logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Koronavirus ohrožuje nejvíce pohostinství, eventy a kulturu

25. března 2020
Lidské zdroje 0
1526
Koronavirus ohrožuje nejvíce pohostinství, eventy a kulturu

Virus COVID-19 výrazně ovlivňuje naše životy, zcela převrací i trh práce. Současná situace uvrhla už stovky tisíc lidí do karantény, zavírají se provozovny, přerušuje výroba. Na které profese bude mít současná situace nejhorší dopad? A ve kterých oborech naopak zaměstnavatelé nabírají nové síly?

První přišly na řadu gastronomické služby, cestovní ruch a kultura

Opatření, která mají zabránit masivnímu šíření nákazy, se mnohých profesí týkají existenčně. Dopady jsou viditelné zejména v sektoru gastronomických služeb, kde restauracím hrozí ztráty v desítkách miliard a mnohé z nich propustily většinu personálu, zejména číšníky. Ale ani kuchaři a další zaměstnanci na tom nejsou lépe. Některé restaurace se snaží situaci zvládnout prodejem s sebou, ale stejně podle aktuálních údajů aspoň omezeně funguje jen každý čtvrtý nebo pátý podnik. Důsledky uzavření restaurací ale dopadají i na jejich dodavatele, například malé pivovary.

„V nelehké situaci jsou i lidé, kteří pracovali v hotelech a ubytovacích zařízeních, službách spojených s turistickým ruchem nebo v kultuře. V návaznosti na téměř totální utlumení dálkové dopravy se ocitají v problémech i zaměstnanci společností zaměřených na dopravu osob – leteckých, autobusových i železničních přepravců,” říká Michal Novák z pracovního portálů Profesia. Jenom snížení počtu turistů z destinací Itálie, Jižní Korea a Čína o 50 % ohrozí podle odhadů odborného magazínu Horeka až 8000 pracovních míst.

Eventové firmy taky v ohrození

Česká eventová asociace dnes vydala stanovisko ke krizové situaci a karanténě v ČR a žádá po vládě odklad plateb DPH a osvobození od odvodů na sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnavateli. Dále upozorňuje, že by nemělo docházet ke zdanění práce v době, kdy tato práce nemůže být vykonávána z důvodu nařízených opatření.

Krizová situace a karanténa nás dostávají do tíživé situace,“ řekl Jan Kubinec předseda České eventové asociace. „Díky předcházejícím a současným opatřením jsme museli zastavit své veškeré podnikatelské aktivity. To se týká jak nás a našich zaměstnanců, tak i našich dodavatelů, to je více než 50 tisíc osob,“ dodal Kubinec.
Asociace žádá po vládě, aby s okamžitou platností rozhodla o odložení plateb DPH na dobu nejméně tří měsíců po skončení krizových opatření a o osvobození od odvodů na sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem. Veškeré podnikání členů je ochromené, nejenom že nemohou vykonávat nyní svou činnosti, ale nemohou ani aktivně pracovat na přípravě dalších akcí po skončení krizových opatření. Pokud klienti neví, jak se bude další situace vyvíjet, nejsou schopní plánovat a ani členové asociace nemohou pracovat.

Drobní živnostníci a Ičaři v ohrožení

Podle odhadů ekonomického portálu Roklen24 vypadne příjem v současné době 412 tisícům pracujících, přičemž zejména v oblasti maloobchodu, restaurací a služeb jsou velkou měrou zastoupení drobní živnostníci a pracovníci na IČO. Nucené uzavření provozoven přitom nebude mít dopad jen na majitele drobných bister, cukráren, prodejen, kadeřnictví, ale také například na fitness trenéry, finanční poradce, fyzioterapeuty, školitele, lektory a řadu dalších profesí, kde nemohou poskytovat služby. Většina drobných živnostníků a pracovníků na IČO přitom nevytváří takové zisky, které by jim umožnily dlouhodobější přerušení činnosti, takže lze očekávat, že současná situace bude pro mnohé z nich likvidační.

Situace v maloobchodě – výhodu mají ti, kteří vsadili na digitalizaci

Uzavření obchodů dopadlo na velkou část prodejců. Aktuální situace ale možná přispěje k rozvoji  digitalizace prodeje, protože ti, kteří se dosud zaměřili pouze na klasický prodej v kamenných obchodech, každým dnem načítají ztráty. Naopak e-shopy nabírají nové pracovníky, aby byly schopné uspokojit zájem nakupujících. Prodejci, kteří kombinují oba způsoby prodeje, mají možnost ztráty z kamenných prodejen kompenzovat v on-line prostředí. V úplně jiné situaci jsou ale samozřejmě prodejci potravin, drogerie a lékárny, ti naopak potřebují personální posily, aby nápor zvládli.

Firmy hledají pro své lidi jiné uplatnění

I když většina zaměstnavatelů zatím proklamuje, že se lidé o svou práci bát nemusejí, restaurace, hotely i firmy z méně očekávaných oborů už zaměstnance propouštějí – příkladem je síť autobazarů AAA. Některé společnosti se ale snaží své lidi udržet a nabídnout jim uplatnění jinde. Například restaurace využívají číšníky a barmany v rozvážkových službách, prodavači z kamenných prodejen vypomáhají při vyskladnění a distribuci v e-shopech. Neotřelým způsobem řeší situaci například iniciativa platformy StartupJobs, která startupovým firmám nabízí možnost sdílet zaměstnance – ulevit těm, které se ocitly ve finančních problémech a využít jejich lidi tam, kde potřebují růst.

Dobrý nápad měli také u české textilní značky Styx, která se specializuje na výrobu spodního prádla. Ta aktuálně mění část své výroby a zaměřuje se na šití roušek. „Chceme využít naše personální možnosti k pomoci v řešení současné situace a přeskupujeme výrobní kapacity tak, že část našich švadlen bude šít místo trenek a dalšího spodního prádla právě roušky. A to ve třech variantách, pánské, dámské a dětské. Ušité roušky jsme nejdříve rozdali našim zaměstnancům a jejich rodinám, další pak přidáváme jako dárky ke každé objednávce našich zákazníků,“ říká Adam Rožánek ze společnosti Styx.

 

Někde probíhá aktivní nábor

I když většině firem přinesla karanténní opatření přerušení nebo utlumení činnosti, jsou obory, kde zaměstnavatelé zoufale hledají nové posily. Často jde o profese, které nevyžadují nějaké zvláštní kvalifikační předpoklady, takže zde mohou najít uplatnění ti, kteří pracovali v restauracích nebo turistickém ruchu.

„Například e-shopy aktuálně nabírají nové pracovníky pro vyskladnění, distribuci i komunikaci s klienty, aby byly schopné uspokojit zájem nakupujících. Personální posily hledají logistické firmy a přepravci, a samozřejmě řetězce, které prodávají potraviny, dále drogerie a lékárny. Nábor neumdlévá ani ve stavebnictví, kde komplikuje situaci omezení volného pohybu zahraničních pracovníků. Další zaměstnance by přivítaly samozřejmě i záchranné a policejní složky, zdravotnická zařízení a hygienická služba, zde je ale předpokladem příslušné vzdělání nebo zkušenost v oboru,” uzavírá Michal Novák z Profesia.cz.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!