
Doba kávě a kavárenské kultuře stále přeje. Nejenom v Praze a Brně, městu kavárnám zaslíbenému. I v menších městech vznikají nezávislé pražírny kávy, stylové kavárny. Přibývá i zákazníků, kteří chtějí ochutnat kvalitní kávu s příběhem. Kávu, u které znají nejen původ země, ale i konkrétního farmáře.
Jaká by měla být kavárna 21. století? Není důležitá jenom čerstvá, kvalitní káva. Kavárníci by neměli zapomenout na alternativní přípravy, snídaňové menu a něco malého ke kávě. Ač je káva tím nejpodstatnějším, neméně důležitý je i prostor kavárny, proto také dnes mladí kavárníci často spolupracují s architekty a designery.
Tereza Balá ze společnosti doubleshot poradí, jak se stát dobrým baristou a jaké vlastnosti by měl barista mít: „Musí být velmi ochotný, vstřícný ke svému týmu i k zákazníkovi, být komunikativní. Se zákazníkem je dobré prohodit pár slov. Měl by být odolný vůči stresu. Práce baristy je nejen fyzicky náročná, ale často i stresující. Měl by se také průběžně vzdělávat, udržovat si rozhled, aby mohl odpovědět na otázky kávových fajnšmekrů, na druhou stranu i doporučit kávu zákazníkovi, který se o kávu nezajímá.“ Tereza nás zasvětí i do správného postupu při přípravy irské kávy – klasického kávového koktejlu.
S výběrem kávovaru pomohou odborníci, například Přemysl Pytlík ze společnosti Imeso doporučuje: „Důležité je uvědomit si, jak a v jakém provozu bude kávovar provozován. Je nutné i zvážit, zda bude v provozu velká fluktuace personálu, nebo zde budou pracovat vyškolení zaměstnanci. V neposlední řadě je třeba vzít v úvahu image provozovny, kterého chcete dosáhnout.“ Svůj názor přidá i Jaroslav Tuček, zakladatel pražírny doubleshot: „Já osobně jsem zastáncem kvalitně zpracovaných malosériových kávovarů, které jsou jedinečné svým designem, tak i velmi omezenou malovýrobou. Jednoduše mají srdce. Nevynikají velkými displeji s nepřebernými možnostmi nastaveni, ale spíše precizním ručním dílenským zpracováním. Je radost takové stroje otevřít a najít vše na svém místě a z kvalitních materiálů. Navíc je výhodou znát se s výrobcem osobně a mít na přípravu kávy stejný názor.“
První letošní číslo je zaměřeno právě na svět kávy, nenechte si ho proto ujít.