
Přinášíme první příběh ze série reportáží z podniků, kde pokaždé pracují s pivem jinak. Restaurace U Bohuslavů ve středočeském městě Čelákovice má více než stoletou tradici, za níž stojí především stejnojmenná rodina. David Bohuslav, pravnuk zakladatele, ji zdárně vede již pátým rokem a v pivu se rozhodl pro jednoho dodavatele – Plzeňský Prazdroj.
Přicházím sem v čase oběda, kdy se číšnice a číšníci familiárně zdraví se známým osazenstvem. Na polední menu sem chodí většinou stále stejní lidé. Restaurace U Bohuslavů je tradiční českou restaurací, která ale má svého ducha a zdejší interiér není zaplaven propagačními materiály dodavatelů – zdi zdobí sto let staré faktury zakladatele podniku a vše zdárně dotváří všudypřítomný název restaurace.
Chci to nejlepší
Plzeňský Prazdroj sem dodává již od 90. let, kdy byl rodině Bohuslavů podnik v restituci navrácen. David dohledal i nějaké faktury z první republiky, s jistotou ale nemůže říct, že Plzeň byla výhradním dodavatelem od začátku. „Pro plzeňské se rozhodl můj táta a já jsem to nikdy nezvažoval změnit, a to i přesto, že lákavé nabídky od konkurence tady byly. Já mám ale s Plzeňským Prazdrojem a s lidmi, co tam pracují, velmi dobrý vztah, navíc umějí dělat pivo.“
V restauraci na čepu najdete Kozla, Gambrinus, tankovou Plzeň a Volbu sládků, kterou vybraní hosté doslova vyhledávají. Nejvíce se tady prodá právě tankové Plzně. Mnozí odpůrci spolčování se s velkopivovary mluví o ztrátě duše podniku a svobody při výběru. „Já jsem sice smluvně svázán, kdybych chtěl, vyměnil bych dodavatele hned. Já ale nechci, protože podnik má duši a k ní patří Plzeň.“ Navíc spolupráce je někdy výhodná, například při zavedení EET Prazdroj nabídl 30% slevu u jednoho dodavatele.
A když mluví o duši podniku, ví proč. David pomáhal kamarádovi při výběru piva do Hrabalovy restaurace v Kersku, kde se točily Postřižiny. Volba padla na nymburské Postřižiny a druhou pípu obsadila právě Plzeň. Jestli to Prazdroji nevadilo? „Ne, je to prestižní místo, a když majitel ví, proč to tak chce, tak se to dá. V Kersku nemohly chybět Postřižiny a podle mého taky ikonická česká značka.“
Hospody zavírají, přežije jen nejlepší
„Snažíme se nabízet opravdu kvalitní suroviny a produkty. Nevaříme jenom dobré jídlo, ale máme i skvělý čaj, kávu a pivo,“ vysvětluje David Bohuslav úvodem. V menším městě je klientela omezená, pokud chcete uspět, musíte být nejlepší, myslí si majitel a touto cestou také jde. Za pět let, co podnik vede, stihl vybudovat zimní zahrádku a letní zahrádku, pozměnit interiér, vytvořit vinný sklípek a proinvestovat několik milionů. Snaží se sem zvát hudební hosty, pořádat tematické měsíce. „Teď běží měsíc thajské kuchyně. Kvůli tomu jsme byli na školení u těch nejlepších kuchařů a má to úspěch. Lidé chodí.“
Uvědomuje si ale, že konkurence je velká. Vidí to i na okolních vesnicích, kde je mnoho podniků zavřených. „Každý říká, že prodej piva v hospodách se snižuje a v obchodech zvyšuje. Podle mě to není dáno jenom tím, že lidé nechodí do hospod, nýbrž tím, že to majitelé raději zavřou. Byrokratická zátěž je tak velká, že to vzdají. Dnes přežijí jenom ti, co to dělají nejlíp, nikdo průměrný to nedá. Nám se objem prodeje piva nijak dramaticky nesnížil,“ komentuje tíživou situaci.
A v tom to je. Vědět, co je váš podnik zač, a podle toho také vybírat. Nevydělává totiž značka piva, ale vaše nápady.
Jak spolupracovat a být rovnocenným partnerem
- Neberte všechno, co vám nabízejí
- Mějte promyšlené, co děláte a proč to děláte
- Nejprve analyzujte svou klientelu a poté měňte
- Snažte se být nejlepší v okolí, pak máte i lepší pozici u dodavatelů
Piva na čepu v restauraci U Bohuslavů
0,5 l Gambrinus 10 o „hladinka“ / 29 Kč
0,5 l Pilsner Urquell „hladinka“ / 39 Kč
„šnyt“ / 24 Kč
„mlíko“ /24 Kč
0,5 l Birell 35 Kč
0,4 l Výběr sládků 33 Kč