
Místo plastového talíře porcelánový, sleva pro zákazníka, který si přinese vlastní hrnek, nebo kukuřičná či papírová brčka. Rychlá občerstvení a kavárny myslí na naši planetu!
Kafaři kráčející po městských ulicích, hosté usrkávající brčkem limonádu z efektních sklenic či zaměstnanci spěchající s jídlem s sebou v plastových krabičkách. To vše je realita dnešních dní. Plastová brčka či občerstvení take-away nabízejí fastfoodové provozovny i vyhlášené restaurace a kavárny. Jenže čísla o spotřebě plastů a následném znečištění moří a oceánů jsou alarmující. Podle zprávy OSN se jich každým rokem dostane do moří a oceánů osm milionů tun.
BOX:
- Očekává se, že v roce 2035dosáhne celosvětová produkce plastů 644 milionů tun.
- Evropané denně spotřebují 725 milionů jednorázových kelímků na kávu.
- Podle odhadů se za rokspotřebuje v ČR až 20 tisíc tun plastového nádobí.
Zdroj: #dostbyloplastu / MZP
Evropský zákaz plastových výrobků
Na základě alarmujících čísel navrhla koncem května Evropská komise mimo jiné zakázat i používání jednorázových plastových výrobků, jako je nádobí, příbory a brčka. Zákaz se jistě dotkne i mnoha gastronomických provozů, a tak existuje obava, že by měl dopad na jejich podnikání. Jaká jsou tedy hlavní navrhovaná opatření? Zákaz plastových výrobků je například podmíněn existencí dostupných a přijatelných alternativ. Členské státy sice budou muset omezit používání plastových nádob na potraviny a nápojové kelímky, ale mohou si samy stanovit cíle pro snižování spotřeby, poskytovat alternativní produkty nebo zajistit, aby plastové výrobky na jedno použití nebyly nabízeny bezplatně. Do roku 2025 však budou muset zajistit sběr 90 % jednorázových plastových lahví od nápojů, například prostřednictvím systémů vratných záloh. Tolik úřední jazyk.
Ve skutečnosti však už dnes, bez jakéhokoliv zákazu shora, sami zákazníci žádají změnu. Například britský list The Guardian v polovině června uvedl, že fastfoodový řetězec McDonald’s na přání svých zákazníků přejde z plastových brček na brčka papírová. V září zahájí jejich vyřazování a celý proces by chtěl ukončit do roku 2019.
Nemusíme ale chodit daleko, Bistro Sisters se rozhodlo začít s brčky z kukuřice. Na své facebookové stránce uvádí: „Rozhodli jsme se plastům v Sisters podívat na zoubek a začínáme od brček. Teď máme brčka z kukuřice, i když od klasických jsou k nerozeznání. Nedáváme je už automaticky ke každému nápoji, ale jen když budete chtít.“ K omezení plastů a jednorázových kelímků se připojují i některé kavárny, nabízejí například slevu na kávu, pokud si zákazník přinese vlastní hrníček.
Výzva #dostbyloplastu
Ochrana životního prostředí je podle marketingového ředitele Stanislava Pekárka pro síť zdravého občerstvení UGO zásadním tématem. „Na omezování spotřeby plastů a odpadů obecně pracujeme už dlouho. Od vzniku UGO Salaterií používáme porcelánové nádobí ve všech pobočkách, kde to umožňují prostory, tedy v těch, kde není food court se společným sběrem odpadu, a postupně se zbavujeme i dalších plastových obalů.“ Občerstvení UGO se rovněž zapojilo do výzvy ministerstva životního prostředí #dostbyloplastu a podepsalo dohodu zavazující společnost k omezení jednorázového (především plastového) nádobí ve svých Freshbarech a Salateriích. Postupně bude nabízet zákazníkům alternativy k jednorázovým obalům a ke konci roku 2020 by chtělo objem jednorázových plastů snížit o 15 tun.
Ve zprávě ministerstva životního prostředí se uvádí, že úplný zákaz jednorázových plastů je do budoucna reálný. Ministerstvo díky iniciativě #dostbyloplastu hodlá uzavřít s restauracemi, kavárnami a občerstveními dobrovolné dohody a docílit toho, aby zákazníci měli možnost se plastového nádobí vzdát. A aby nemuseli za alternativy platit nic navíc. K výzvě se zatím kromě občerstvení UGO připojily například CrossCafe a Bageterie Boulevard, ve vlacích Leo express či na Benzině dostanou zákazníci nápoje do opakovaně použitelných kelímků a společnost Dudes & Barbies, která provozuje například Kavárnu, co hledá jméno, zcela upouští od plastových brček.
BOX:
Jak se zapojilo občerstvení UGO do výzvy #dostbyloplastu:
- Na osmi provozovnách testují servírování drinků do skleněných nádob (brzy chtějí rozšířit na všechny provozovny).
- Během několika měsíců spustí prodej odnosových nádob na nápoje a saláty.
- V krátké době umožní zákazníkům odnášet si drinky ve svých nádobách na všech provozovnách a postupně i ve vlastních nádobách na saláty.
Káva do kelímku a jídlo s sebou je zatím součástí našeho dnešního bytí – nebude to příliš velká změna pro zákazníky a neohrozí to podnikání? Podle Stanislava Pekárka se reakce zákazníků nemusíte obávat. Právě naopak. „Jsou především rádi za možnost využití vlastních nádob, což jsme chtěli zavést dlouhodobě, ale mohli jsme až nyní díky novému souhlasnému stanovisku hygienické stanice. Přístup našich zákazníků je vstřícný. Sami nám chtějí s plněním našeho závazku aktivně pomáhat, nemusíme je vůbec do ničeho nutit. Z toho máme obrovskou radost, protože bez nich by to nešlo.“ Takže: zpátky ke sklenicím a porcelánu!
Článek jste si mohli přečíst v listopadové HORECE