
V posledních několika letech si pohostinství ujíždělo na velké vlně zájmu ze strany hostů. Hodně se cestovalo, restaurace byly plné. Pak přišel COVID-19, který naprosto změnil chování náš všech. A nejen chování, ale taky očekávání.
Hlavním hybatelem ve světě hotelnictví se stalo slovo bezkontaktní, které má nyní cenu zlata. Posun směrem k bezkontaktním technologickým řešením se vyvíjí již roky a hotely po celém světě nabízely digitální tlačítka pro odbavení, digitální pokoje a různá hlasem ovládaná zařízení na pokoji. COVID-19 však tento trend zrychlil a vytvořil novou poptávku, protože hoteliéři hledají způsoby, jak eliminovat jakékoliv riziko.
Dodavatelé bezkontaktních technologií mají plné ruky práce
Například singapurska společnost Vouch, startup, který vytváří digitální recepční roboty pro hotely, musela přijmout navíc 16 lidí, aby udržela chod s poptávkou. Digitální systém recepce společnosti Vouch umožňuje hotelům přijímat a odpovídat na jakékoli dotazy hostů – od potřeby více ručníků, po objednání pokojové služby nebo provedení lázeňských rezervací – aniž by musel host zvednout pokojový telefon nebo stát v řadě v lobby. Hosté přistupují k robotu pomocí svého osobního mobilního zařízení a buď skenují QR kód nebo umisťují telefon poblíž značky NFC.
S pandemií přišla i potřeba sledovat zdraví hostů. Například v 790pokojovém luxusním hotelu Pan Pacific Singapore přidali do svého robota self-reporting tzv.„prohlášení o zdraví“,. Potřeba měření tělesné teploty byla zase impulzem pro vývoj nového bezkontaktního kiosku pro kontrolu teploty známého jako Janus, který byl spuštěn v květnu společností IntraEdge. Kiosek může být zřízen v hale pro hosty, v kanceláři pro zaměstnance. Teplotu změří za tři až pět sekund. Uživatel poté obdrží „ano“ nebo „ne“, zda může pokračovat dál. Kiosek neukládá údaje o teplotě ani je nepřenáší hostitelské společnosti. „Kiosky Janus jsou vyvíjeny jako první řešení ochrany soukromí, které snímá teplotu a ověřuje identitu s maximálním pohodlím a bezpečností,“ říká Dan Clarke, prezident IntraEdge.
Pro skvělé nápady ale nemusíme chodit daleko. Výzvu pro obnovu turismu (Healing Solutions) vyhrála česká bezkontaktní recepce firmy MyStay. Řešení, které MyStay hotelům a provozovatelům ubytovacích služeb nabízí, je v současné době ideální – jedná se totiž o automatizovanou komunikaci s hosty a digitalizaci hotelových procesů od rezervace, on-line check-inu a check-outu až po koupi doplňkových služeb. Zákazník tak téměř nemusí přijít do kontaktu s hotelovým personálem – vše je automatizované a veškeré požadavky lze řešit pouze prostřednictvím mobilního telefonu, tabletu nebo počítače. A to bez nutnosti cokoli stahovat.
Bezdotyková rezervace lehátka
Pak existují technologické produkty, které existovaly před příchodem koronaviru. Jedním z takových příkladů je Beachy, vítěz ceny Summit People’s Choice Award a držitel druhého místa v soutěži Ocenění za cestovní inovace (vznikající kategorie) na konferenci Phocuswright 2019. Platforma Beachy kombinuje technologii mapování a rezervační a platební systém, takže hoteloví hosté si mohou u bazénu nebo na pláži rezervovat věci jako je lehátko, slunečník nebo kabinu, a to vše bezdotykově.
V polovině června vydala společnost Nuvola v rámci své iniciativy StayClean dva nové nástroje a oba jsou k dispozici zdarma do konce roku 2020. Kontrolní seznamy Nuvola jsou digitální nástroje, které mohou hotely použít k řízení svých opakujících se bezpečnostních a čistících postupů, například k zajištění toho, aby zaměstnanci hotelu věděli, která řešení čištění mají použít na konkrétních povrchových plochách a jak často by se časté kontaktní body měly čistit.
Stane se tedy bezdotykovost normou? Hosté vyžadují bezpečnost a hoteliéři udělají vše pro to, aby ji také zajistili. Vývoj pandemie bude dál ovlivňovat celé pohostinství a taky technologie v něm.