logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Koronavirus změnil vnímání obalů potravin. S redukcí plastů by se však přestávat nemělo, míní výrobci

18. srpna 2020
Analýzy 0
589
Koronavirus změnil vnímání obalů potravin. S redukcí plastů by se však přestávat nemělo, míní výrobci

V období nouzového stavu vzrostla u balení potravin četnost užívání plastů. Podle odborníků si díky koronaviru tuzemští spotřebitelé zároveň uvědomili primární funkci obalu u potravin. Výrobci, kteří se dlouhodobě snaží o redukci plastů, nicméně uvádí, že tyto snahy by neměly být upozaďovány ani v období mimořádných krizí.

Snížení rizika přenosu nákazy novým typem koronaviru a ochrana potravin před kontaminací. To byl jeden z hlavních důvodů, proč se v době nouzového stavu zvýšila četnost používání plastů u obalů potravin. Podle výrobců se přitom s touto snahou v nouzovém stavu poměrně rychle sžili nejen obchodníci, ale také spotřebitelé. „Primární funkcí obalu potraviny je vždy ochrana, zejména před možnou kontaminací výrobku. Spotřebitelé a obchodníci si tuto skutečnost naplno uvědomili až v průběhu koronakrize. Celková nálada na trhu se v tomto směru výrazně změnila. Původní trendy v oblasti redukce obalového materiálu, tak poměrně rychle vystřídaly snahy balit velké množství potravin do jednorázových plastů,“ sdělil marketingový manažer společnosti Hollandia Karlovy Vary Jan Škoda.

Podobný pohled v tomto směru nabízí Lukáš Václavík z Institutu cirkulární ekonomiky. „V průběhu koronavirové krize byly plastové obaly vnímané jako nutné zlo, bez kterého nebylo možné zaručit hygienickou nezávadnost jak pro zákazníky, tak i pro pracovníky jednotlivých provozoven. Tato krize nám poukázala na nedořešené oblasti v systému zpětného využití, nad kterými již není možné zavírat oči,“ sdělil.

 

Vítězství faktoru zdraví

Typickým příkladem změny vnímání obalů u potravin bylo dosud nepraktikované balení veškerého pečiva do igelitových sáčků. Podle obchodníků však tento příklad ukazuje, že faktor zdraví zde převážil nad vlastní hodnotou produktu. „Balení čerstvého pečiva a jeho prodej se z našeho pohledu ukázalo jako poměrně problematické. Pokud člověk zabalí například čerstvý chléb do igelitového sáčku, tak v takovém případě brzy zplesniví a obecně mnohem rychleji ztrácí na kvalitě a hodnotě,“ uvedl předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.

Ačkoliv se v období nouzového stavu šlo v tuzemských obchodech častěji setkat s plastovými obaly potravin, podle mluvčí společnosti EKO-KOM Lucie Müllerové však zatím nelze říct, zda bude kvůli koronakrizi jejich letošní spotřeba vyšší než v minulosti. „Během nouzového stavu byla podle dílčích dat produkce odpadu z domácností vyšší, naproti tomu však znatelně klesla produkce živnostenských a průmyslových odpadů, díky uzavřeným provozům. Skutečný výsledek tedy nelze bez kompletních dat zatím odhadnout,“ doplnila. Výrazně zvýšenou spotřebu plastů na obaly šlo během nouzového stavu registrovat i podle Jiřího Reisse ze Svazu chemického průmyslu ČR. „V celkové spotřebě všech plastů ale může být pravděpodobně snadno převáženo významným poklesem v jiných tržních segmentech, jako je například automobilový průmysl,“ sdělil.

 

Omezování plastů by mělo pokračovat

Ačkoliv je podle Jana Škody pochopitelné, že role faktoru zdraví v době nouzového stavu výrazně stoupla, výrobci by podle něj neměli zapomínat na své dřívější záměry. „Před koronakrizí panovala u řady z výrobců nálada, že chtějí ušetřit každý gram plastů. Poté se však úplně obrátila. Tlak na redukci plastů u obalů potravin, zejména polypropylenu, by však neměl ustávat ani v období krize. Jeho postupná redukce přinese pouze pozitiva,“ sdělil. U řady potravin se podle něj totiž používá naprosto zbytečně a jeho funkce je čistě estetická. „Příkladem jsou překrývající plastová víčka u mléčných nápojů, kde víčko plní pouze estetickou funkci. Proto jsme ho již v minulosti odstranili,“ doplnil Jan Škoda

V podobném duchu se vyjadřuje i Václavík, který považuje upřednostnění zdraví obyvatelstva před snižováním odpadů za relativně správné rozhodnutí v dané hektické situaci. „Na druhou stranu to odmítáme přijmout jako staronový standard a měli bychom stále směřovat ke snižování množství obalů, popřípadě hledat cesty pro jejich znovuvyužití,“ doplnil.

V případě, že by v dohledné době přišla druhá vlna koronaviru a s ní zpřísněná hygienická opatření, lze podle odborníků očekávat z hlediska obalových materiálů potravin podobný přístup jako na jaře. „Žádné funkční a ozkoušené systémy, které by nahradily plasty na jedno použití v prodeji potravin, stále neexistují,“ uzavřel Václavík.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!