Se silnou značkou za zády

Přinášíme druhý  příběh ze série reportáží z podniků, kde pokaždé pracují s pivem jinak. Celou přílohu najdete v dubnovém vydání HOREKA. Před dvaceti lety byla na pražských Vinohradech otevřena první restaurace nesoucí název Potrefená Husa. Staropramen tak jako první založil síť pivovarských značkových restaurací a pak jej následovaly i další .

Koncept franšíz se v byznysu dlouhodobě vnímá téměř jako sázka na jistotu. Zkušenosti ukazují, že počet úpadků společností působících v rámci franšízových sítí je podstatně nižší než těch, kteří podnikají na vlastní pěst. Krachnout může ale i franšíza.

 

Značka, kterou lidé znají

Potrefenou Husu na Praze 1 vedou Roman Vedral a Petr Korbel. Tato pobočka ještě před rokem a něco nefungovala, jak by měla. Po jejím převzetí výše zmíněnými pány její obrat roste měsíčně i o 100 %.

„I na historii naší pobočky je vidět, že franšíza nemusí fungovat vždy bezproblémově, mnohé závisí na vedení. Franšíza vám dá značku, kterou lidé znají a vyhledávají,“ komentuje výhody tohoto druhu podnikání spolumajitel Roman Vedral. Kromě pražské pobočky provozuje i dvě Potrefené Husy v Českých Budějovicích a jednu v Liberci. Všechny fungují víceméně stejně, malé rozdíly najdete v jídelních lístcích. „Pražská Potrefená Husa je paradoxně nejvíce česká, protože zahraniční turisté vyhledávají tradiční české pokrmy.“

Jako franšízant ale zároveň nemáte zcela volnou ruku. Musí si tedy všechno nechat schvalovat? „Jsou to spíše konzultace. Když se rozhodnu pro dodavatele filtrované vody, tak vím, že nemohu vzít lecjaké obrandované sklo a do něj nalít vodu, ale musím použít logo Potrefené Husy. Jako franšízanti jsme nositeli filozofie této značky.“

 

PODÍVEJTE SE TAKÉ NA PRVNÍ PŘÍBĚH

 

U nás výtoč neklesá

Pokud se bavíme o návratnosti investic, není nijak rychlejší než u nefranšíz. „Spojení se známou značkou vám ještě nezaručuje vítězství. Dá vám ale množství informací k podnikání a jisté know-how, na které byste si jinak museli přijít sám.“ I přesto, že tyto informace dostane každý franšízant, ne každý je dokáže správně zanalyzovat, vyhodnotit a úspěšně zavést do praxe. Navíc vše závisí i na místě, konkurenci a lidech, s nimiž pracujete.

„Potrefenou Husu ale vnímám jako značku kvality. Staropramen se o piva v Potrefených Husách stará ukázkově, dodá špičkové čepovací vybavení, nabízí školení a hlídá si jejich fungování.“ Běžné jsou například mystery shoppingy, kdy vám po pár týdnech přijdou výsledky. Romanovy restaurace jsou pravidelně hodnoceny nejlépe ze všech Potrefených Hus napříč republikou. Možná i díky kvalitě piva pobočky dvou společníků nezaznamenaly sníženou výtoč. Naopak. „Navíc nám jednou za měsíc přijde speciál, o který jeví lidé zájem.“

Zvýšená péče je věnována i zaměstnancům. Jsou školeni a pivu rozumějí. „Stává se, že u nás někdo nechce pracovat, protože ví, že zde po něm budeme chtít vědomosti, a on je zvyklý na volnost. Například vždy před směnou si číšníci opakují informace o pivech na čepu, aby nezůstali zaskočeni.“

Každý, kdo provozuje anebo chce provozovat restauraci, se musí rozhodnout sám. „Byznys je vždy složitý, franšíza vám ale dá v úvodu důležité informace, které vašemu podnikání ze začátku velice pomohou.“

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail