
Textilie v ubytovacích zařízeních v poslední době neprošly žádnou zásadně velkou revolucí. Hoteliéři volí zejména konzervativní barvy a klasické provedení. Jejich vlastnosti ale posouvají nové technologie.
Snad ani nemusíme psát, že na rozdíl od textilu v domácnosti musí být ten v hotelu odolnější ohledně četnosti praní i odolnosti. „Hotelový textil prochází údržbou (praní, žehlení, mandlování) několikrát za týden. Na rozdíl od něj textil (převážně lůžkoviny) u nás doma pereme maximálně jednou za dva týdny. U hotelového textilu jsou nejvíce prané lůžkoviny a froté program,“ vysvětluje Josef Handrejch, majitel společnosti Kvalitex – bytový textil.
Vyhrává klasika, mění se materiály
„Materiál musí vydržet 150–200 cyklů praní v profesionálních prádelnách, kde je proces čištění agresivnější než v domácí pračce. U domácího textilu tak vysoké nároky na výdrž počtu cyklů praní nejsou,“ dodává Dušan Lichý, jednatel společnosti Olzatex. I proto hoteliéři volí textil, který je na takovou četnou údržbu nejlepší. Možná proto ve většině hotelů najdete bílé ložní povlečení, které je pro údržbu tou nejlepší volbou. V domácnosti také rádi využíváme ložní povlečení na zip, v hotelech se i díky rychlému navlékání využívá nejčastěji kapsa.
Ve většině ubytovacích kapacit najdeme ložní prádlo bavlněné, stále častěji je ale vidět také materiály s příměsí polyesteru. „Nejčastěji dodávanou kombinací je 80/20 (80 % bavlny, 20 % polyesteru), která posouvá materiál z hlediska trvanlivosti na novou úroveň. Polyester je pevnější, ve srovnání s bavlnou se méně krčí a je snazší na údržbu. Tak jako u každé tkaniny existují kvalitní a méně kvalitní materiály, i v tomto případě je potřeba dbát zvýšené opatrnosti a před nákupem otestovat prádlo v prádelně. U nekvalitních tkanin se může stát, že se polyester po vyprání zbarví do žluta a chytne barevný nádech,“ upozorňuje Milan Schmidt ml., jednatel společnosti TefiTex.
Obecně platí: při výběru materiálu, který prodejce označuje jako revoluční, buďte opatrnější. Podle Josefa Handrejcha jsou mnohé z nich spíše marketingovým tahem než sázkou na jistotu. „Největší inovací je stálé zjemňování lůžkovin a textilních materiálů. Oproti dřívějším dobám došlo k zjemnění přízí, které jsou v porovnání až o třetinu jemnější (tenčí) než dříve, ale zároveň je daleko více nití v dostavě tkaniny. Tato skutečnost zajišťuje tkanině vysokou pevnost a stálost, ale hlavně jsou materiály velmi příjemné na omak.“
Více si přečtete v nové Horece!