logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Zákaz kouření má diskutabilní dopad

12. listopadu 2018
Restaurace 0
1332
Zákaz kouření má diskutabilní dopad

Již více než rok platí zákaz kouření ve vnitřních prostorách restaurací. Dvakrát se přitom objevila snaha absolutní zákaz zjemnit. Návrhy však neprošly.

Zákon podporují tři čtvrtiny veřejnosti. „Dvacet osm procent kuřáků je silně proti tomu, že se nesmí kouřit v restauracích. Lidí, kterým to opravdu silně vadí, je jen 12 procent,“ řekl Radek Jalůvka ze společnosti Ipsos, jenž na průzkumu spolupracoval s Fakultou sociálních věd Univerzity Karlovy. Podporu zákazu v průzkumu vyjádřilo 71 %.

Počet kuřáků se díky zákazu nesnížil

Hlavním argumentem pro zavedení byla ochrana zdraví, protože i pouze vdechování kouře z cigaret škodí. Zákon začal platit před létem, a tak nastal nevyhnutelný problém. Před hospodami se vytvářely hloučky kouřících lidí, jejichž přítomnost obtěžovala občany bydlící nad těmito podniky.
Kuřáků je v České republice přibližně čtvrtina a zákon na ně jistý dopad měl. Nepřestali kvůli němu kouřit, ale uvědomili si, že svým kouřením omezují nekuřáky. V loňském průzkumu to přiznalo 41 % kuřáků, zatímco před šesti lety pouhých 28 %.
Prodej cigaret v České republice dlouhodobě mírně klesá, tento trend se ale zavedením zákazu nijak nezměnil. Stojí za ním každoroční růst spotřební daně a jeho promítnutí do ceny cigaret. „Efektivita zákazu kouření je tedy diskutabilní. Snížení objemů prodeje po zavedení zákazu jsme nezaznamenali. Pokud už k nějakému přijetí nové legislativy dojde, měla by být postavena na principech lepší regulace. To znamená, že by měla být založena na předem ověřených faktech a otevřeném dialogu napříč společností a její dopady by měly být proporční,“ vysvětluje Jiří Hauptmann, ředitel pro vnější vztahy společnosti JT International.

 

Hospody nezavřely, přežívají

Mírná většina provozovatelů malých restaurací nesouhlasí s protikuřáckým zákonem. Více než 60 % provozoven neposkytujících jídlo očekávalo negativní dopad zákona. U těch, které nabízejí pokrmy, je to jen 30 %, říkal průzkum dopadů protikuřáckého zákona na malé hospody Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky (AMSP ČR) v rámci platformy Moje restaurace.
Zákaz kouření nepatří mezi hlavní bariéry podnikání provozovatelů malých restaurací. Polovina majitelů stravovacích zařízení vidí největší překážky v byrokracii a nedostatku personálu, problém v zákazu kouření reflektuje 18 % z nich. Z průzkumu rovněž vyplývá, že čím větší dělá restaurace obrat, o to více se kloní k zákazu kouření, naopak provozovny s minimálním obratem jsou proti zákazu kouření.
Podle společnosti JTI zavřela v důsledku zákazu kouření maximálně dvě procenta provozoven. Mezitím se však otevřely nové podniky, takže celkem ubylo pouze 1,3 % provozoven. „Větší problém pro trh je v tuto chvíli pokles počtu hostů. Tím trpí hlavně hospody v menších městech a obcích, které byly kuřácké před zákazem kouření,“ dodává Jiří Hauptman.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!