logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Každá čtvrtá restaurace, pivnice či bistro porušuje předpisy

12. září 2019
Zpravodajství 0
1027
Každá čtvrtá restaurace, pivnice či bistro porušuje předpisy

Bezpečnost potravin v Česku má podle odborníků zlepšit digitalizace.

 Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni uložila potravinovým provozovnám pokuty v celkové výši 100,6 milionu korun. Největší problémy byly ve veřejných stravovacích zařízeních, kde inspektoři zjistili pochybení v každé čtvrté z kontrolovaných provozoven. Bezpečnost i kvalitu potravin významně ovlivňuje schopnost restaurací, jídelen a dalších podniků zvládnout extrémní množství dat, která musí každý den sledovat při kontrolách: od přejímky surovin, přes skladování a zpracování až po výdej hotových jídel. Provozovatelům mají podle odborníků pomoci nové digitální technologie, které lépe hlídají dodržování legislativních požadavků v plném rozsahu.

Přehlcenost informacemi ohrožuje bezpečnost potravin

„Většina restaurací a dalších provozoven veřejného stravování v Česku zapisuje výsledky kontrol na papír a velmi snadno se stává, že záznamy neodpovídají realitě, jsou neúplné nebo zcela chybí. Může jít přitom o důležité informace, například o čase rozmražení potravin nebo délce uložení v lednici, což jsou důležité hygienické faktory. Firmy, které tyto procesy digitalizovaly a konvenční papírovou formu nahradily precizním online monitoringem, naopak výrazně snížily riziko závadnosti potravin. Stačí jim k tomu chytrá aplikace v tabletu či chytrém telefonu. Naše pilotní testy v provozovnách zároveň ukázaly, že čas zaměstnanců potřebný pro vyřízení administrativy klesl o 25 procent,“ uvedla Hana Brožková, potravinová auditorka z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.

Digitální nástroje zvyšují hygienické standardy

Hana Brožková dále upřesnila, že digitální nástroje pomáhají restauracím, řetězcům, hotelům a dalším provozovnám veřejného stravování efektivněji a snadněji dodržovat hygienické standardy v různých oblastech. „Personál udělá například záznam, jaké maso či šunka byla použitá ve který den a pro který finální produkt. Pokud by se objevila o informace o jeho závadnosti, lze tyto rizikové suroviny okamžitě identifikovat ve všech provozovnách a ihned stáhnout z oběhu. Lze také snadněji a přehledněji monitorovat dodržování skladovacích a výdejních teplot potravin, sledovat data trvanlivosti nebo označovat rozpracované nebo zchlazené pokrmy,“ uvádí další výhody digitálních nástrojů potravinová auditorka inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas. V praxi pomáhá firmám implementovat inovativní systém Safe Ops jako alternativu ke konvenčnímu papírování.

Nejproblematičtější provozovny: restaurace, bary, bistra, pivnice, cukrárny

Podle Státní zemědělské a potravinářská inspekce je nejproblematičtější segment společného stravování. Inspekce loni provedla v restauracích, bistrech, pivnicích, barech, cukrárnách celkem 14 290 kontrol a zjistila zde 3 457 pochybení. Porušení právních předpisů tak inspektoři zjistili v každé čtvrté kontrolované provozovně. Z důvodu nedodržení správné hygienické praxe inspektoři uzavřeli provozovnu na místě v celkem 67 případech. Provozy společného stravování představovaly 37,6% všech uzavřených provozoven. „I přes dílčí meziroční zlepšení zůstávají provozovny společného stravování segmentem, kde inspektoři nejčastěji zjišťují pochybení a jsou nuceni uzavírat provozovny pro nepřijatelný hygienický stav ohrožující zdraví spotřebitelů,“ uzavřel ústřední ředitel potravinářské inspekce Martin Klanica.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!