
Hoteliér roku 2014 a generální ředitel Resortu Valachy je příkladem úspěšného hoteliéra. Služby neprodává pod cenu a jeho práce s personálem nese prvky Baťova přístupu. Když mluví o tom, co v Resortu udělal, tak pouze v plurálu, protože ví, že za vším stojí tím lidé a ne jenom generální ředitel. Přinášíme vám část rozhovoru, celý si můžete přečíst v novém vydání Horeky již za týden!
Když mluvím s hoteliéry z Prahy, stále říkají, že se ceny zatím nedostaly na úroveň roku 2008 a snad se ani nedostanou. Vy jste první, který otevřeně mluví o zvyšování cen.
Je to dáno tím místem. Kdybychom byli v Praze, jedeme na ceny, přes zprostředkovatele. Tady například s bookingem spolupracujeme jenom u hotelu Galik, který je pro méně náročnou klientelu, ale pro Horal a Lanternu booking vůbec nepotřebujeme.
Máme vlastní rezervační oddělení, máme lidi, kteří se starají pouze o korporátní klientelu. Tato strategie nám dlouhodobě vychází. Ano, možná je to dražší, ale na to, aby se k vám klienti vraceli, musíte vybudovat vztah, a ten přes booking nevybudujete.
Zaměřujete se tedy na českou a slovenskou klientelu a korporát?
Ano. Často k nám host přijede na firemní akci a pak se vrací s rodinou. Vracející se hosty odměňujeme například upgradem pokoje, kdy jim poskytneme nadstandard za cenu standardu. K příležitostným zvýhodněným cenovým pobídkám využíváme vlastní web a newsletter, velmi dobře nám v tomto směru funguje i Facebook. Německá, rakouská a polská klientela je pro nás těžce uchopitelná a získat ji by bylo velice drahé. Museli bychom se zaměřit na agentury, PR výstupy a tak dále.
Vracející se hosté se ale chtějí bavit, proto jdeme cestou akcí. Například pořádáme Valachy Tour, což je série pěti závodů pro dospělé i děti, daří se nám je zpestřovat návštěvou známých sportovních osobností včetně olympioniků, což je pro řadu lidí zajímavou příležitostí srovnat si s nimi čas. Za rok je navštíví přes 3500 lidí a s tím jde ruku v ruce doprovod závodníků. Také pořádáme Karlovský gastrofestival, který jen loni přilákal 41 tisíc návštěvníků, akce pro rodiny s dětmi, tematické akce pro gurmány a nejnověji Týden kultury na Valašsku, charitativní divadelní festival pod cirkusovým šapitó na závěr prázdnin.
Kromě akcí máte napříč Karlovicemi i atrakce, namátkově Park Razulák, Kulíškova naučná stezka, půjčovna segwayů a elektrokol, golfové hřiště, v zimě Ski areál Razula… Oklikou se do Resortu Valachy dostane snad každý návštěvník Velkých Karlovic. Kde čerpáte inspiraci?
Zčásti se inspirujeme v top zahraničních destinacích, například v Rakousku, ale i Turecku či Itálii. Například Turecko má skvělé nápady pro práci s dětmi. V hotelnictví jsou typy národů, které to zkrátka umějí, mají to v krvi. Čím víc na sever, tím je to odtažitější. Valašsko je někde na pomezí, Valaši nejsou zrozeni pro servis a trvá to všechno déle, než se to sladí. I proto jsme hodně přemýšleli, jak služby zdomácnit a přizpůsobit valašské nátuře. Nechtěli jsme standard s 360 body, které se musí dodržovat s dohledem supervizora. Jsme tu pro hosty, kteří jsou otráveni z velkých korporátních hotelů a chtějí zažít přívětivý domácí přístup, a to souvisí s emocemi a náladou zaměstnanců, kteří, když to necítí, tak to v životě nepředají.
Vy sám jste ze Zlína, to, jak jste mluvil, jak se to v Resortu vyvíjelo – není to inspirováno Baťovým přístupem?
Ano, firma hodně pracuje s prvky batismu a ve Zlíně je pořád vidět. Je to zajímavé město s filozofií: žijte slušně, pracujte, neflámujte a pokud možno peníze utrácejte v našich podnicích. Tady nikdo nepřijde na schůzku o pět minut později, naopak je na místě o pět minut dřív.
Tomáš Blabla vystoupí také na kongresu HOREKA112, kde promluví o baby friendly hotelech.