Řešení pro suchý leden a únor? Dechberoucí prosinec!

Mezi patnáct nejoblíbenějších vánočních destinací na světě patří právě Praha. Každoročně počet turistů během svátků stoupá nejenom v hlavním městě, ale i na jiných místech v České republice.

Sedm z deseti zahraničních návštěvníků přijíždí během adventu, Vánoc a Silvestra do Prahy. Stoupající zájem o vánoční Prahu potvrzuje i Michal Černý, marketing & PR representative z The Grand Mark hotel: „Pozorujeme trend, že zájem o tradiční Vánoce a zvyky ze strany hostů a návštěvníků Prahy rok od roku stoupá. Důležité je proto vytvořit takovou atmosféru a prostředí, kde se budou cítit příjemně a na svůj pobyt pak budou dlouho a rádi vzpomínat.“

Svátky a večírky na vlně zájmu

Mezi mimopražskými destinacemi vyhrávají u cizinců Krkonoše a Šumava. Na vzestupu jsou ale i Beskydy, i díky domácím turistům. „Silvestr je samozřejmě nejžádanější, vyprodáno míváme dlouho dopředu podobně jako další ubytovatelé v regionu. Vánoční pobyty v našem regionu nabízí málokdo, a i o ně je velký zájem. Záměrně na Vánoce omezujeme obsazenost hotelů maximálně na 60 %, abychom podtrhli komfort a pohodovou atmosféru. Tato kapacita se vždy naplní. Od loňska nově nabízíme i Štěpánské pobyty, protože pro období mezi Vánoci a Silvestrem je po ubytování také velká poptávka. Lidem se nechce zůstávat doma, baví je na jednu dvě noci vyjet na hory, užít si procházky, lyže a wellness,“ komentuje situaci Tomáš Blabla, generální ředitel Resortu Valachy Velké Karlovice.

Reálně je u nás ale cizinců více, statistiky nezachytí lidi ubytované přes platformy sdíleného ubytování. Dalším málo zmiňovaným faktem je, že v prosinci navštěvují více restaurace a bary i Češi. Navíc je to čas vánočních večírků, ty plánuje podle průzkumu Promoteri.eu 75 % firem a v průměru za ně utratí za osobu 400 až 1000 korun. Například společnost Vienna House se zaměřuje také na tzv. kick-off meetingy, které jsou stále populárnější. „Hosté si mohou zvolit kreativní rozvržení zasedacích místností, ochutnat kulinářské speciality a užít si při setkání mnoho zábavy, například objevováním daných destinací formou teambuildingové hry,“ vysvětluje Markéta Englová, regional PR & marketing manager společnosti Vienna House.

 

Štěstí přeje připraveným

V pohostinství je prosinec opravdu vyčerpávající. Zkuste se ale na něj dívat jinak. Tento hektický měsíc vám připraví finanční polštář na suchý leden a únor. Případně, pokud opravdu melete v prosinci z posledního, ale na druhou stranu byste nechtěli přijít o klienta, mu nabídněte například vánoční večírek v lednu. Potěší to možná i jeho zaměstnance, pro které patří poslední měsíc v roku také mezi ty nejvytíženější.

Vyplatí se zkrátka předem se připravit. Příkladem vám mohou být hotely. Ty se často na sezonu začínají připravovat již v létě. Například do The Grand Mark hotelu v Praze přicházejí vánoční svátky a Silvestr zhruba o čtyři až pět měsíců dříve. Přípravy začínají u šéfkuchaře Jaromíra Hlavsy, který se svým týmem sestavuje vánoční a silvestrovské menu. Obchodní a marketingové oddělení má na starost přípravu dalších aktivit týkajících se zimního a svátečního období, jako jsou např. vánoční večírky, prodej cukroví, kosmetických balíčků, dárkových voucherů atd. Celá nabídka se také v předstihu musí rozeslat klientům, vložit na webové stránky, sociální sítě atd.

Ve Velkých Karlovicích začíná příprava již na jaře: „Zpravidla před letními prázdninami již máme vše připraveno a začínáme s prodejem balíčků. Nutno ale dodat, že v té době již máme velkou část pokojů předběžně rezervovanou. Lidé si mnohdy blokují termín svého pobytu už v zimě,“ říká Tomáš Blabla.

 

Ptejte se po novinkách

Kromě slavnostních večeří, speciálního menu a různých akcí můžete hosty překvapit i novinkami nejenom v jídelním, ale i nápojovém lístku. Již tradičně jsou svátky nejvypjatějším obdobím i pro vaše dodavatele. Ale i oni se chystají uvést na trh novinky, které mohou vašim hostům zpříjemnit vánoční chvíle. Stačí se zeptat svých obchodních zástupců. Víte, jestli nechystají na výčep vánoční speciál anebo nějakou novou recepturu?

Například pivovar Svijany na vánoční trh uvede stejně jako každým rokem speciální vánoční „osmipack“ nejprodávanějšího svijanského piva Svijanského Mázu 11 %, novou vánoční edici pětilitrových soudků, půllitrových plechovek a dvoulitrových Plechovek (nejen) pro chlapy a také litrové lahve a dvoulitrový džbán piva Kvasničák 13 %. A nový vánoční motiv bude samozřejmě zdobit rovněž etikety lahvového Svijanského Mázu v běžném prodeji. „V tomto období jdou většinou více naše speciály a silná piva, jako je polotmavá 13 % Sedm kulí, d´Este 15 % nebo Sváteční ležák 12,8 %,“ jmenuje Ladislav Lojka z pivovaru Ferdinand. Ten v zimě vyrukuje s novinkou, Vídeňským speciálem.

Filip Větronský, marketing manager z Premier Wines & Spirits, zase připomíná oblibu dárkových balení a bublinek: „Pokud se bavíme o zimě, nejvíce z našeho portfolia jdou kategorie rumů, ovocných destilátů, champagne a vodky. V rámci Vánoc se prodá hodně produktů v rámci dárkových balení, které se často objeví nejen pod stromečkem, ale i jako dárky pro obchodní partnery. Společnost St. Nicolaus Trade zase na zimu připravila novinku Nomad Outland whiskey, specifickou whiskey vyrobenou ve Skotsku, ale zrající ve španělském Jerezu v sudech po vyhlášeném sherry.

A Marek Procházka z Orkla Foods Česko a Slovensko upozorňuje všechny kuchaře: „Již tradičně připravujeme sérii velmi povedených sezonních receptů, které budou mít k dispozici zákazníci na našich webových stránkách.“

 

Personální krize vrcholí o Vánocích

Celý rok se potýkáte s nedostatkem personálu, o svátcích často krize kulminuje. I zde máme pár nápadů, jak z této patové situace vyjít jako výherce. „Je vždy o něco obtížnější vyhovět přáním všech našich kolegů. Během svátečního období nastává opět hlavní sezona a hotel je většinou zcela naplněn. Je tedy třeba zvýšit i počet zaměstnanců a tím zajistit plynulý chod hotelu, aby host dostal vše, za co si zaplatil,“ připomíná Michal Černý.

Zajímavým způsobem se se situací poprali ve společnosti Vienna House. Vánoční svátky jsou svátky rodiny, mnozí chtějí být doma. „Rodina je pochopitelně to nejdůležitější, co máme, a ve Vienna House rodinnou politiku podporujeme. V adventním čase mino jiné pro děti našich zaměstnanců organizujeme Mikulášskou besídku. Obecně se snažíme kolegům vyjít vstříc a zajistit, aby si užili Vánoce. Mladším z týmu obvykle práce o svátcích nevadí. Během vytíženějších období nám také vypomáhají externí kolegové, například i v důchodovém věku, kteří s námi dlouhodobě spolupracují a o Vánocích jsou s námi pravidelně a rádi. Pro všechny pracující během Vánoc a Silvestra připravujeme slavnostní večeři, pohoštění a vždy nějaké překvapení, v průběhu předvánočních příprav pak ještě pořádáme také celorepublikovou vánoční party pro všechny zaměstnance,“ vysvětluje pro zaměstnanecký přístup Markéta Englová.
Ve Velkých Karlovicích personál na toto období zajišťují vždy z vlastních zdrojů. „Sváteční pobyty u nás mají dlouhou tradici a naši zaměstnanci s nimi počítají. Při plánování směn se samozřejmě vychází vstříc rodičům malých dětí,“ říká Tomáš Blabla.

Tolik rad a inspirací od velkých hotelů. Pokud stále tápáte, podívejte se na naše další tipy, jak se na prosincovou sezonu připravit.

Jana Dorčáková

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail