logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Kdo spasí české hotely? České rodiny, ale jen pokud jim hoteliéři půjdou naproti

25. listopadu 2020
Hotely 0
1378
Kdo spasí české hotely? České rodiny, ale jen pokud jim hoteliéři půjdou naproti

Miliony chybějících noclehů, miliardy ztracené na tržbách. Letošní rok je pro hotely nejhorší v novodobé historii. Světlo na konci tunelu, které přineslo uspořádání epidemiologických opatření do systému PES a vyhlídka na “přechod na třetí stupeň” před Vánoci, který by provoz hotelů a penzionů obnovil, však může být do jisté míry planou nadějí. Přestože se epidemiologická opatření uvolní a hotely zřejmě prožijí intenzivní jarní sezonu, rok 2021 se pravděpodobně bude odehrávat podle nových pravidel. A provozovatelé mají posledních pár měsíců, aby se na ně dobře připravili.

Miliony ztracených noclehů

Česká republika je lákavou turistickou destinací. Díky své různorodosti a umístění ve středu Evropy má ideální podmínky pro domácí i zahraniční turisty. Nemusíme se bavit jen o Praze – šikovní hoteliéři v regionech, kteří dokázali včas zareagovat na trend turistiky krátkých vzdáleností, dlouhodobě těží ze zájmu Slováků, Němců, Rakušanů nebo Poláků. I díky tomu je návštěvníků z ciziny skoro polovina a stojí za desítkami milionů noclehů v celém Česku. A i pokud bychom vynechali hlavní město, kde cizinci tvoří 80 % hostů, dostaneme se v závislosti na kraji na zhruba 30% podíl.

Ubytovací byznys v Česku je tedy na cizincích závislý a pokud se příští rok dostatečně nepodaří uvolnit pravidla pro cestování, hosty pro miliony noclehů budou ubytovací zařízení potřebovat najít jinde – především reprofilací na domácí turistiku. A jak ukázalo už letošní léto, nemusel by to být zas takový problém. I díky dlouhé karanténě chuť a cestovat dlouho nebyla větší.

Miliardy v domácí turistice

Jenže změny se budou dít i na tomto poli. Podle očekávání výrazně klesne počet firemních hostů. Je to logické, velké mezinárodní akce se většinou přesouvají do online prostoru, firmy zase šetří na nebyznysových aktivitách. Zbývá tedy poslední jistota. Z mého pohledu zato velmi pevná – a tou je rodinná turistika.

Právě rodiny s dětmi totiž patří k hostům, kteří na uvolnění opatření reagují po celé Evropě jako první. Jsou loajální, mají rostoucí trend ve frekvenci návštěv a nemají problém připlatit si za kvalitní služby. Už nyní se při hledání hotovosti na provoz hotelů a penzionů ukazuje, že jsou to právě rodiny s dětmi, které nemají problém udělat rezervaci bez termínu, v předstihu si koupit poukaz na pobyt (třeba jako vánoční dárek) a zajistit tak v těžkém období “svému” hotelu hotovost. A hlavně – deklarují, že i přes ekonomickou nejistotu rozhodně nechtějí na dovolené šetřit.

Jinými slovy – jsem přesvědčen, že většina hotelů se bez užší spolupráce s českými rodinami v příští sezoně prostě neobejde.

 

Rodiny si všímají změny

Podle průzkumu, který Explorio.cz realizovalo na přelomu září a října, hodlá za dovolenou v Česku utrácet stejně nebo více než loni 77 % oslovených rodin. To je skvělá správa. Zároveň jsou rodiny ochotné si stále více dělat radost a za pobyt si připlatit – Českou dovolenou už neberou jako nutně “levnou dovolenou”. Pětina zmiňuje, že jejich „kapesné“ na pobyt stouplo až na 10 tisíc korun, polovina pak počítá s útratou nad rámec platby za ubytování a jídlo v řádu tisícovek.

To všechno jsou peníze, které mohou z větší části zůstat „v hotelu“ za kvalitní doplňkové služby. Rodin se v Česku podle odhadů každoročně ubytuje kolem milionu, každá tisícovka, kterou jsou připraveni za pobyt utratit navíc, tak znamená potenciální miliardu pro hoteliéry.

Jenže jsou na české rodiny hotely a penziony připraveny? Přestože se situace lepší (myslí si to 80 % rodin), požadavky moderní rodiny stále splňuje asi jen pětina navštívených hotelů. Pozor – pětina z těch, které rodina vybrala pro svůj rodinný pobyt. To je z mého pohledu žalostně málo. Přidat musí nejen hotely, ale také jednotlivá turistická střediska.

 

Jak jít rodinám naproti

Vidíme to i sami – z více než 9000 zařízení v Česku (a zhruba 15 000 se započtením chalup a apartmánů) prošlo přísným sítem do nabídky Exploria necelých 1500 hotelů a penzionů, které splňují nároky na ubytování rodin s dětmi. Potenciál Česka je přitom výrazně někde jinde.

Ideální rodinný hotel nebo penzion přitom nemusí splňovat podle rodin moc. Hlavním parametrem paradoxně není cena ani konkrétní lokalita jako spíš bezpečný interiér a dostatečné vnitřní vybavení pro pobyt s dětmi různých věkových kategorií. Jinými slovy – klíčové je, aby se děti mohly v hotelu nebo penzionu bezpečně a kvalitně zabavit. Přitom i tak běžnou výbavu, jako je dětská postýlka, celá řada hotelů nemá anebo ji má v neakceptovatelném stavu.

S ohledem na to, že dnešní rodiče již spadají nejčastěji do generace X a mileniálů, očekávají dobrou dostupnost hotelu nebo penzionu na internetu a online nabídnuté přehledné informace o vhodnosti zařízení pro jednotlivé věkové skupiny. Pokud ještě hoteliér – například ve spolupráci s regionálním turistickým centrem – dokáže prodat atrakce v okolí, má z větší části vyhráno.

 

Rodinná turistika přepíše mapy

Ostatně i to je důvod, proč Explorio.cz v rámci svých konzultačních workshopů s jednotlivými hoteliéry stále častěji řeší, jak jednotlivá zařízení lépe připravit na nový trend. Nejde totiž jen o ten příští rok – korona spoustu věcí pouze urychlila v jejich přirozeném běhu.

České rodiny tak pomalu ale jistě začínají přepisovat hotelovou mapu a vytváří celou řadu nových příležitostí. Dávají vzniknout novým segmentům, jako jsou zážitkové hotely, většinu roku beznadějně vyprodané i za vysoce nadprůměrné ceny. Přináší šanci pro regiony, kde nejsou přírodní turistické trháky, ale které dokážou vystavět vlastní zábavní areály a dát vzniknout novým turistickým střediskům – dobrý nápad je v tomto případě vždy cennější než vysoká investice.

Osobně tedy beru to, co přichází, jako jednu velkou šanci, jak postupně přinést na český hotelový trh zcela nové kvality. Zlepšit služby hotelů a penzionů, naučit tato zařízení, aby jejich návštěvnost nebyla závislá pouze na jednom nebo dvou zdrojích klientů. A naučit se využívat potenciál, který je v rodinné turistice. Což je věc, která se navíc neztratí ani s návratem hostů z ciziny. Profilovat Česko jako zemi rodinám zaslíbenou totiž má smysl bez ohledu na hranice.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!