logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Kdo „rejžuje“ na vepřovém?

5. dubna 2018
Restaurace 0
1104
Kdo „rejžuje“ na vepřovém?

Potraviny v České republice zdražily v posledním čtvrtletí loňského roku nejvíce z celé Evropské unie. Ještě zajímavější zjištění je fakt, že cena vepřového masa neustále stoupá. Chovatelé přitom prodávají jateční prasata za stále nižší ceny. Svaz chovatelů prasat se ptá: Kdo na zdražení profituje?

Čeští chovatelé prasat bojují s větrnými mlýny v podobě levného dováženého masa. Velkou ranou byl pro tuzemské zemědělce zákaz dovozu vepřového do Ruska. Jediné, co drží naše chovatele nad hladinou, jsou dotace, které však nemohou být všelékem.

Zajímavá jsou fakta, která hovoří jasně. Za posledních devět měsíců se cena, za kterou jsou jateční prasata vykupována, snížila z 34 na 26 korun za kilogram živé váhy. Tento alarmující stav by byl snad pochopitelný, pokud by se adekvátně snížila i cena masa na pultech našich obchodů. Kupodivu k tomu však nedošlo. Jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu, prodejní cena byla naopak ve stejném období navýšena o cca 15 korun za kilogram masa.

Někdo by mohl argumentovat, že rozdíl způsobují zpracovatelé masa. Ale ani toto nebude správný směr, kterým se vydat při hledání toho, komu za nehty ulpívá zisk. Ceny zpracovatelů přesně kopírují výkupní ceny prasat. Logicky je tedy možná jediná varianta – že rozdíl, který představuje cca 23 Kč/kg, inkasuje maloobchodní síť: obyčejní lidé si musejí připlatit a zemědělcům zbývají jen oči pro pláč. Jak s tímto vývojem situace bojovat? Zde bude každá rada drahá.

Ing. Josef Luka, předseda Svazu chovatelů prasat, k tématu uvádí: „Situace je dlouhodobě neúnosná a to přesto, že naši chovatelé prasat drží krok se stále se zpřísňujícími předpisy, jejichž realizace je velmi nákladná. Do chovů jsou investovány nemalé finanční prostředky, a na zemědělce je vyvíjen stále silnější tlak ze všech stran. Efektivita chovů stoupá, ale přesto má stále většina firem co dělat, aby se na trhu vůbec udržela.“

Mohlo by se zdát, že pomůže zvýšená poptávka po tuzemských potravinách. Ano, skutečně při výběru potravin dávají lidé stále více přednost kvalitě před cenou. A to je důvod, proč se zvýšila poptávka po českých potravinách, včetně vepřového masa.

Jediným výsledkem této změny však bylo navýšení cen u tuzemského masa. Hovoříme stále jen o balíčcích masa na pultech našich obchodů – nikoli o ceně, za kterou zemědělci prasata na jatka prodávají. Přitom se podíl vepřového masa z dovozu, jehož ceny jsou podezřele nízké, neustále navyšuje. Čeští chovatelé nechtějí žádná privilegia. Jejich chovy jsou neustále kontrolovány ohledně dodržování welfare (dobré životní podmínky), ochrany životního prostředí, Evropskou unií a nespočtem dalších úřadů a institucí. Jistě si zaslouží férové ceny, za které budou jejich prasata vykupována, aniž by na jejich práci profitovaly pouze maloobchodní řetězce. Chovatelé proto doufají, že se jim prostřednictvím Svazu chovatelů prasat podaří prosadit zákony, které napomohou narovnat vztahy mezi výrobci potravin a maloobchody.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!