logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Pivní sommelier: Od vlády bych uvítal dlouhodobější prognózu

23. listopadu 2020
Rozhovory 0
1204
Pivní sommelier: Od vlády bych uvítal dlouhodobější prognózu

Miroslav Harašta, ředitel Znojemského a Jarošovského pivovaru, přišel za pandemie s myšlenkou Svatomartinského piva. Je taky z prvních certifikovaných pivních someliérů v České republice.

Minipivovary se několik let rojily jako houby po dešti. Letošní rok tento růst jednoznačně zastavil. Jak si vedly letos Vaše pivovary?

I přes tolik neplánovatelných vnějších vlivů uspokojivě. Jsme v semifinále boje o výklad zákona o spotřební dani pro malé spolupracující pivovary, k tomu všemu bojujeme s bezprecedentním omezením segmentu gastronomie a souvisejících oborů. Věřím, že úroveň tržeb bude podobná jako loni, oproti plánu pro rok 2020 očekáváme propad zhruba o 30 %. Důležité je ale říci, že doposud byl náš meziroční růst tržeb ve Znojemském i Jarošovském pivovaru okolo 20 až 30 %, což letos samozřejmě nezopakujeme. Upřímně řečeno, pro celou českou gastronomii a navazující obory bude rok 2020 a jaro 2021 prubířským kamenem, který jsem za svou pětadvacetiletou praxi nezažil. Jsem ale optimistou a věřím, že každá krize má i svá pozitiva a třeba u nás způsobila obrovský pokrok v procesní efektivitě. Především díky zásadní automatizaci velké části procesů a také v naší plné adaptaci na e-commerce.

Co vás letošní rok naučil?

Nikdy nespoléhej, nečekej a nevěř na pomoc od státu, pomoc hledej vždy jen u sebe samotného, svých akcionářů, zákazníků a konzumentů. Protože se letos jasně ukázalo, že naše zacílení na místní komunity bylo správné. Zákazníci nás obrovským způsobem podrželi, vzali pivovary ve Znojmě a Jarošově jako své vlastní.

Využil jste státní podpůrné programy, mnoho pivovarů na ně nemělo nárok?

My jsme také neměli nárok! Zkoušeli jsme programy COVID 1 i COVID 2 a na naše žádosti dorazila odpověď až po asi dvou měsících. Další výzvy jsme se po této zkušenosti vzdali. Co jsme čerpali, byl program Antivirus, ten ale není podpůrným programem pro samotné firmy, ale spíše pro zaměstnance, resp. pro stát, který tímto způsobem zabránil hromadnému propouštění v gastronomii. Minimálně v našem případě to zachránilo 10 pracovních míst. Program Antivirus plánujeme využít i v aktuální podzimní vlně, kdy jsou podmínky programu příznivější než na jaře. Každopádně ani v této vlně Antivirus technicky podnikům nijak nepomáhá v cash flow, mzdy a odvody musí podnikatel nejprve vyplatit a až následně žádat o jejich proplacení.

Restauratéři, hoteliéři a dodavatelé nyní nevědí, co je čeká. Jestli otevřou, kdy vlastně otevřou a za jakých podmínek. Co byste od vlády potřebovali slyšet?

Osobně bych uvítal dlouhodobější prognózu. Někdy mám pocit, že vlastně nechtějí říkat pravdu o tom jaký je skutečný výhled a kdy bude reálné konkrétní omezení uvolnit, aby si mohli subjekty zasažené lock downem udělat alespoň trochu reálný plán. Týdenní až čtrnáctidenní výhled opatření považuji za absolutně nedostatečný.

Jste jeden z prvních certifikovaných pivních someliérů v ČR, jak se podle Vás budou po pandemii vyvíjet chutě zákazníků?

Jsem přesvědčený, že u konzumentů nedojde k žádné zásadním změnám chuti. I nadále zde budou pravověrní vyznavači ležáků, nebo „svrchňáků“ či „kyseláčů“, experimentátoři nebo chuťově trénovaní odborníci. Trend otevírání českého konzumenta pivní pestrosti bude pokračovat a stejně tak bude pokračovat i růst odbornosti konzumentů, kteří tak budou schopni zvyšovat tlak na kvalitu. K tomu ostatně mají sloužit i kurzy pivního someliérství. Já se spíše obávám toho, aby se zásadně nezměnily preference konzumentů ohledně místa a příležitosti pro konzumace. Tedy toho, zda se zase v plné síle vrátí do restaurací a hospod…

Kdo je Miroslav Harašta?

Mirek je díky své pracovní minulosti komplexním managerem v segmentu tolik milovaném národem, v pivu. V 90. letech se začal věnovat reklamě, pak pracoval 14 let pro pivní koncerny BBAG a Heineken. Zde si prošel od píky řadou pracovních pozic, což mu dalo nesmírně mnoho zkušeností. V roce 2014 se Miroslav rozhodl opustit svět korporací a začít pracovat na svém. Jeho projekt budování minipivovarů zaujal investiční společnost Gourmet Invest, která jeho plány a sny zastřešila. Je jeden z prvních certifikovaných pivních someliérů v ČR. Mirek je otcem čtyř dětí, mezi jeho zájmy patří všechno kolem piva, motorky a okrajově i dějiny 20.století. Relaxuje jízdou na motorce klasického střihu a nikdy nikam neběhá.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!