lépe předvídat. Za celou dobu mé kariéry jsem svůj hotel nemusel nikdy zavírat, ale poznal jsem několik úspěšných „zavíračů“. Já patřím k těm hoteliérům, kteří hotely po světě otevírali. Rozhodně k nim patří tři krásné luxusní hotely mezinárodních řetězců. Často jsem byl také iniciátorem změny produktu na vyšší úroveň. Toto je nelehký úkol, protože většina zaměstnanců je dlouhodobě zajetá v dosavadním systému práce, který z důvodu vlastní pohodlnosti nechce opouštět. Svou dlouholetou praxí v zahraničí jsem pochopil, že se všichni musíme neustále učit novému. Nucené přerušení provozu mně i celému týmu dalo dost prostoru zavést nové tréninkové programy, udělat si „vnitřní audit“ současného stavu a dát šanci novému. Tým dostal volnost k svobodné tvořivosti a jsem hrdý na jejich výsledek, který můžete vidět a slyšet online prostřednictvím minisérie videoklipů, které jsem natočil. Chceme být lepší než jiné hotely a našim hostům nabídnout více prožitků.

Sbíráme rezervaci za rezervací a hosté k nám přijíždí z celé republiky. Ruskou klientelu ještě pár měsíců mít nebudeme, německá má řadu omezení k výjezdu. Česká klientela je z našeho produktu i přístupu nadšená, často a pravidelně se k nám vrací. V době letních měsíců se někteří vrátili až třikrát.

Na sociální síti LinkedIn, i přes to všechno, působíte velice pozitivně. Co se v hotelu Ulrika od jara změnilo?

Pozitivní projev se na vaše okolí přenáší stejně silně jako negativní. Já si vybral být pozitivním. Stále začínám něco nového, vzdělávám se, cvičím, medituji, inspiruji se lidmi i místem, ve kterém momentálně žiji a pracuji. Mám důvod být pozitivním; nabízím luxusní produkt ve světově známých a krásných českých lázních a kolem sebe mám kolegyně a kolegy, kteří svou práci mají opravdu rádi. Ve všem ostatním se můžeme nebo musíme přizpůsobit. Změnili se obchodní partneři, způsob prodeje, zdroje hostů, cenová politika, obsah wellness a léčebných balíčků, motivační nástroje, systém provozu, rozbor nákladů … změnilo se snad všechno. Naše webová stránka, Facebook či Instagram jsou jako denní tisk. Všechno, co se u nás děje, co nového nabízíme hned zveřejňujeme a hosté čtou, na příspěvky reagují svými komentáři, přijíždí a hodnotí. Poslední dobou chtějí dokonce být na našich platformách viděni, chtějí se stát hvězdou ULRIKY.

Na LinkedIn jste napsal, že bojujete všemi prostředky, můžete být konkrétnější?

Ano, to jsem opravdu napsal jako dovětek k fotografii týmu našich čtyřech atraktivních recepčních, blondýnek. Někdy si neodpustím udělat takovou dvojsmyslnou poznámku, jen tak, k pobavení. V každém případě tato fotografie k dnešnímu dni získala 2500 shlédnutí což je dosavadní rekord. Recepce byla a je vstupní branou do hotelu. Je první, která s hostem komunikuje „naživo“ a všechny naše recepční jsou opravdu milé. Dobře znají svou práci, a navíc mají velkou schopnost empatie. Velkého úspěchu také dosáhly naše pokojské. Celý původní tým se musel vyměnit a bylo to správné rozhodnutí. Vidět dnešní tým pokojských, s jakou pečlivostí a láskou se starají o pokoje našich hostů, jak je vánočně zdobí včetně ručně pletených čepiček a vánočního cukroví, je radost. Jsou to jejich nápady, jejich iniciativa.

 

 

Spa hotel Ulrika má celkem 23 léčebných kabinetů na dvou podlažích, které jsou vybaveny novým zařízením. Aqua zona, která je opravdu luxusní, zahrnuje dva bazény, sauny a vířivky. Jaké vládní kompenzace jste využili? Vím, že zavřené sauny a bazény žádné kompenzace zatím nedostaly.

Přijali jsme všechny kompenzace nabídnuté vládou, ale k dnešnímu dni jsme obdrželi pouze finanční podporu k udržení zaměstnanosti, Antivirus MZDY. V roce nízké obsazenosti a nižších průměrných cen za ubytování je podpora ve výši 60 % mzdových nákladů s různými omezeními nedostatečná. Nejdříve však musíte mzdy a státní odvody uhradit a až poté žádat o dotace. V tomto případě zaměstnavatel často snižuje počet zaměstnanců na provozní minimum a na to je vázán další problém.

Vládní podporu na UBYTOVÁNÍ po dobu 72 dní, pouze na hotelové pokoje mimo LLR lůžka, jsme také přijali, ale peníze na účtu stále nemáme. Vládní podpora na léčebné pobyty ve zdravotních zařízeních dopadla stejně. Slevové vouchery na částku 4.000, – Kč za osobu jsme od hostů přijímali po celou dobu, dokumenty byly ministerstvu řádně odeslány, ale doposud čekáme na odpověď a peníze.

Jinými slovy, podpory byly vyhlášeny, ale na peníze stále čekáme!

Náš hotel opravdu nabízí luxusní a rozsáhlou AQUA wellness zónu, zahrnující dva bazény, vodní atrakce, dvě vířivky a čtyři sauny. Bez podpory státu všechny náklady musíme hradit sami, jako např. ohřev vody, chemii k samočištění, pravidelné odběry ke kontrole čistoty bazénové vody krajskou hygienickou stanicí a další. Jedná se o výraznou nákladovou položku, kterou může pokrýt jen vyšší úroveň obsazenosti hotelu za ceny, které v Karlových Varech nyní nemůžeme několik let očekávat. Vládní podpora není žádná.

Jak se připravujete na znovuotevření a myslíte, že hosté nebudou mít strach v prosinci přijít? Předpokládám, že jste plný optimismu.

Hotel jsme znovuotevřeli hned první možný termín, tj. 3.12.2020 a první hosté přijeli na prodloužený víkend a léčebný pobyt Lázně Light ve stejný den. Nikdo z nich neměl strach přijet, i proto, že v našem hotelu je zcela běžné dodržovat všechna hygienická opatření a standardy, nakupujeme kvalitní čistící a dezinfekční prostředky, všechny pokoje čistíme vlastním ozonizérem, společné prostory jsme nechali vyčistit odbornou firmou ozonem, praní prádla probíhá v naší vlastní prádelně, mytí nádobí a skla dle předpisu.

Za loňský rok jsem jako jediný hotel v České republice získali prestižní mezinárodní ocenění „BEST MEDICAL HOTEL 2019“, kdy byla hodnocena kvalita zdravotnického zařízení, odbornost týmu zdravotníků a samozřejmě zajištění hygienicko-bezpečnostních předpisů.

Naše wellnessové a léčebné balíčky byly populární během léta a dobře se prodávají i dnes, byť do lázní se v zimních měsících jezdí tradičně méně hostů. K dnešnímu dni máme Silvestr již téměř prodaný, nabízíme jen 50% kapacity restaurace. Hodně dopředu jsme zajistili talentované hudebníky z Kuby a Venezuely. Když nemůžeme k moři, přeneseme se na slunečné pláže Karibiku alespoň jejich rytmickou hudbou. Po celý večer opět nabízíme švédský stůl, letos obohacený o pochoutky karibské kuchyně.

Jak si představuje rok 2021, jaká bude situace v pohostinství?

Dle mého očekávání, zahraniční klientela se vrátí nejdříve v dubnu/ květnu 2021. Tržby hotelu na úrovni roku 2019 nebudou hodně dlouho a běžný život nás všech se bude nadále přizpůsobovat. Vzpomínám si, že období mých studentských let a pracovních začátků nebylo zdaleka tak konzumní, bylo krásně jiné. Často jsem měl radost z věcí, které dnes by někteří přehlédli. Každý si musí sám definovat hodnoty svého života.