logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Digitální inovace v gastronomii přinášejí větší komfort pro hosta i samotné gastronomy

28. června 2019
Digital 0
1489
Digitální inovace v gastronomii přinášejí větší komfort pro hosta i samotné gastronomy

Jak potvrdil průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) z května 2019, digitalizace služeb je tažena online rezervacemi a sociálními médii, avšak gastro segment jako takový v inovacích pokulhává. Zatímco český host patří k nejpokrokovějším v Evropě ve využívání moderních technologií, u české gastronomie je tomu skoro naopak. Gastronomové často nestíhají držet s hostem krok. I proto se AMSP ČR rozhodla zintenzivnit svou aktivitu ve vlastním projektu „Moje restaurace“, který cílí právě na segment menšího gastra a připravit cílenou edukaci a šíření informací o nových trendech právě pro tuto cílovou skupinu.

S nástupem digitálního věku se však zažité trendy a zvyklosti v gastronomické oblasti mění rychleji, a to především díky novým médiím, technologiím a aplikacím. Gastronomická scéna se s velkou frekvencí objevuje na sociálních sítích prostřednictvím fotek, videí, blogů a nespočtu blogerů. Rozvoj digitálních řešení v samotných restauracích byl zatím, kromě vlny zavedení systému EET, spíše pomalejší. V poslední době ale gastronomická scéna registruje několik projektů a provozovatelů, kteří mají ambici to změnit.

„V denním běhu restaurace je opravdu hodně momentů a oblastí, kde by gastronomové využili inovativní řešení, která by jim pomáhala lépe svůj byznys řídit. Například moment placení, efektivita skladování, analýza výkonu restaurace a zákazníků nebo hodnocení a rozvoj výkonu obsluhy. Zatím buď ta řešení chybějí, nebo jsou drahá, mezi sebou nekompatibilní, nebo gastronomové prostě jen nemají kapacitu je používat,“ popisuje Luboš Kastner ze skupiny Hospodska, jeden z partnerů pro gastronomii v projektu Moje restaurace v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Zkušenosti se zaváděním a reakcí trhu na digitální inovace má i jeden z hlavních a dlouhodobých technologických inovátorů v oblasti, společnost Storyous: „Dnes už majitelé podniků začínají chápat, že pro úspěch mezi konkurencí je kromě výborného jídla stěžejní i skvělý servis. Technologická řešení jim mohou výrazně urychlit a zjednodušit běžnou denní operativu a ušetřit tak čas, který následně mohou věnovat svým hostům a postarat se, aby od nich odcházeli s perfektním zážitkem.“ uvádí její šéf, Igor Třeslín.

Nedávno proto zaujala jedna z největších inovací za poslední dobu, a to možnost propojení mobilu a platebních systémů prostřednictvím aplikace Qerko, která je na trhu dostupná od začátku roku. Zákazník se tak nemusí spoléhat pouze na platbu v hotovosti či kartou, ale rozšiřuje se počet restaurací, ve kterých zaplatí i pomocí QR kódu přímo od stolu. Možnost oceňují jak hosté, kteří mají naprostou kontrolu nad svým účtem, tak gastronomové, kterým aplikace pomáhá se lépe o hosty postarat zejména v rušných momentech. „Qerko představuje velice rychlou a pohodlnou platbu, při které nemusí host čekat na účet od obsluhy a gastronomům pomáhá řešit chyby i stres při momentech placení“, dodává Lukáš Kovač, spoluzakladatel Qerka.

„Moment placení je jedním z klíčových momentů zážitku hosta. I dobrý výkon obsluhy a kuchyně se dá pokazit tím, že nastane pozdě nebo s chybou. Jakákoliv aplikace či nástroj, který poskytne hostům pohodlí při placení a bude maximálně propojen se systémy gastronoma, má velkou šanci na úspěch“, komentuje Kastner.

Prozatímní pilotní používání aplikace Qerko předpoklady potvrzují. Při květnovém pilotním provozu, prozatím bez marketingové podpory, se v plzeňské restauraci Pijezpi realizovalo okolo 100 plateb a téměř polovina hostů platila opakovaně. Celkově přes aplikaci Qerko platí už více než 500 zákazníků v téměř dvacítce restaurací a 40 % z nich platí aplikací opakovaně. Jednou ze zajímavostí je i to, že dosavadní zkušenosti potvrzují ochotu zákazníků odměňovat dobrý výkon obsluhy vyšší mírou spropitného, na některých provozech je to o 1-2 % více než při platbách v hotovosti či kartou.

„Jedním z důvodů, proč se zatím gastronomie v Čechách nerozvíjela podstatně rychleji, je její vysoká nákladovost a uzavřenost gastronomů k využívání technologických novinek. Podobné technologie jako je placení mobilem, které v dlouhodobém horizontu povede ke snížení fixních nákladů, tuto vstřícnost určitě zvýší. Kromě zvýšení komfortu pro hosta pomáhají navíc podobná řešení vylepšovat i renomé oboru. Motivují obsluhu k lepším výkonům, snižují výskyt chyb a slouží též jako prevence pro nešvary. Musíme však mít na paměti zcela rozdílné prostředí ve městech a na venkově“, doplňuje Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky.

Rychlejší rozvoj inovací v gastronomii je vidět. Již nyní mají gastronomové přístup k celé řadě aplikací, které mohou restauracím a obdobným gastronomickým zařízením výrazně napomoci zefektivnit jejich podnikání. Mohou pomoci s prezentacemi podniků na internetu nebo zajištěním zpětné vazby od zákazníků. Pomohou s rezervacemi míst, či s rozvážkou jídel nebo hospodárným využíváním vody a energií.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!