logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Gorjan Lazarov: Ukažme turistům i jinou tvář Prahy a celé ČR!

17. října 2019
Hotely 0
1269
Gorjan Lazarov: Ukažme turistům i jinou tvář Prahy a celé ČR!

Cestovní ruch se svým podílem 10,4 % na světovém HDP je bezpochyby důležitým zdrojem příjmu pro ekonomiku a s 319 milióny pracovních míst se podílí na celosvětové zaměstnanosti neuvěřitelnými 10 %. Každý rok navíc počet turistů ve světě i v České republice roste. Ačkoli jde o vesměs pozitivně přijímané statistiky, stále častěji se nejen v nejnavštěvovanějších destinacích začíná skloňovat i slovíčko „overtourism“.

Přímořská letoviska a věhlasné památky už se s davy turistů během posledních desetiletí v zásadě naučily existovat, ale s rostoucí oblibou městské turistiky vyvstávají nejen atraktivní příjmy, ale i potíže tam, kde by je ještě před nedávnem nikdo nečekal. Peníze, které vygenerují turisté, pomáhají městům s opravou a údržbou infrastruktury, ale protože jdou také na úklid a údržbu komunikací a parků, přispívají i ke zlepšení kvality života residentů. Posledních pár let se však setkáváme zdaleka nejen v České republice s kritikou, že zde chybí reálné řízení cestovního ruchu, které by minimalizovalo negativní dopady turismu na místní obyvatele.

Kde turista utratí své peníze?

V první řadě návštěvník utratí za dopravu do destinace, například za nákup letenky. Alespoň částečně putují tyto peníze na lokální letiště, kde turista vydá také své první české peníze v obchodech, restauracích, ale především za taxi nebo veřejnou dopravu. Dalším logickým a velmi podstatným výdajem je ubytování, v terénu pak suvenýry, ale i drahé luxusní věci, stravování v hotelech či restaurací atd. atd. Studie výdajů turistů se shodují, že na dovolené více utrácíme i za věci, které si můžeme nakoupit doma.

Další turistické výdaje jsou pak spojené především s různými atrakcemi a službami. To, aby se z Prahy a dalších českých destinací nestal lunapark nebo cirkus, již záleží na tom, jestli budeme chtít ukázat světu autentickou Prahu anebo nabídneme „populární“ atrakce, které jsou zdrojem krátkodobých příjmů a najdeme je po celém světě. Centrum Prahy bude pak v obležení obřích plyšových Pand, pivních kol, stánků na každém rohu a jiné levné zábavy, která však s Prahou jako takovou nesouvisí.

Alternativou je vybudovat z Prahy atraktivní destinaci s větším množstvím lákadel, která budou situována i mimo přeplněné centrum nebo také v regionech mimo hlavní město. Turisté pak budou nuceni strávit v ČR více dní, rozprostřou se na větší ploše a jejich koncentrace bude méně zatěžovat místní obyvatele, a hlavně zde utratí více peněz, které podpoří mnohem více podnikatelských subjektů, nejen koncentrované turistické „mucholapky“. Takový posun v otevřenosti turistům bude nenásilně působit proti jednodenní turistice, která je oblíbená především mezi ekonomicky velmi perspektivními asijskými návštěvníky.

Světová organizace pro cestovní ruch (World Travel & Tourism Council, WTTC) zpracovala studii, která ukazuje připravenost jednotlivých měst na stále rostoucí trend příjezdové turistiky. Rozdělila města do pěti kategorií dle 75 indikátorů a identifikovala příležitosti a nedostatky, které by měly být do budoucna zohledněny.

A jak se se vzrůstajícím turismem vyrovnat? Co Praze a České republice chybí, aby se stala kvalitním místem s nezapomenutelným zážitkem, a ne levnou alkoholovou destinací?

WTTC radí v těchto následujících krocích:

  1. Identifikovat DNA města – jaké má město výhody a jedinečné znaky, díky kterým zde lidé chtějí žít, investovat a navštěvovat jej. Jaká kultura a historie města ovlivňuje současné hodnoty lidí, kteří zde žijí a jak je město vnímáno z vnějšku.

  2. Ocenění současného turistického ekosystému města.

  3. Stanovení cíle a plánu, který zohlední i potřeby občanů, a to především skupin, kterých se růst cestovního ruchu přímo dotýká. Je jasné, že turismus přináší příjmy a zaměstnanost do regionu, ale plány musí být v souladu s požadavky místních lidí.

Praha by se neměla bránit pokroku a měla by hledat cestu i pro nově vznikající služby, jako jsou krátkodobé pronájmy. Řešením není tyto služby zakázat, ale nastolit stejné podmínky na trhu a vytvoření legislativního rámce. Příkladem ji mohou být jiné světové metropole. Zákazník si pak službu podle svých preferencí sám dobře najde.

Praha a ČR zoufale potřebuje oživit lokality mimo centrum a také v regionech, přilákat turisty na další atrakce, které by nebyly soustředěny do centra Prahy, nabídnout a zpropagovat další regiony. Česká republika není jenom Praha a Praha není jenom Orloj a Karlův most. Služby, které dělají z Prahy levnou a často alkoholovou destinaci, jednoduše zakázat, v Amsterdamu se zákazu pivních kol nebáli. Někdy stačí použít zdravý rozum, abyste zvážili, zda pustit pivní kolo do již tak přeplněného provozu v centru Prahy, čímž se Praha posouvá na úroveň třetího světa a ukazuje svým občanům, že je nemá příliš v lásce.

Praze by určitě pomohlo například pravidelné pořádání kongresu, kapacity na to má. ČR je světoznámá svými výtečnými tenistkami. Kvalitní tenisový turnaj ale chybí. Proč neusilovat o pořádání pravidelného tenisového turnaje právě v Praze? Praha se tak začne posouvat ve vnímání turistů jako tenisová nebo kongresová destinace. Karlovy Vary mají filmový festival, s čím si spojí turisté Prahu? Památky na to ve 21. století samy nestačí.

WTTC zařadila Prahu spolu s Amsterdamem a Barcelonou mezi města, která zaznamenaly skokový nárůst turistů, kteří zde chtějí strávit volný čas. Odpovídá tomu její infrastruktura a urbanistické řešení? A umí se vyrovnat s rozdílnými nároky turistů?

Systematický nárůst turismu do měst s sebou přináší i další problémy. Prioritou by mělo být zajištění čistého vzduchu a vody pro místní obyvatele, dále dostupné bydlení, dobrou úroveň veřejné dopravy a dostatek zeleně. Dalšími potížemi spojenými nejenom s turismem jsou růst dopravy, vytváření dopravních zácp, tvorba emisí a odpadu. Nastolit stejné podmínky pro trh a kontrola bezpečnostních a zdravotních standardů by měly být samozřejmostí pro restaurace i stánky, hotely i krátkodobé pronájmy.

V některých destinacích se proti invazi turistům již protestuje, jako třeba ve Španělsku, Itálii, ale i Chorvatsku. Benátský starosta zpoplatnil vstup do města, a pokud vás chytí bez platného vstupního lístku, zaplatíte vysoké pokuty. Český Krumlov vybírá poplatek za vjezd autobusů s turisty a zaznamenal již tak jejich pokles.

Negativní externality turistiky se šíří a nejsou jenom pohromou pro místní obyvatele, ale postihují samotné turisty. Kdo bude chtít jet do Prahy, aby si zajezdil na pivním kole a ubytoval se v bytě v centru, kde nepotká jediného Čecha? Turismus je potřeba kultivovat tak, aby se nerozvíjel na úkor místních obyvatel. Sami navštěvujeme jako turisté jiné destinace a pokud bychom se všichni chovali ohleduplně stejně jako to očekáváme od turistů přijíždějících k nám, řada problémů by se vyřešila.
Autor: Gorjan Lazarov, ředitel OREA Hotels & Resorts

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!