
Práce pohostinství je řehole, to ví každý z nás. Na kongresu HOREKA 112 jsme se vás ptali, co vám při vaší práci nejvíc překáží. Zde jsou vaše opodvědi:
Nedostatek kvalifikovaného personálu, rozhodně. Je to dlouhodobější problém. Pomohla by osvěta, aby toto povolání bylo v očích veřejnosti atraktivnější. Aby rodiče, až se budou rozhodovat, kam půjdou jejich děti, věděli, že není ostudou pracovat v restauraci, v kuchyni. EET na nás nemělo nějaký velký vliv, evidovali jsme již dříve. Naopak jsme byli spíše příznivci EEt, lehce se tím srovnaly podmínky na trhu.
Michal Zátopek, Park Inn by Radisson Ostrava
Podnikání si ztěžuju já sám. Začali jsme podnikat, ale nevěděli jak na to. Problémy s personálem byly a budou, momentálně mi přijde, že je více administrativy. Dříve jsem dělal na place, teď už to kvůli papírování není možné.
Václav a Eva Halmovi, Restaurace a penzion U Halmů
Práci nám ztěžuje administrativa a nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Jsem z Jeseníku, na severní Moravě a tam je s personálem velký problém.
Petra Foltýnová, Hotýlek U Kance
Dlouhodobé schvalování některých zákonů, které jsme chtěli prosadit a které se týkají gastra, nám komplikuje práci. Změny v zákonech, které postihují restauratéry a hospodské, kteří pak nemohou investovat a věnovat se víc vzdělávání.
Tomáš Hasik, Česká pivní institut
Se zákony nic moc neuděláme, musíme se jim podřídit. Byrokracie je ale čím dál větší, EET a zpracování různých podkladů, občas systém nefunguje, padá internet… Ale myslím, že v dnešní době je největším problémem personál. To je na několikahodinovou debatu. Problém začíná už u škol. Je jich strašně moc, praxe je skoro nulová, studenti se ani do hotelu nedostanou. Lidí, kteří tuto práci chtějí dělat, je strašně málo. Lidi nejsou a bojím se, že ani nebudou. Můžete mít hotel ze zlata, můžete mít všechno manažersky na velmi dobré úrovni, ale pokud tam nebudete mít číšníka, který bude příjemný a profesionální, tak nemáte nic.
Martin Vopařil, hotel Zlatá hvězda