logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Dotykačka zanalyzovala, jak se reálně daří gastru a maloobchodu

27. srpna 2020
Restaurace 0
1392
Dotykačka zanalyzovala, jak se reálně daří gastru a maloobchodu

Z dat společnosti Dotykačka vyplývá, že v segmentu gastra a retailu se mnohé firmy začaly vracet k „před-covidovým“ obratům v průběhu června. Červencové výsledky byly ještě lepší. I to však vzhledem k sezónnosti tržeb – zejména v gastru – představuje meziroční propad téměř o 20 procent. Situace se také výrazně liší v jednotlivých regionech. V červenci se nejvíce dařilo podnikům v jižních Čechách. Nejhorší situace je naopak v Praze.

„U gastro klientů Dotykačky došlo k významnému poklesu počtu otevřených provozoven. V prvním měsíci prázdnin jsme pozorovali přibližně o 14 procent méně aktivních podniků než v únoru. Přitom v uplynulých letech byl trend opačný – v létě vždy fungovalo zhruba o 10 procent podniků víc než začátkem jara,“ uvádí Petr Menclík, ředitel skupiny Dotykačka, která analyzovala data zhruba od
20 tisíc uživatelů svých pokladen.

„Odhadujeme, že zhruba-15procentní pokles způsobilo vypnutí elektronických pokladen v některých podnicích. Zbytek – tedy nějakých 10 procent – ale připadá na podniky, které po pandemii už neotevřely,“ doplňuje.

Praha bez turistů stále v mínusu

Výrazný rozdíl je patrný mezi celorepublikovými čísly a Prahou. Ta nejvíc trpí úbytkem zahraničních turistů. Zatímco souhrnně gastro podniky během července i v menším počtu dosahovaly každý týden navýšení tržeb o desítky procent (v porovnání s před-covidovým obdobím), Praha se stále potácela v mínusových hodnotách (viz tabulka).

Nejvýrazněji s Prahou kontrastuje Jihočeský kraj, kde se aktuálně gastru daří nejvíc. Tržby tam jsou oproti únoru více než dvojnásobné. Přesto nedosahují loňských hodnot, kdy byl červencový nárůst tržeb oproti únoru až 160procentní. „Souhrnně tržby v gastro službách během července dosahovaly zhruba 80 procent loňského výkonu,“ upřesňuje Petr Menclík.

GASTRO 2020: srovnání červenec vs. únor ČR Praha Jižní Čechy
Počet aktivních provozoven -14 % -12 % -6 %
Počet transakcí 37 % -1 % 132 %
Celkové tržby 36 % -4 % 128 %

Propady jsou znát i v retailu

Podobný trend jako v gastru je patrný i u menších a středních maloobchodů, kde je také zřejmý pokles počtu aktivních provozoven. „U našich zákazníků, ke kterým nepatří velké retailové řetězce, klesl počet provozoven v porovnání s koncem února asi o pětinu. Praha opět výrazně pokulhává za zbytkem republiky,“ komentuje Petr Menclík.

RETAIL 2020: červenec vs. únor ČR Praha
Počet aktivních provozoven -19 % -23 %
Počet transakcí -2 % -26 %
Celkové tržby 12 % -13 %

Kartou se platí častěji

V důsledku koronavirových opatření v celé republice meziročně stoupl podíl bezhotovostních plateb. „Ještě loni v červenci lidé platili v gastro provozovnách a maloobchodech kartou jen zhruba v sedmi procentech případů. Letos je to 15 procent, tedy dvojnásobek. Nejméně se kartou platí v Karlovarském kraji, naopak nejvyšší podíl si drží Praha, která už loni dosahovala 16 procent a nyní je to 27,“ vypočítává Menclík.

Podíl karetních transakcí červenec 2019 červenec 2020
ČR 7 % 14 %
Praha 16 % 27 %
Karlovarský kraj 4 % 8 %

Souhrnné údaje klientů společnosti Dotykačka (gastro + maloobchod bez velkých řetězců)

Praha logicky vede i v tom, jak velké procento podniků platby kartou akceptuje. Za poslední měsíce došlo k výraznému nárůstu ve všech krajích. „V současnosti přijímá karty 45 procent našich gastro klientů, loni to byl jen zhruba každý třetí zákazník. V Praze karty akceptuje 57 procent podniků. Protipólem je Karlovarský kraj s necelými 30 procenty,“ uzavírá Menclík.

Souhrnné údaje klientů společnosti Dotykačka (gastro + maloobchod bez velkých řetězců)

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!