
Otevřít si svoji vlastní kavárnu, útulné bistro nebo rodinnou restauraci už napadlo nejednoho nadšence do gastronomie nebo odvážného podnikatele. Každý, kdo se pustí alespoň do základních počtů, zjistí, že levnějším snem by bylo procestovat celý svět. V některých případech klidně i vícekrát. Ptali jsme se proto v celkem deseti podnicích – kavárnách, bistrech, restauracích i barech – kolik je jejich podnik stál ještě před tím, než vůbec otevřeli.
Pokud také plánujete otevřít svůj vlastní podnik, nezapomeňte, že každé místo i koncept znamená úplně jinou investici. Na jinou sumu se dostanete s neobyvatelným prostorem, kde chcete vybudovat velkou restauraci, na rozdíl od malé kavárny ve zrekonstruovaném prostoru vybaveném vlastním nábytkem z palet.
Kavárna Pražírna
Kavárnu Pražírnu, která si sama praží vybrané druhy kávy, najdete kousek od stanice metra I. P. Pavlova a své zákazníky láká na špičkovou kávu a kávové nápoje. Kromě toho si tu ale dají i něco k jídlu, ať už mají chuť na sladké nebo slané. Majitelka Vanda Zumrováse rozhodla pro postupné budování kavárny a v začátcích investovala odhadem 500 000 Kč, kam ale nepočítá velkou investici v podobě vlastní pražičky.
“Po otevření jsme postupně spoustu věcí vyměňovali za lepší. Ze začátku jsme měli kávovar z druhé ruky a neměli jsme ani nejlepší mlýnek na kávu. Člověk to chce samozřejmě hned dělat co nejlépe a v co nejvyšší kvalitě, ale nemohli jsme si dovolit kávovar za 150 000 Kč. To byla utopie. Takže jsme se k tomu dopracovávali postupně a nějaké změny a zlepšení se dějí neustále. Investice do kavárny nikdy nekončí,” říká Vanda.
Oliver’s Coffee Cup
Před necelým rokem otevřela na Václavském náměstí kavárna Oliver’s Coffee Cup, jejíž majitelé se rozhodli konkurovat zdejším kavárenským řetězcům. Interiér plný pohodlných křesel, výhled přímo na koně, příjemná obsluha a především kvalitní káva jsou hlavním lákadlem. Takové místo stačilo ještě před otevřením spolknout zhruba 2,5 až 3 miliony Kč.
“Zařízení Oliver’s Coffee Cup nás vyšlo zhruba na 2,5 až 3 miliony Kč. To, jak rychle se dokáže prvotní investice splatit, hodně záleží na návštěvnosti a tržbách,” říká spolumajitel kavárny Jan Zeman.
AlterNativa Café
Kavárna nabízející kávu jak v tradiční podobě espressa a kávových nápojů z něj připravených, tak i alternativní způsoby přípravy, má celkem dvě pobočky. Jedna se nachází v Ostravě, druhá v Opavě. Kromě výběrové kávy nabízejí v kavárně i sladké dorty a koláče, snídaně nebo třeba polévky k obědu. Oba dva provozy se v rámci počátečních nákladů velmi lišily. Zatímco v Ostravě prošel prostor kompletní rekonstrukcí, a částka se tak vyšplhala na 1,5 milionu Kč, v Opavě investovala majitelka Klára Mičková už jen do vybavení a částka vyšla cca na 250 000 Kč.
“V Ostravě proběhla kompletní rekonstrukce, která vyšla zhruba na milion, a dalších 500 tisíc jsme investovali do vybavení. V Opavě už to bylo jen 250 tisíc. Velkou část práce jsme si dělali sami, jako například stoly a další nábytek,” vypráví majitelka AlterNativa Café.
Sweet & Pepper Days
Malé bistro s pravidelně se měnící nabídkou podle nejrůznějších světových kuchyní se stalo oblíbeným místem na pražských Vinohradech. Na menu najdete ráno pořádné snídaně, přes den pak hamburgery, hot dogy, těstoviny, saláty nebo sendviče, a to vždy v konkrétním stylu jednotlivých kuchyní. Prostor Sweet & Pepper Days je typický svojí příjemnou atmosférou a kromě sezení v přízemí se ještě ve sklepních prostorách nachází toalety. Před otevřením majitelé do bistra investovali 2,5 milionu Kč.
“Bistro nás v začátcích stálo okolo 2,5 milionu, ale částka byla dána především tím, že jsme museli dělat velké stavební úpravy. Předělávali jsme jednak sklepní prostory, tak proběhla i úprava statiky prostor,” vypráví Petr Flieger, majitel bistra.
Kantýna Fresh Bistro
Plzeňská Kantýna Fresh Bistro je menší podnik s jednoduchým, prosvětleným interiérem, zaměřující se především na kvalitní obědovou nabídku. Ta se mění týdně i denně a není omezená na žádnou světovou kuchyni. Kromě hlavních jídel tady pro zákazníky připravují i vlastní wrapy, sendviče, pomazánky nebo dezerty a koláče. Do bistra v centru Plzně investovala jeho majitelka Adéla Svobodová odhadem 300 000 Kč.
“Veškerou práci jsme si dělali svépomocí, od designu až po zednické práce. Například s elektrikou nám pomáhal strýc, design zase dělala kamarádka Karolína Striková. Velkou část gastronomického vybavení jsme kupovali z druhé ruky. Ale pořád na tom pracujeme a neustále investujeme další peníze na vybavení a úpravy. Na začátku nás Kantýna stála odhadem 300 000 Kč. Nechtěli jsme si vzít půjčku na dva miliony a udělat všechno a hned kompletní. Přeci jen by to byl risk, jestli bistro bude nebo nebude fungovat. Naštěstí to dopadlo dobře,” vypráví majitelka.
Sweet Secret of Raw
Veganské dorty a navíc ještě bez jakékoli tepelné úpravy úspěšně nabízí pražská cukrárna Sweet Secret of Raw. K té navíc letos ještě přibyla i druhá pobočka v Jihlavě. Cukrárna je v České republice první svého druhu a všechny zdejší produkty jsou v raw podobě, tedy při jejich přípravě se nepřekročí hranice 42 stupňů Celsia. Na jejím menu najdete samozřejmě dorty, ale také zmrzlinové poháry, koktejly a smoothie nebo snídaňovou nabídku. Majitelka Veronika Plajnerová prozradila, že zařízení cukrárny vyšlo na 1,5 milionu Kč. Na stejnou sumu se vyšplhala jak pražská pobočka, tak později i ta jihlavská.
Krystal Bistro
V pražském Karlíně před šesti lety otevřela restaurace Krystal Bistro, jejíž kuchyně stojí na tradičních receptech nejen francouzské kuchyně. Základ menu tvoří především sezónní a lokální suroviny a co nejvyšší zastoupení vlastních produktů. Krystal se svojí velikostí řadí mezi středně velké restaurace a zejména přes obědy je tu pěkně našlápnuto. Podnik takové velikosti vyšel majitele v prvotních investicích na 10 milionů Kč.
“Počáteční vstupy jsou u každého jiné. U nás byly dost vysoké, protože jsme museli udělat rekonstrukci prostor. Na druhou stranu tady ale máme zase nižší nájemné. Když si to pak porovnáte, musíte zjistit, jestli se vám to vyplatí nebo ne,” říká o začátcích Krystalu jeho majitel Petr Tyrichtr.
Marthy’s Kitchen
Marthy’s Kitchen se proslavilo mezi svými zákazníky jako velmi oblíbené snídaňové místo se širokou nabídkou od slaných vajíček až po sladké vafle. Kromě snídaní ale v bistru najdete i obědové menu, měsíční nabídku a stálé menu, které se mění dvakrát ročně podle sezóny. Koncept je inspirován francouzskou gastronomií a interiér s pohodovou atmosférou je ve stylu francouzského venkova. Náklady spojené s otevřením bistra odhaduje majitel Martin Petrák zhruba na něco přes 1 milion Kč.
“Zpočátku jsme chtěli šetřit, a tak jsme některé spotřebiče nakoupili použité, ale později se ukázalo, že to nemusí být vždy výhoda. Nové profesionální vybavení je ale několikrát dražší než použité i než spotřebiče pro běžné domácí použití. Například základní domácí myčka stojí 5 až 7 tisíc, profesionální 25 až 30 tisíc. Máme to podle potřeby nakombinované, ale třeba konvektomat nemůžete mít jiný než profesionální. Částka za vybavení kuchyně a interiéru se ve finále vyšplhala nad milion korun. Popravdě jsem očekával mnohem menší obnos,” vypráví o svých začátcích Martin, se kterým si můžete přečíst celý rozhovor o tom, jak ve svém podniku spravuje finance.
Babetti
Ostravská restaurace Babetti nabízí svým hostům tradiční italskou kuchyni od předkrmů přes těstoviny, pizzu, maso a ryby až po dezerty a italské espresso. Restaurace otevřela minulý rok v prostorách, kde se už před tím nacházela pizzerie, a na rozdíl od své předchůdkyně se stala oblíbeným místem ostravských návštěvníků. Majitelka Lucie Nováková zpětně odhaduje počáteční náklady na 800 000 až 1 milion Kč.
“Minimálně čtvrt milionu korun jsme investovali do kuchyně, stejnou částku do vybavení interiéru. Další položkou pak byl inventář, jako jsou talíře, příbory a tak dále. To bylo zhruba 150 tisíc a dalších 150 tisíc jsme investovali do zboží. To je dohromady cca 800 000 Kč, ale nejsou v tom započítané položky, jako je tisk menu, vytvoření domény nebo marketing,” počítá majitelka a dodává, že vybavení restaurace nebylo nové a podobně jako jiní i ona využila již používané. Nové by podle ní znamenalo dvakrát až třikrát vyšší výdaje.
Cash Only Bar
Cash Only Bar, mladší sourozenec vyhlášeného pražského baru Hemingway, je výjimečný nejen svojí koktejlovou nabídkou. Jak už jste odtušili z anglického názvu, kartou tady nezaplatíte, hosté si musí připravit hotovost. Do hospody bez peněz zkrátka nelez. Bar navíc nepřijímá rezervace a nesmí se zde ani kouřit. Nabídku klasických i signature drinků tady doplňují o drobné občerstvení ve formě hot dogů nebo čerstvého popcornu. Podle spolumajitele Aleše Půty vychází investice do baru jako je Cash Only Bar na 4 až 6 milionů Kč.
“Investice do nového podniku se liší s ohledem na technické parametry místa. Bar o velikosti Cash Only Baru v prostoru upraveném na gastronomii může stát v rozpětí 4 až 6 milionu korun. To jsou drobné stavební úpravy, technologie, vzduchotechnika, design interiéru, technické vybavení, stolový inventář a zásoby. Do prvotních nákladů je nutné započítat školení personálu a náklady na pronájem, včetně záloh na energie a další různé poplatky. Vždy spuštění takového nového projektu počítá s tím, že se minimálně první rok částečně doinvestuje něco nového, nad rámec, co se v prvních dnech ukázalo jako nezbytné pro další provoz,” říká o začátečních nákladech Aleš.
Finance jsou zkrátka důležitou součástí každého podniku. Přečtěte si tedy, kde můžete ušetřit, nebo pět tipů na to, jak své finance spravovat. A pokud plavete ve finančním názvosloví, máme tu pro vás slovník finančních pojmů.