
Chutě okolo světa se různí a tak si v Číně můžeme dopřát třeba okurkové chipsy, na Filipínách křupky s příchutí humra. Anglie je proslulá vším co chutná po octu a v Indonésii frčí příchuť mořské řasy. A co Češi? My si libujeme v česneku!
Ve Skotsku se zálibou v místní delikatese došli dokonce tak daleko, že si brambůrky ochucují příchutí tradičního pokrmu Haggis, který se vyrábí z ovčích vnitřností. A zatímco v jiných zemích se snaží výrobci přicházet s neustále novými a novými příchutěmi, a předhánějí se, který z nich přijde s absolutní novinkou, my Češi se nejčastěji stále držíme osvědčené klasiky a do experimentování se příliš neženeme. I když je samozřejmě sortiment pestrý i u nás, jednoznačnou jedničkou je „obyčejná“ sůl. Kromě příchutě pro nás hraje velkou roli i tradice výrobce. Po předchozím ochutnání je 48 % internetových respondentů průzkumu agentury Nielsen věrných dané značce a 41 % zůstává u své oblíbené příchutě.
„České holky voní po česneku“, říká Andrew, Američan žijící v Praze. Není to urážka, ale fakt. Podobně jako Britové nedají dopustit na své octové, sníme my Češi v porovnání s ostatními přeci jen o něco více česnekových lupínků. Česnekovou příchuť umíme vytvořit dokonce tak dokonale, že s ní slavíme úspěchy i na mnohých zahraničních trzích. Např. Strážnické brambůrky v současné době putují z Moravy nejen do okolních států, ale nyní nově i do Spojených států amerických. Právě ve Spojených státech vzbudily velký ohlas, zejména u tamních těhotných žen. Ty se podle svých slov staly na česnekových brambůrcích doslova závislými. „Díky tomu jsme se rozhodli uzavřít další kontrakt pro vývoz brambůrek do USA a pravděpodobně budeme přidávat i dvě další příchutě,“ říká Libor Hobža, který společně s bratrem vede rodinnou firmu založenou jejich otcem před třiceti lety.
Podle internetového průzkumu od agentury Nielsen Atmosphere jednou za čas po chipsech nebo oříškách sáhne 84 % Čechů. O speciálních příležitostech toto zboží vyhledá zhruba 44 % respondentů. Výrobci uvádějí, že právě akce, jako hokejová mistrovství, olympiáda apod. jsou pro ně nejvytíženějším obdobím, kdy se zájem o slané pochutiny i několikrát znásobí.
Obecně je pojídání slaných pochutin spojováno s konzumací alkoholu a chvílemi, kdy se lidé setkávají a při sklence vína či piva zakousnou něco malého. Dá se říci, že se tak ale stává častěji doma, protože až 79 % domácností kupuje slané dobroty jen tak na doma a úbytku zákazníků čelí takřka všechny restaurace. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) vypil loni každý Čech v průměru 138 litrů, což je o pět litrů méně než předchozí rok. Stále více lidí si také raději kupuje balené pivo, než aby si zašli na čepované – aktuální poměr je 62 procent piva prodaného v obchodech ku 38 procentům v barech a restauracích.