
Ze statistik společnosti Global Blue vyplývá, že v období ruských svátků (Prazdniki Maja), které připadají na měsíce duben a květen, zaznamenala Česká republika meziroční pokles nákupů ruských turistů o -31 %.
– Pokles Tax Free útrat je důsledkem nižšího počtu uskutečněných nákupů v daném období o -30 % meziročně, doprovázený snížením hodnoty průměrného nákupu na 6692 Kč.
– Hlavním ekonomickým faktorem je nepříznivý vývoj směnných kurzů.
Společnost Global Blue zaznamenala v období ruských svátků meziroční pokles ruských Tax Free útrat o -31 %. „Pokles ruských nákupů je patrný napříč celou Evropou a je způsoben především negativním vývojem směnných kurzů,“ upřesňuje Jiří Macas, Managing director Global Blue Czech Republic.
Nedávno uveřejněná data Českého statistického úřadu o počtu zahraničních hostů v hromadných ubytovacích zařízeních za první čtvrtletí ukazují meziroční nárůst počtu příjezdů turistů z Ruska o +14 %. Samotný Karlovarský kraj, tradiční cílová destinace Rusů, vykazuje meziroční nárůst počtu hostů v hromadných ubytovacích zařízeních o +12 %. Útraty zde však meziročně klesají o -24 %. Ruští turisté tedy mají Českou republiku stále v oblibě, jejich příjezdy rostou, ale obraty obchodníků tento trend nekopírují. „Česká republika a Karlovy Vary obzvlášť mají navíc z hlediska útrat ruských zákazníků stále silnější konkurenci v sousedním Německu,“ doplňuje Jiří Macas.
Z pohledu rozdělení nákupů, turisté z Ruska i nadále nejvíce nakupují zboží z oblasti módy. Ta tvoří 67 % z celkových útrat ruských turistů v Česku. Negativní vývoj směnných kurzů se v tomto segmentu projevil poklesem o -22 %. Největší propad zájmu Rusů však prvních pěti měsících letošního roku zaznamenal segment šperků a hodinek. Meziroční pokles celkového objemu útrat v této kategorii činí -35 %.