logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Lidé chtějí změnu. Zapomeňte na smažené květáky!

26. září 2019
Zpravodajství 0
1925
Lidé chtějí změnu. Zapomeňte na smažené květáky!

Ovoce a zelenina mají v gastronomii své místo. A už to není jenom v podobě zeleninové oblohy na talíři či kompotu vedle v mističce. Těm časům odzvonilo. Má to hned několik důvodů.

Gastronomie je živý organismus, který se neustále mění a vyvíjí. Reaguje na mnoho podnětů. Tím prvním jsou zákazníkovy chutě a tím druhým úroda a dostatek zboží. Obojí v posledních letech prochází velkou změnou. A půjde to dál.

 

Neustálé výkyvy počasí a klimatické změny proměňují zemědělství. Logicky tyto proměny zasáhnou i do naší stravy. Nejenom rostlinné, ale taky masové. Každý rok Češi v průměru zkonzumují 42 kilogramů vepřového masa na osobu, přičemž by se tato položka měla do třiceti let snížit na něco přes pět kilogramů. Proč? Pro záchranu Země: změna počasí, málo vody, mnoho lidí a znečištění prostředí. Tato tvrzení, zdá se, padají na úrodnou půdu. Po suchém únoru přichází další výzva pro spotřebitele: bezmasé pondělí.
A snaží se i firmy. Například společnost Agrimex recykluje vodu, která se po oplachu surovin přefiltruje a následně použije na závlahu přilehlých polí.

 

Rostlinná kuchyně – gastronomický trend roku 2019

A co můžete těmto zachráncům planety nabídnout vy? Často je to smažák či smažený květák, případně těstoviny. Teď se nebavíme o specializovaných bistrech, která svou nabídku stavějí na alternativních surovinách, ale o regulérní restauraci. I ta by měla začít sázet na zpracování ovoce a zeleniny v sofistikovanější formě. A když dokáže například raw koláček nabídnout i zájezdní hostinec specializující se na českou kuchyni, dokážete to i vy.

Proč? Protože právě rostlinná kuchyně byla označená za gastronomický trend roku 2019. Tvrdí to nejenom studie Foodcast 2019, ale také média jako The Economist a Forbes a potvrzují i to i průzkumy. Podle výzkumu agentury IPSOS z března 2019 preferuje bezmasou stravu 5 % Čechů a mezi lidmi ve věku 18–34 let dokonce 10 %.

Zvýšený zájem o mraženou zeleninou, ovoce a byliny u restauratérů, potvrzuje Jiří Horák, ze společnosti Orkla Foodservice do jehož portfolia patří značky Vitana, Hamé a právě již zmiňovaný Agrimex. „Zájem rok od roku roste. Dle mého názoru však tento nárůst není následkem většího zájmu o racio produkty, nýbrž jsou to hlavně důvody ekonomické, výtěžnost a čerstvost.“

 

 

BOX

400 g

ovoce a zeleniny bychom měli sníst denně

o více než 90 %

máme snížit spotřebu vepřového masa na hlavu

 

Dejte lidem vědět, že máte kvalitu

Více o tom, jak proměnit váš jídelní lístek, si přečtete v článku Přílohy jako hlavní chod. Nyní se ale vraťme k prospěšnosti ovoce a zeleniny. Každý ví, že jíst ovoce a zeleninu je zdravé. Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) by dospělí jedinci zkonzumovat denně alespoň 400 g ovoce a zeleniny. Podle informací z Eurostatu však v zemích Evropské unie toto doporučení naplňuje jen zhruba sedmina (14 %) populace starší 15 let. Více než třetina (34 %) se tímto doporučením neřídila vůbec.

Denní spotřeba ovoce a zeleniny se značně liší mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie. Plnit doporučení WHO se dařilo každému třetímu občanu Velké Británie, čtvrtině Dánů a Nizozemců, ale jen každému dvacátému obyvateli Rumunska či Bulharska.

Míra konzumace ovoce a zeleniny byla podle zjištění Eurostatu také závislá na dosažené úrovni vzdělání. S růstem vzdělání se zvyšovalo i množství a četnost výskytu ovoce a zeleniny na stolech jednotlivých respondentů starších 15 let. Zdravé potraviny zkrátka vyhledávají zákazníci, kteří jsou ochotni utratit více – a přesně takové ve své restauraci chcete. Můžete jim dát maso a brambory, ale nabídněte jim k tomu salát, ze sezonní zeleniny prosím.

A právě na tom můžete postavit i svůj marketing. Napište do lístku, odkud mrkev máte, a i to, že byla čerstvě sklizena. A nezapomeňte se pochlubit i na sociálních sítích. „Čerstvá mrkev od Farmy Mrkev je již u nás. Mrkvový salát na vás čeká!“ Například.
Dnes se velice cení lokálnost. „Mým favoritem je náš špenát a hrášek, nejenom proto že jsem patriot, jelikož oba tyto produkty jsou vypěstovány u nás v Čechách, konkrétně v oblasti Polabí a po sklizni jsou do několika málo hodin zpracovány a zamraženy u nás v Panenských Břežanech, ale i pro jejich skvělou kvalitu. Dále mohu doporučit z bylinek kopr, z hub lišky a z ovoce černý a červený rybíz, švestky či meruňky,“ radí Jiří Horák.

 

 

Zeleninová válka s nádechem babiččiny kuchyně

A zdá se, že vy na nové trendy slyšíte. Zde slova Radka Růžičky z divize gastro ze společnosti Tit Bit. „Zájem o naše produkty je stále vyšší, je to dáno moderními trendy v gastronomii a zároveň odklonem především mladších generací od klasického stravování. I klasické restaurace tak doplňují jídelníček o bezmasá jídla moderní kuchyně.

Ruku v ruce s tím se ale i zvyšuje náročnost uspokojení zákazníka. Už nestačí mít jen sortiment klasické zeleniny a ovoce, v současnosti je potřeba mít skladem avokádo, černý kořen, topinambur, mango zelené, papáju zelenou, čerstvý pepř a další exotické produkty. Hitem posledních dvou let jsou různé výhonky a klíčky, ať už se jedná o česnekové, řepné, ředkvičkové atd. Jsou to tak zajímavé produkty, že už se o to zajímají i čeští zemědělci.“

Nemusíte se ale lekat a ze dne na den do jídelního lístku zařazovat superpotraviny. Začneme u babičky. Květák tady byl, je a bude a nemusí být jenom smažený. Podle Akademie kvality, která propaguje česku značku kvality Klasa, si květák jistě zaslouží jemnější úpravu, která by nechala více vyniknout chuti této košťálové zeleniny, vyšlechtěné z divoké brukve zelné. Ve staročeských kuchařkách objevíte recepty, podle nichž se vařený květák podával přelitý máslem a posypaný strouhankou nebo sýrem. Vraťme se do dob našich babiček a upečme si květák trochu netradičně v celku (recept v boxu).

Takže se postavte ovoci a zelenině s vervou a rozhodně nebudete litovat.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!