
Miroslav Harašta, ředitel Znojemského a Jarošovského pivovaru, přišel za pandemie s myšlenkou Svatomartinského piva. Je taky z prvních certifikovaných pivních someliérů v České republice.
Minipivovary se několik let rojily jako houby po dešti. Letošní rok tento růst jednoznačně zastavil. Jak si vedly letos Vaše pivovary?
I přes tolik neplánovatelných vnějších vlivů uspokojivě. Jsme v semifinále boje o výklad zákona o spotřební dani pro malé spolupracující pivovary, k tomu všemu bojujeme s bezprecedentním omezením segmentu gastronomie a souvisejících oborů. Věřím, že úroveň tržeb bude podobná jako loni, oproti plánu pro rok 2020 očekáváme propad zhruba o 30 %. Důležité je ale říci, že doposud byl náš meziroční růst tržeb ve Znojemském i Jarošovském pivovaru okolo 20 až 30 %, což letos samozřejmě nezopakujeme. Upřímně řečeno, pro celou českou gastronomii a navazující obory bude rok 2020 a jaro 2021 prubířským kamenem, který jsem za svou pětadvacetiletou praxi nezažil. Jsem ale optimistou a věřím, že každá krize má i svá pozitiva a třeba u nás způsobila obrovský pokrok v procesní efektivitě. Především díky zásadní automatizaci velké části procesů a také v naší plné adaptaci na e-commerce.
Co vás letošní rok naučil?
Nikdy nespoléhej, nečekej a nevěř na pomoc od státu, pomoc hledej vždy jen u sebe samotného, svých akcionářů, zákazníků a konzumentů. Protože se letos jasně ukázalo, že naše zacílení na místní komunity bylo správné. Zákazníci nás obrovským způsobem podrželi, vzali pivovary ve Znojmě a Jarošově jako své vlastní.
Využil jste státní podpůrné programy, mnoho pivovarů na ně nemělo nárok?
My jsme také neměli nárok! Zkoušeli jsme programy COVID 1 i COVID 2 a na naše žádosti dorazila odpověď až po asi dvou měsících. Další výzvy jsme se po této zkušenosti vzdali. Co jsme čerpali, byl program Antivirus, ten ale není podpůrným programem pro samotné firmy, ale spíše pro zaměstnance, resp. pro stát, který tímto způsobem zabránil hromadnému propouštění v gastronomii. Minimálně v našem případě to zachránilo 10 pracovních míst. Program Antivirus plánujeme využít i v aktuální podzimní vlně, kdy jsou podmínky programu příznivější než na jaře. Každopádně ani v této vlně Antivirus technicky podnikům nijak nepomáhá v cash flow, mzdy a odvody musí podnikatel nejprve vyplatit a až následně žádat o jejich proplacení.
Restauratéři, hoteliéři a dodavatelé nyní nevědí, co je čeká. Jestli otevřou, kdy vlastně otevřou a za jakých podmínek. Co byste od vlády potřebovali slyšet?
Osobně bych uvítal dlouhodobější prognózu. Někdy mám pocit, že vlastně nechtějí říkat pravdu o tom jaký je skutečný výhled a kdy bude reálné konkrétní omezení uvolnit, aby si mohli subjekty zasažené lock downem udělat alespoň trochu reálný plán. Týdenní až čtrnáctidenní výhled opatření považuji za absolutně nedostatečný.
Jste jeden z prvních certifikovaných pivních someliérů v ČR, jak se podle Vás budou po pandemii vyvíjet chutě zákazníků?
Jsem přesvědčený, že u konzumentů nedojde k žádné zásadním změnám chuti. I nadále zde budou pravověrní vyznavači ležáků, nebo „svrchňáků“ či „kyseláčů“, experimentátoři nebo chuťově trénovaní odborníci. Trend otevírání českého konzumenta pivní pestrosti bude pokračovat a stejně tak bude pokračovat i růst odbornosti konzumentů, kteří tak budou schopni zvyšovat tlak na kvalitu. K tomu ostatně mají sloužit i kurzy pivního someliérství. Já se spíše obávám toho, aby se zásadně nezměnily preference konzumentů ohledně místa a příležitosti pro konzumace. Tedy toho, zda se zase v plné síle vrátí do restaurací a hospod…
Kdo je Miroslav Harašta?
Mirek je díky své pracovní minulosti komplexním managerem v segmentu tolik milovaném národem, v pivu. V 90. letech se začal věnovat reklamě, pak pracoval 14 let pro pivní koncerny BBAG a Heineken. Zde si prošel od píky řadou pracovních pozic, což mu dalo nesmírně mnoho zkušeností. V roce 2014 se Miroslav rozhodl opustit svět korporací a začít pracovat na svém. Jeho projekt budování minipivovarů zaujal investiční společnost Gourmet Invest, která jeho plány a sny zastřešila. Je jeden z prvních certifikovaných pivních someliérů v ČR. Mirek je otcem čtyř dětí, mezi jeho zájmy patří všechno kolem piva, motorky a okrajově i dějiny 20.století. Relaxuje jízdou na motorce klasického střihu a nikdy nikam neběhá.