
V oboru je jako doma. Tobias Krappen se v síti Radisson Hotel Group pohybuje již nějaký ten pátek, konkrétně sedmnáct let. O pohostinství mluví s vášní a také kritickým nadhledem. V roce 2019 se přestěhoval do Prahy, aby zde otevřel pětihvězdičkový hotel Radisson Blu Hotel Prague.
Od svých studií pracujete v pohostinství. Mám pravdu? Nikdy vás nenapadlo změnit obor?
Ne, prošel jsem si opravdu všemi pozicemi a vždy je co se učit. Je zde hodně různorodosti, pracujete s mnoha lidmi, kteří jsou často z jiných zemí a kultur. Navíc v oboru musíte myslet strategicky a snažit se uhodnout, co bude, co přijde, a být na změnu připraven. Tato stáž je placená, i když ne moc, ale něco si vyděláte. Sám jsem si tím prošel, během praxe jsem vyzkoušel všechny základní pozice v hotelu a získal tak představu, co mě po škole čeká.
Takže v Německu nemají v pohostinství personální krizi?
Ale ano, mají. A je i v jiných zemích. Mám pocit, že se musí změnit celá reputace oboru. Tato práce, to je množství přesčasů, práce o víkendech a svátcích. V minulosti některé hotely lidi extrémně vytěžovaly, dnes se to už snad neděje. Lidé jdou logicky tam, kde mají lepší, lidštější podmínky. Pohostinství musí mít řešení, jak celý systém polidštit a udělat ho přijatelným jak pro mladé, tak i zaměstnance s dětmi, být víc flexibilní a nabízet i práci z domova.
Máte někoho, kdo u vás pracuje z domova?
Já to asi nebudu. (smích) Ale administrativní pozice mohou jednou za čas využít práci z domova. Proč ne?
Naši lidé se rozhodují sami
Má váš hotel konkrétní personální strategii?
Základem naší strategie je, abych se mohl spolehnout na své kolegy a nechat je rozhodovat. Zdejší manažeři se umějí rozhodovat, mají svou zodpovědnost a nebojí se udělat krok vpřed, aniž bych jim stál za zády. A strategie pro celé pohostinství je zlepšovat image ve vztahu k zaměstnancům. Již víme, že pro mnohé to není práce snů, to se musí změnit. Může to být zábava a lidé se mohou vypracovat.
Vy jste na pozici generálního ředitele několik měsíců. Jak jste se na pozici připravoval, četl jste například motivační knihy?
Nic takového jsem nečetl. V Radisson Hotel Group máme mentorovací program, který rozvíjí zaměstnance, kteří se chtějí stát generálním manažerem hotelu. Já jsem měl za svého kouče zkušeného generálního manažera z Polska. Celý proces trvá několik měsíců, procházíte několika assessment centry (skupinová metoda výběru), která pracují s tématy, na nichž musíte popracovat, a mentor vás pak hodnotí.
Zní to jako věda.
Je to tak trochu věda, trvá to rok až rok a půl a vy poznáváte své silné a slabé stránky. Neustále na sobě pracujete a víte, že za nějakou dobu se stanete ředitelem.
Nebojte se neznáma, posouvá
Za svou kariéru jste pracoval v Německu, Nizozemsku, Rusku, Gruzii, Irsku, Chorvatsku. Tyto země vám musely hodně dát.
Mohl jsem poznat různé kultury a nebylo to jenom očima turisty, ale dostal jsem se jim hlouběji pod kůži. Ne jako domácí, ale zase více než turista. Určitě mě to naučilo toleranci, respektu a tomu, že jsem zvládl věci, na které jsem nebyl ve své zemi zvyklý. Už se nebojím toho, co je pro mě neznámé.
Určitě jste se také potkal se stereotypy vůči vám.
Jasně, že jsem se s nimi setkal, ale mnohé jsem překvapil. Jednou mě kamarád představoval kamarádům ve stylu, že jsem nejméně německý Němec, jakého zná. Nemám rád stereotypy, nevypovídají o realitě.
Praha patří mezi nejpopulárnější destinace. Není již přeplněna?
Je zde hodně turistů, na některých místech je jich určitě mnoho, ale na druhou stranu má Praha stále místa, která stojí za objevování. Určitě se nepromění v Benátky či Amsterdam. Praha má čtvrtě, které se mohou stát pro některé turisty velice zajímavé, například Karlín. Praha nabízí mnohem více než Pražský hrad, Staroměstské náměstí a ostatní typické turistické atrakce.
Jaké byly první měsíce v Radisson Blu?
Byly velice rušné. Nebyla to obyčejná renovace, měnily se dispozice a uspořádání lobby, baru a restaurace. Pořádně jsme to zde zamíchali a vytvořili nové prostory jako foyer a hlavní konferenční sál. Navíc zde tým bývalého hotelu zůstal a my jsme ho připravovali na změnu. Pak jsme brány otevírali v sezoně. Mohu ale zodpovědně prohlásit, že první měsíce byly nad očekávání dobré. Lidé nám nechávají pozitivní recenze. Z obchodního hlediska máme výbornou obsazenost a stále rosteme.
A jaké vztahy jsou mezi zdejšími pětihvězdičkovými hotely?
Nazval bych to zdravým konkurenčním prostředím. Čas od času se scházíme a inspirujeme se navzájem. Jasně, že se díváte na to, co dělá konkurence, srovnáváte, ale nejlepší je sejít se na kávě a probrat to. Pokud se vnímáme jako zdravá konkurence a zároveň se inspirujeme, je to oboustranně prospěšná situace.
Dějí se taková setkání i v zahraničí?
Ano, na různých úrovních. Někde se setkávají manažeři lidských zdrojů, jinde recepční, prostě různě. Je důležité umět se inspirovat a vyměňovat si zkušenosti.
Odkud přicházejí vaši hosté?
Většinou je to USA, Velká Británie a západní Evropa. Co se týče portálů, odkud přicházejí, volnočasoví turisté si rezervují pokoje z on-line světa a přes OTA agentury. Nově máme také webové stránky, přes které je možné rezervovat všechny hotely patřící do Radisson Hotel Group.
V nabídce máte i luxusní pokoje s honosným prostorem. Je o ně zájem?
Jistě. Zejména v létě k nám přijížděly vícečlenné rodiny, takže chtěly prostornější pokoje. Pro tyto případy máme v některých pokojích pohodlné rozkládací pohovky, na nichž se hosté vyspí lépe než na standardní přistýlce, která navíc v pokoji vůbec nevypadá dobře.
Technologie nepředčí osobní přístup, přinejmenším v pohostinství
Hotelová budoucnost je podle českého hoteliéra Lukáše Pytlouna v ekologii a v digitálních technologiích. Kde je podle vás?
Nemyslím si, že technologické a ekologické vychytávky jsou jedinou budoucností v pohostinství. Budoucnost vidím spíše v osobní službě a v zážitcích pro hosta. Technologie budou tohle zdárně doplňovat, například budou jakýmsi zákulisím, aby vše fungovalo. Již dnes používáme systém, který slouží k předávání informací, které pokoje je zapotřebí uklidit nebo kde se co rozbilo. Plánujeme v něm služby, máme v něm výuková videa. Hlavní výhoda je v tom, že si nemusíme volat, psát, ubylo papírovaní a byrokracie. Host ale tohle všechno nevidí. Hostům zase nabízíme aplikaci, přes kterou si mohou objednat třeba room service. Hosté, kteří s námi chtějí komunikovat i jinak, mohou využít webovou stránku, která vypadá jako aplikace, ale nemusí si ji stahovat do svých zařízení. Ano, jsou zde hotely, které sázejí na moderní technologie, ty se zaměřují na speciální klientelu, která právě tohle vyhledává.
A ekologie?
Co se toho týče, začali jsme šetřit. Máme více světel, která se aktivují pohybem. Snažíme se snížit spotřebu plastů a papírů. Například na konferencích neprodukujeme odpad, nic není zabaleno, nenajdete zde brčka. Také filtrujeme zdejší vodu a podáváme ji hostům. Krok za krokem se posouváme dál, ještě je na čem pracovat.
Jana Dorčáková
BOX
Značka Radisson Blu je součástí hotelového řetězce Radisson Hotel Group, do kterého patří také Radisson Collection, Radisson, Radisson RED, Park Plaza, Park Inn by Radisson a Country Inn & Suites by Radisson. Hotelový řetězec Radisson Hotel Group je jednou z největších hotelových společností na světě s více než 1400 hotely v provozu či ve výstavbě po celém světě.
BOX
Tobiass Krappen
Prošel různými pozicemi napříč hotely, aby se stal v Praze generálním ředitelem pětihvězdičkového Radisson Blu Hotel Prague:
2002–2005 stáž v Radisson Blu, Hamburk, Německo
2005–2009 front office manager Radisson Blu & Spa, Galaway, Irsko
2009–2011 rooms division manager, Radisson Blu Iveria Hotel, Tbilisi, Gruzie
2011–2012 operation manager, Radisson Blu Bellorusskaya Hotel, Moskva, Rusko
2012–2015 executive assistant manager, Radisson Blu & Congress Center, Soči, Rusko
2015–2018 executive assistant manager, Park Inn by Radisson Amsterdam City West, Amsterdam, Nizozemsko
2019 generální ředitel Radisson Blu Hotel Prague