
Angela Fangqi Ye z agentury I todo Travel se domnívá, že naše republika na rozdíl například od Francie zatím není připravena na čínské turisty. Uvedla to na dvoudenní konferenci cestovního ruchu Travelcon v Českých Budějovicích. Hlavní nedostatek vidí v nepochopení příliš odlišné kultury. Podniky cestovního ruchu by měli zauvažovat nad výběrem svých zaměstnanců a sáhnout, když ne přímo po rodilých mluvčích, po lidech, kteří čínsky vládnou. Jazyk a smích jsou klíčovými atributy spokojeného čínského turisty, shodla se s tlumočnicí ZanZan Liu i Market manažerem Martinem Bendou z incomingové cestovní kanceláře Kuoni. Naučit se čínsky alespoň pozdravit přitom není žádná věda, tvrdí řečníci. Podle ZanZan Liu k tomu stačí „jen“ devět let. „Čínština je jako posypání rýží,“ říká naopak ZanZan. Čínská gramatika je ale oproti té české podle jejího názoru snadná.
Podniky by také měli integrovat čínský platební systém WeChat a Alipay, který už je k dispozici na letišti Václava Havla. Pro restauratéry je klíčové vytvořit jídelní lístek v čínštině. Mnozí turisté z Číny neovládají žádný světový jazyk. Anglicky hovoří většinou pouze průvodce. Benda říká, že stačí skutečně malá pozornost, aby byl turista z Číny vděčný. Mapa na pokoji nebo karafa s vodou v restauraci zdarma. Zviditelnit by se měli zástupci cestovního ruchu v čínských populárních sociálních médií, radí Fangqi Ye. Důležité je ale vědět na jakých. Například YouTube je v Číně zakázán.
Hlavním cílem Číňanů jsou nákupy. Výdaje za nakoupené zboží na cestách jsou často desetinásobně vyšší než cestovní výdaje. Z tohoto měřítka je pro ně Česká republika stále levnou destinací. To se ovšem týká pouze nákupů. Příliš drahé pro ně nejsou ani letenky. Ubytování v Česku naopak není o mnoho nižší než ve Francii.
V roce 2017 přijelo podle ZanZan 12,4 milionů turistů z Číny. Do 5 let jich bude 22 milionů. Číňané neznají rozdíl mezi renesancí a barokem. Zajímá je sociální systém. To, co je na navštívené zemi originální a jiné než u nich doma, to je dobré. Jsou přehnaně slušní. Proto od nich stěží uslyšíte slovo ne.
Číňané si pochutnají na vepřovém koleni
Z hlediska gastronomie jsou Číňané relativně vstřícní. Nebojí se experimentovat a rádi ochutnávají naše jídlo i pokrmy jiných kultur. Na cestách Evropou navštíví mnoho restaurací, cestovní kanceláře tak musí dávat pozor, aby se výběr jídel neopakoval, aby v každé restauraci mohli vyzkoušet něco jiného. Na hodování při bleskových návštěvách země nemají mnoho času. Důležité je, aby je restaurace rychle odbavila. „Čas je pro ně vzácná komodita,“ povídá Benda. Ve skupinách nejsou příliš vybíraví a většinou vystačí s výběrem jednoho menu pro všechny. Na rozdíl od zpovykaných Američanů. Rádi zavítají do restaurací doporučených michelinským průvodcem a nepohrdnou takzvaným dostupným luxusem. Přespávají ve 4-5 hvězdičkových hotelech. Pivo si přejí vyzkoušet, proto jsou za něj ochotni připlatit.