logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Letní uvolnění pomohlo jen částečně, restrikce jsou těžký zásah

14. října 2020
Restaurace 0
858
Letní uvolnění pomohlo jen částečně, restrikce jsou těžký zásah

O tom, že gastro podniky bojují o přežití, není pochyb. Jak vážná je doopravdy jejich situace? Reálný stav zmapovala společnost Dotykačka, jejíž pokladny využívá čtvrtina tuzemských gastro provozů. Už z červencové analýzy firmy vyplynulo, že jarní karanténě padl za oběť zhruba každý desátý podnik. V důsledku zářijových restrikcí se nyní zavírají další. U těch otevřených se tržby během posledních dvou týdnů propadly o desítky procent.

„Údaje z konce září jsou jednoznačné. Zatímco v prvních třech týdnech fungoval stejný počet podniků jako po celé léto, v týdnu, kdy došlo k omezení otevírací doby, vypnulo pokladnu 150 našich gastro zákazníků. Další stovka je následovala o týden později,“ uvádí ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík, podle kterého je prokazatelné, že se nejedná pouze o tradiční sezónní výkyv.

„Díky velikosti a stabilitě naší zákaznické báze v gastro službách můžeme srovnávat meziročně. Vzhledem k pokrytí čtvrtiny gastro trhu lze navíc od našich zákazníků odvozovat trend celého trhu. Zohledňujeme přitom i to, že část podniků letos na jaře přestala pokladnu používat kvůli odložení EET,“ komentuje Menclík.

Tržby? Léto celkem zafungovalo, ale ne všude

Třetí kvartál byl z pohledu výše tržeb poměrně úspěšný. Fungující provozovny navzdory nižšímu počtu dosáhly téměř identických tržeb jako ve stejném období loňského roku, v součtu cca 98 %. Bližší pohled na jednotlivé regiony však ukazuje, že některé odliv zahraničních turistů a problémy s koronavirem vykompenzovat nedokázaly.

 

 

„Zdaleka nejhůř na tom byla Praha, kde v porovnání s loňským létem klesly tržby bezmála o pětinu. V mínusu se potácely také Moravskoslezský a Zlínský kraj, jejichž návštěvnost velmi pravděpodobně negativně ovlivnila lokální ohniska koronavirové nákazy na Karvinsku a Uherskohradišťsku,“ přibližuje Petr Menclík a doplňuje: „Naopak nejvíc se v gastro podnicích utrácelo v jižních Čechách, Královéhradeckém kraji a na jižní Moravě, což jsou zejména v létě turisticky velmi atraktivní oblasti.“

Zajímavé je podle něj i srovnání s únorem coby posledním normálním před-covidovým měsícem. Zatímco všude jinde se tržby během léta podstatně zvedly – někde i víc než dvojnásobně – Praha, kterou fatálně zasáhl odliv turistů, se jen těžko dotahovala k hodnotám z konce zimy.

Souhrnné tržby gastro podniků využívajících Dotykačku (srovnání s únorem 2020)

Omezení otevírací doby podstatně srazilo tržby

Od září gastro podnikům logicky klesly tržby, i tak ale v prvních třech týdnech dosahovaly v průměru o 12,7 % vyšších hodnot než v únoru. To se však razantně změnilo, když od 24. září začalo platit omezení otevírací doby.

„V týdnu, kdy se opatření zavedlo, spadly souhrnné tržby 2 % pod únorovou úroveň. Následující týden se trend ještě umocnil a tržby se ocitly dokonce 10 % pod úrovní února. Přitom meziroční srovnání ukazuje, že v loňském roce září plynule navázalo na léto, bez větších výkyvů. Počet aktivních podniků tehdy vlivem sezónnosti koncem měsíce mírně poklesl, ale tržby si držely po celou dobu téměř stabilní úroveň 17-19 % nad únorovými hodnotami,“ srovnává Menclík.

GASTRO TRŽBY V ZÁŘÍ (v porovnání s únorem) 2019 2020
36.-38. týden +19 % +12,7 %
39. týden +18 % -2 %
40. týden +17 % -10 %

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!