
Turisté pokládají hotel, v němž se ubytují, za bezpečné místo. Mnohokrát jde ale pouze o jejich pocit…
Mnozí z vás si pod pojmem bezpečnostní opatření v hotelech představí sáhodlouhá nudná školení a jakousi ztrátu času. Vše se ale změnilo letos v únoru, kdy v Praze shořel hotel. Hoteliéři začali prověřovat, jestli je u nich vše v pořádku a zdali jim podobná tragédie nehrozí také.
Chce to revizi
Podle kvalifikovaného odhadu inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas nesplňuje současná bezpečnostní kritéria požární ochrany zhruba 60 % hotelů v Česku. „Mnoho letitých ubytovacích zařízení v Česku má zastaralou protipožární ochranu, která sice neodpovídá současným normám, ale není v rozporu s legislativou. I přesto se na nás obrací řada podnikatelů, kteří chtějí zvýšit ve svých hotelích nebo ubytovnách požární bezpečnost, aniž by museli provádět rozsáhlé a nákladné stavební úpravy. Prvním krokem je vstupní audit, který ukáže na nejproblematičtější místa, která nejsou v souladu s povinnostmi na úseku požární ochrany. Následuje návrh opatření k odstranění zjištěných závad a doporučení k realizaci,“ přibližuje vedoucí bezpečnostních a požárních techniků Bureau Veritas Alena Komolá.
Mezi nejčastější závady, se kterými se inspektoři požární ochrany potkávají při svých pravidelných kontrolách hotelů, patří zaskládané nebo špatně označené únikové cesty, zamčené únikové východy, chybějící evakuační plány, vysoká fluktuace zaměstnanců a tím způsobená neznalost umístění uzávěrů médií a postupu v případě mimořádné situace. Velkým hazardem jsou chybějící nebo propadlé revize elektroinstalace celé budovy i jednotlivých zařízení, hasicích přístrojů, hydrantů a dalších požárně-bezpečnostních zařízení, u kterých není jasné, zda fungují správně – týká se to například požárních čidel a klapek.
Technologie určuje směr bezpečnosti
Při prověrkách se hoteliéři nevyhnuli ani revizi bezpečnostních systémů. I zde ovlivňuje řádné fungování personální krize – lidí je málo a ohodnocení nízké. S tímto faktem souvisí trend stále větší automatizace procesů a nárůst používání technologií. „Práci dvou tří lidí dnes zastoupí technologie, k ní je zapotřebí pouze jeden člověk, kterého můžeme zároveň lépe ohodnotit,“ popisuje situaci Ivan Lach, zástupce ředitele divize administrativních budov a hotelů společnosti M2C. Jenom za svou firmu vyjmenovává technologie jako M2C Support a M2C Touch Guard. „M2C support je systém upozornění klienta o dění v objektu a M2C Touch Guard je online pochůzkový systém, který umožňuje zadávat úkoly. Největší pomůckou je M2C Space – moderní dohledové centrum, kam jsme schopni napojit skoro jakoukoliv objektovou technologii. Dnes už pro zvedání závory není potřebný strážný, nahrazují ho technologie. Fyzická ostraha na objektu se tak může více věnovat prediktivní činnosti. Nejsilnějším mottem pro bezpečnost je totiž prevence.“
Více se dočtete v novém vydání časopisu HOREKA.