
Akceptace platebních karet v oblasti cestovního ruchu a pohostinství je neodmyslitelným tématem tohoto byznysu. Setkáváte se s nimi každodenně a mnohokrát narážíte nejen na pozitivní, ale i negativní stránky.
Stinnou stranu byznysu představil na kongresu HOREKA112 Ivan Pechánek, specialista řízení rizik ve společnosti KB SmartPay. „Bohužel se situace zhoršuje, vždy se najde někdo, kdo chce získat nekalým způsobem částku z transakce,“ konstatoval. Za deset let došlo k nárůstu zneužívání karet při hotelových platbách. „Hotely vždy přijímaly platby kartou bez její fyzické přítomnosti a v současné době tuto možnost ,vylepšily´ i o platby prostřednictvím rezervačních portálů. Mají možnost provádět před-autorizace i dokončení před-autorizace, ale zároveň se tím vystavují riziku případné reklamace. „Pokud totiž karta není přítomna, může držitel karty platbu reklamovat, čehož jsou si klienti vědomi a stížnosti podávají,“ upozorňoval Ivan Pechánek. Kamenem úrazu se stávají v současné době platby přes rezervační portály a systémy – rezervace proběhne, hotel vše autorizuje, klient pobyt potvrdí a mnohdy i odbydlí. Ale karta nebyla fyzicky přítomná na POS terminálu, což vidí i vydavatelská banka a ví i držitel karty. „Pokud se jedná o neseriózního klienta, tak transakci reklamuje a hoteliér musí celou částku vrátit. Reklamační pravidla kartových asociací mají přednost před ostatními, tudíž i před pravidly společností provozující rezervační portály. A pravidla kartových asociací jako jsou VISA či Mastercard jsou nakloněna více na straně držitelů platebních karet, stejně tak se stále zvyšuje ochrana držitelů karet i v rámci příslušné legislativy ze strany např. Evropské unie“ říká Ivan Pechánek.
Pozor si dávejte na nepoctivé cestovní kanceláře. Ivan Pechánek upozornil na čerstvou „novinku“, kdy neznámá cestovní kancelář kontaktuje hoteliéry, aby jim nabídla spolupráci s dodáním klientely z Asie a USA a samozřejmě se nic z toho nestane. „Jejich cílem je vylákání podvodné provize a bohužel – vždy se najde někdo z hoteliérů, kdo jim určitou částku za sjednanou provizi pošle předem!
Pokud se chcete vyhnout jakýmkoliv podezřelým transakcím, přistupujte ke novým objednávkám obezřetně a zejména vždy se snažte transakci dokončit na svém terminálu za fyzické přítomnosti karty. To je asi ten nejlepší způsob, jak předejít a vyvarovat se tak nepříjemnostem a případným reklamacím.
Více se dočtete v novém vydání HOREKY, které vyjde začátekem prosince