Na co dnes slyší zaměstnanci? Motivujte i jinak než peněžně

Teorií a přístupů, jak motivovat zaměstnance k lepším výsledkům, je mnoho, stačí zadat správná slova do vyhledávače a vyjede vám nespočet článků a blogů (pro studia chtivé zmíním dobře známou Maslowovu hierarchii uspokojování potřeb).

Každodenní realita se nás však neptá na teorie a jejich znalost, ale klade různé otázky, například jak si v dnešní době udržet zaměstnance.

Nejčastější způsob motivování zaměstnanců jsou peníze – na jedné straně jednoduchý způsob, který umožňuje odměňovat zaměstnance za lepší výsledky formou provize, odměny, bonusu atd. Na druhou stranu je to nákladná metoda a její efekt je jen krátkodobý.

 

Jaké další možnosti kromě peněžní motivace máme k dispozici?

  • Umožněte zaměstnancům flexibilitu práce – například možnost se dohodnout na směnách podle potřeby, různé délky pracovní doby v jednotlivé dny, možnost udělat administrativní úkoly z domova, pokud to charakter práce umožňuje – každý má jiné preference.

Nejvíc tyto možnosti poptává mladá generace, ale jsem přesvědčená, že je ocení zaměstnanci napříč všemi věkovými kategoriemi. Průzkumy ukazují, že zaměstnanci jsou ochotni obětovat dokonce až 20 % své mzdy, pokud mají k dispozici takovéto flexibilní možnosti. To už stojí za zvážení, že? Pokud máte nedostatek kandidátů na nabízené pracovní pozice, zkuste je nabídnout na zkrácené úvazky.

 

Průzkumy ukazují, že zaměstnanci jsou ochotni obětovat dokonce až 20 % své mzdy, pokud mají k dispozici flexibilní pracovní dobu.

 

  • Poskytujte svým zaměstnancům rozvojovou zpětnou vazbu? Co myslím „rozvojovou“?

Takovou, která nekritizuje, nesráží, nepodceňuje, ale je formulovaná jako užitečná inspirace k rozvoji. Mluvte o tom, co chcete, aby bylo, a ne o tom, co je špatně. Například namísto „komunikuješ s hosty až moc stroze“ použijte radši „rád bych, abys hostům víc vysvětloval a ptal se jich, co očekávají“. Dá trochu práci se uhlídat, jestli říkám kritiku nebo formuluji svá očekávání, ale výsledek (snaha zaměstnanců se zlepšovat) za to úsilí stojí.

 

  • Poskytněte zaměstnancům benefity, které vás stojí minimum nákladů – třeba od zázvorového čaje v zimě přes výrazně levnější využití vašich služeb v období mimo sezonu nebo špičku.

Zaměstnanci se tím pak rádi pochlubí dál (třeba na sociálních sítích, které mají dnes velký dosah) a přispějí tak ke zlepšení vaší vlastní značky.

 

  • Zkuste vytvořit takovou firemní kulturu, ve které se zaměstnanci cítí dobře – kde mají možnost říct své názory na zlepšení fungování, protože se jich na to pravidelně ptáte, kde oceňujete, jak konkrétně se jim daří dělat práci dobře – budou pak mít snahu dělat ji ještě lépe. A nic to nestojí.

Jaké další možnosti napadly vás? Podělte se o své tipy na našem facebooku.

Jaroslava Vávrová

 

BOX
Jaroslava Vávrová, HR Generalist, Lasvit

Jaroslava Vávrová je absolventka Podnikovohospodárské fakulty EU v Bratislavě. Od ukončení studia působí v oblasti vzdělávání a rozvoje zaměstnanců – nejprve v společnosti VSE v Košicích (RWE), následně v České spořitelně, pak na pozici learning and development lead ve Vodafone Česká republika v Praze a nyní v designové sklářské společnosti Lasvit. Věnuje se celé šíři lidských zdrojů, zejména pak náboru, vzdělávání a rozvoji zaměstnanců a manažerů, hodnocení výkonu, firemní kultuře a rozvoji talentů.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail