logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Češi vypijí 2,1 milionu hektolitrů vína za rok, neumí ho ale moc servírovat

13. května 2019
Restaurace 0
906
Češi vypijí 2,1 milionu hektolitrů vína za rok, neumí ho ale moc servírovat

Co Čech, to vinař? Statistiky hovoří jasně, trh s vínem v Česku významně roste. Aktuálně je u nás přes 20 tisíc hektarů vinic, což je zhruba 2,5krát více než před 50 lety. Stoupá i spotřeba na osobu, aktuálně je to téměř 17 litrů za rok.1 Stejně jako například u kávy nebo piva, i u vína se Češi více začínají zajímat o původ a kulturu konzumování.

Za rok se v Česku vypije 2,1 milionu hektolitrů vína. Přibližně tři čtvrtiny pochází z dovozu, zbylou čtvrtinu tvoří domácí produkce. Spotřeba hroznového vína se podle údajů Českého statistického úřadu od roku 1989 zvýšila téměř o polovinu. Z původních 11,3 litru na osobu v roce 1989 se v roce 2016 vyšplhala na 16,9 litru na osobu. Mezi pět nejčastěji pěstovaných odrůd patří Veltlínské zelené, Müller Thurgau, Ryzlink rýnský, Ryzlink vlašský a Svatovavřinecké.

„Trhu s vínem se v Česku daří. Češi si ve vínu libují čím dál více, v posledních letech navíc pozorujeme trend, že ve výběru upřednostňují domácí vína. Produkce u nás kolísá kolem 600 tisíc hektolitrů za rok. V Česku máme dvě vinařské oblasti, Moravu a Čechy, nicméně přes 90 % vinic najdeme na Moravě. Co se týče pěstované odrůdy, mezi dlouholetou stálici patří Veltlínské zelené,“ komentuje situaci na trhu s vínem Mgr. Martin Dostalík z poradenské společnosti BNG Group.

Konzumace Čechům jde, nemají ale ještě zažitou kulturu konzumace a servírování

„Český spotřebitel je buď pivař, nebo milovník vína. Z našich zkušeností můžeme potvrdit, že víno je stále velmi oblíbené a poptávka po něm má neustále vzestupnou tendenci. V Česku máme dva typy zákazníků. První skupina víno vybírá na základě ceny a dává přednost o něco levnějším dovozovým. Většinou jde o polosuchá vína odrůdy Chardonnay, Sauvignon, Tramin červený či Merlot. Další velká skupina vyhledává moravská vína. Nemusí jít zrovna o pozdní sběry, ale tito lidé dokáží ocenit zemská a jakostní odrůdová vína. Vévodí Pálava, Rulandské šedé, Tramin červený, z novějších odrůd Hibernal. Obecně se nejvíce prodává v akci, dovozová vína v ceně kolem 60 Kč a moravská vína do 100 Kč. Nad 100 Kč je to taková magická hranice, u níž platí, že s vyšší cenou se prodává méně kusů,“ přibližuje Ladislava Antálková, obchodní ředitelka společnosti Vinium a.s. a pokračuje „Víno se nepovažuje za obyčejný alkoholický nápoj, ale váže se k němu bohatá kultura. I takové servírování se řídí určitými pravidly, která mohou zásadně požitek z vína ovlivnit a Češi jej ne vždy dodržují. K těm nejzásadnějším patří například vychlazení na ideální teplotu. Ke každému druhu se váže jiný stupeň a je potřeba toto pravidlo ctít. Stejně tak i pravidla spojená se servírováním, například sklenice, do které je víno servírováno.“

Základem jsou kvalitní vývrtka a skleničky. Ty musí být jednoduché, bezbarvé, tenkostěnné a se stopkou. Při správném otevření lahve nevydá korek žádný zvuk, při nalévání se láhev nedotýká skleniček, proud do sklenky teče pozvolna a ubrousek kolem láhve zachytává případné ukápnutí vína.

V neposlední řadě je důležité také správné spárování s jídlem. Lehké či světlé chody (ryby, drůbež, telecí maso apod.) ladí s bílým vínem, vydatnější pokrmy zase s lehčím červeným nebo plnější bílým. K tmavým masům, těžkému masitému či kořeněnému jídlu patří červené víno, sladké dezerty harmonizují se sladkým vínem a například u sýrů není odpověď jednoznačná, u nich musíte víno vybírat dle jednotlivých druhů.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!