
Chladné jaro, horké léto – jaký bude podzim? Nenechte počasí hrát si s vašimi tržbami! Máme tipy, jak svůj nealkoholický nápojový lístek oživit bez ohledu na počasí.
Že v květnu padaly tržby restauracím se zahrádkami o celou čtvrtinu, jste asi slyšeli. Léto zřejmě propad vyrovnalo, ale co bude na podzim? Bude teplo a zahrádky budou plné, anebo se ochladí a hosté budou chtít něco jiného? Nespoléhejte se na počasí, zvolte prozákaznický přístup!
I na podzim můžete na nealku vydělat
Myslíte si, že větší rabat máte na jídle, nebo alkoholických nápojích? Zkuste se podívat na často opomíjený nealkoholický nápojový lístek a budete překvapeni. Každý podnik to má jinak, ale z nealka můžete rozhodně nejvýš nacenit to, co si vyrobíte sami. „Domácí limonády patří mezi dražší nealkoholické nápoje v on-trade. Ve srovnání například s colovými nápoji je jejich průměrná cena vyšší o 24 % a ve srovnání s balenou vodou je jejich cena dokonce vyšší o 41 %. Jejich oblíbenost a ochota hostů zaplatit za tento typ nápoje odráží pozitivní vnímání hostů, že se jedná o čerstvé a přírodní nápoje, které často obsahují kousky ovoce, což u nich zvyšuje vnímání zdravějšího nápoje,“ říká Marcela Šimková, ředitelka společnosti Data Servis – informace.
BOX 4 z 10 restaurací
vyšší cenové kategorie nabízejí limonády vlastní výroby
Meziroční nárůst spotřeby limonád vlastní výroby je 27 %, v indexu nárůstu tržeb je to dokonce 38 %.
Zdroj: Data Servis – informace
A teď ruku na srdce, kdy naposled jste do nápojového lístku něco přidávali? Chce to obměnu, a to sezonní! Na co se zaměřit? Počasí například nepodléhají funkční vody. „Jsou to nápoje s přidanou hodnotou pro spotřebitele. Například u magnéziové Gemerky ani Fatry jsme žádný výkyv v prodeji vlivem počasí nezaznamenali. Obecně u těchto vod nezaznamenáváme extrémní sezonní výkyvy,“ vysvětluje Jiří Štesl, výkonný a obchodní ředitel společnosti St. Nicolaus – trade CZ. Zkuste s nimi zapracovat, nabízet více značek, míchat koktejly apod.
Soustřeďte se na koktejly
Domácí limonády nemusí být doménou jenom léta. Stačí je lehce přizpůsobit počasí. Je horko, paráda – letní příchutě mají delší sezonu, je chladněji, zkuste podzimní chutě: jablko, hruška, vlašský ořech, ale třeba i dýni.
Proč domácí limonády? Hosté je vyhledávají nejenom v restauracích, ale i ve fast foodech: „Domácím limonádám se daří hlavně v kavárnách a prémiových restauracích, kde jsou také nejčastěji v nabídce ve více variantách. Meziročně nejvyšší nárůst ve spotřebě i tržbách zaznamenaly domácí limonády v podnicích typů fast food. Nabídka domácích limonád ve fast foodech je zatím nízká, ale meziroční indexy ukazují, že i zde je potenciál pro tento typ nápojů,“ říká Marcela Šimková.
TOP příchutě DOMÁCÍCH LIMONÁD:
- malina
- zázvor
- citron/limetka
- černý bez
- okurka
- máta
- pomeranč
- jahoda aj.
Zdroj: Data Servis – informace
A co jiného kromě domácích limonád? Nealko koktejly! No vážně! „Zájem o nealkoholické a nízkoalkoholické koktejly stále roste. Samozřejmě i u nás v baru se lidé čím dál více ptají po nealko verzi. Často bývají mile překvapeni netradičními kombinacemi a chutěmi, které jsme schopni vytvořit i bez pomoci alkoholu, a vlastně objevují, že nealko koktejl nemusí být pouze nealko mojito,“ vysvětluje Jan Šebek, barman z pražského baru L’Fleur a zároveň vítěz národního kola Mattoni Grand Drink. Podle Jana je ovšem jednodušší trefit se do chuti a představ hosta při přípravě alkoholického koktejlu než u nealko drinku. „Záleží na připravenosti za barem a přáních hosta.“ Takže se rozhodně nebojte na podzim experimentovat! Myslete na ten rabat.
Jana Dorčáková
KOKTEJL JANA ŠEBKA Birdie
Ingredience:
- Mattoni Grand perlivá 10 cl
- Šťáva z acai 1 cl
- Šťáva z yuzu 0,5 cl
- Vinný mošt 3 cl
- Bezinkový cordial 2 cl
Ozdoba: kopr, květiny, malinový prach
Postup přípravy: Do šejkru nalijeme šťávy z yuzu a acai, bezinkový cordial a vinný mošt. Zalijeme Mattoni perlivou a promícháme barovou lžící. Směs nalijeme do sklenice, přidáme brčko obalené v malinovém prachu a ozdobíme koprem a květinami.