
Honza Šmikmátor je člověk, který se baví marketingem. Původem žurnalista a dnes PR na volné noze. Věnuje se mnoha projektům. Jeho srdcovkou je gastronomie, proto Jakuba Stejskala z podcastu Rumelier zajímalo, co on sám v tomto oboru doporučuje a co je podle něj ztráta času.
Přinášíme vám rozhovor z časopisu HOREKA 121/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v „křupavém“ tištěné verzi. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro pracovníky v pohostinství.
Honzo, co ty osobně vidíš za největší chyby, které podniky dělají?
Každý chce hodně lidí, velké tržby, každý chce ideálně velké marže a zisky, ale chybí tam ten prostřední krok. Nevědí, co by pro to měli udělat. Nemají konkrétnější plán a konkrétnější strategii. To je nejčastější věc, se kterou se setkávám.
Na jakých projektech vlastně spolupracuješ?
Můj dlouhodobě největší klient je Sklizeno, kde se podílím jako copywriter a starám se o sociální sítě.
Když jsi v roce 2016 začal se Sklizeno, co bylo cílem spolupráce?
Šlo o to, aby rostla čísla. S tehdejším marketingovým ředitelem jsme si řekli, že na to půjdeme kvalitou obsahu. Prakticky to, co se teď píše v těch učebnicích. Teď čtu krásnou knihu Jak na sítě. Bible sociálů. (Její autorku jste mohli potkat již na několika kongresech HOREKA 112; pozn. red.)
Na co jste se v tom zkvalitňování obsahu soustředili?
Hodně jsme experimentovali. Testovali jsme, co funguje, co nefunguje. Testovali jsme, co se líbí jenom nám a co se líbí i lidem, na co nám házejí ty lajky. To jsme zjišťovali tak tři měsíce. Potom jsme už věděli, že dobře fungují věci Do It yourself (Udělej si sám). Jeden z nejúspěšnějších postů bylo přírodní barvení vajíček. Někdo se může smát, ale mě blogy pořád baví.
Emoce prodávají
Jak najdeš ten správný článek, který lidi zaujme?
Musíš se ptát, co to přinese lidem. Není to tak, že o tom chceš napsat a že seš v tom dobrý, ale musíš se ptát, co to přinese lidem a proč by na to měli reagovat.
Co v tom případě nejvíc zajímá lidi v gastronomii?
Zajímá je, proč bych zrovna k vám měl zajít. Je třeba si uvědomit, že jídlo a drinky jsou důležité, ale nesmějí být jediné. Funguje hra s druhým plánem. Zamyslet se nad prezentací těch jídel.
Máš rád i emoce v těch fotkách? Protože třeba já hodně doporučuju prodávat ty emoce, jak se člověk usmívá, jak je naštvaný, přiblížit ty lidi z podniku hostům.
Přesně, emoce prodávají! Vzpomněl jsem si na jeden příběh s emocemi. Jednou jsem se málem dostal v uvozovkách na temnou stranu. Vymýšlel jsem aprílový příspěvek pro svého klienta, což byla uzenářská firma. A já vůbec nevěděl… Už bylo aprílové ráno, ale na poslední chvilku mě to naštěstí cvrnklo. Vzal jsem obyčejnou produktovou fotku, kterou jsem normálně v malování přeškrtl a napsal jsem tam: „Vážení přátelé, kvůli novému nařízení Evropské unie se od dnešního dne nesmí utopenci nazývat utopenci, protože je to matoucí, zahraniční turisté mohou být vyděšeni.“ A že se to bude nově jmenovat špekáčky v nálevu. Tak bouřlivou reakci jsem nezažil. Víc než půlka lidí se smála – došlo jim to. Ale taková třetina čtvrtina byla pěkně naštvaných. Psali, ať jde celá EU do…
Na lidech se nešetří
Jak bys doporučoval budovat brand podniku?
Musím mít na čem stavět a vědět, co chci. Musíme vědět, kde je ten zisk. A musíme vědět, že na lidech se nešetří. Ano, nemůžeme je úplně přeplácet, ale ty lidi to musí bavit. Ti lidi ti vydělávají peníze.
Představme si, že máme směr a vizi a máme podnik rok nebo dva. Jak doporučuješ pracovat, aby nezapadl do stereotypu?
Lidi pořád slyší na speciální nabídky. Valentýn, Velikonoce, sezonní produkty, jako je chřest, medvědí česnek, dýně na podzim. Je ideální, když vymyslím ještě něco svého. Třeba u sushi. Já rád pracuji s takovým tím mezinárodním dnem něčeho.
Doporučuješ dělat příspěvky dopředu? Protože já na konzultacích říkám: Udělejte si minimálně obyčejný excel a jestli chcete udělat týdně tři příspěvky, udělejte si plán.
Je super mít plán, protože pak nesedíš před počítačem a neříkáš si: Do háje, co tam mám dát?
Kdyby sis měl udělat vlastní podnik, jak by vypadal?
To bych chtěl říct, že jsem v sobě nikdy nenašel tu odvahu, kdy bych řekl: Já chci podnikat v gastru. Ke všem, co se odhodlali, mám velkou pokoru a respekt. Já jsem zjistil, že jsem osamělý vlk, že jsem individualista, nejsem moc týmový hráč. Hlavně věřím sobě, tomu, co udělám.
Honzo, co bys poradil lidem, kteří mají vlastní podnik? Co mají dělat pro to, aby byli vidět?
Dělejte to, co umíte nejlíp. Nikdo neříká, že ten úspěch přijde zítra nebo za měsíc. Ale pokud jste fakt dobří v tom, co děláte, vzděláváte se, držíte krok s dobou a snažíte se to opravdu dělat nejlíp, jak to umíte, tak ten úspěch prostě musí přijít.
Jakub Stejskal
Kdo je Jakub Stejskal
Jakub Stejskal pracoval sedm let v Brněnské televizi (BTV) jako redaktor a moderátor. Založil a tři roky spoluvlastnil rosický podnik Chill bar. Od roku 2019 se věnuje konzultacím v gastronomii. Zaměřuje se především na práci s personálem, kvalitu a růst podniku.
Kdo je Jan Šmikmátor
Byl jsem copyfighter. Ale pak jsem si uvědomil, že nejsem bojovník. Cesta samuraje není mou cestou. A že nemusím vymýšlet žádnou značku, protože jednu si buduju už skoro 40 let – své jméno, které zavazuje ke kvalitní práci snad ještě víc než brand. Proto jsem nechal propadnout doménu copyfighter.cz (dnes na ní najdete někoho jiného) a vracím se ke každodennímu a vědomému budování značky Honza Šmikmátor. Mé jméno je můj podpis a vaše záruka.
Specializuji se na tyto oblasti:
1) Copywriting
2) Media relations
3) Sociální sítě
4) Gastronomie