
Nedostatek lidí byl hlavním tématem kongresu HOREKA 112. Promluvil na něm i Vladimír Novák, ředitel, Aquapalace Hotel Prague. Přečtěte si, jak se zaměstnanci pracují v největším aquacentru v České republice.
Jaká je personální situace v Aquapalace Praha?
Hotel zaměstnává 70 lidí na hlavní pracovní poměr, přilehlý aquapark dalších 120 zaměstnanců. Personál nabíráme neustále a jistě největší benefit, který máme pro zaměstnance je využití našeho aquaparku či fitness centra pro sebe a rodinu.
Fluktuace je u nás přibližně 25 – 30%, přičemž největší je na pozici číšníků. V létě navíc potřebujeme 25 brigádníků denně, abychom pokryli návštěvnost Aquaparku.
Situace na trhu práce mi hodně připomíná rok 2007 v centru Prahy, kdy jsme měli vyvěšený inzerát půl roku, přišel jeden uchazeč a museli jsme ho vzít a dát mu peníze, které jste předtím nikomu nikdy nedali.
Fungujeme osmým rokem a těší mě, že mohu říct, že cca 50 zaměstnanců ze 70 je tady déle než 1,5 roku a máme i několik zaměstnanců, kteří jsou s námi déle než pět let.
V dnešní době si tedy musíte zaměstnance hýčkat. Jedním ze způsobu jsou benefity a motivace vzděláváním. Jak tedy se zaměstnanci pracujete?
Poslední dva roky máme krásné sezony, tak jsme to mírně zanedbali. Uspořádali jsme vzdělávací akademii pro vedoucí středisek, jednalo se o manažerskou akademii a přizvali jsme k nim i vedoucí číšníky a pokojské, aby pochopili, jak systém funguje a proč musí některé kroky dělat.
Jazyky jsou u nás alfou a omegou. V hotelu se nejvíce využívá němčina, jelikož jsou u nás německy hovořící hosté nejpočetnější skupinou. Bohužel znalost cizích jazyků absolventů je velmi slabá.
Průběžně využíváme kurzy Asociace hotelů a restaurací a probíhají i malé proškolovací akce, například na Excel/Fidelio. Také se nevyhýbáme akcím, kdy do školení zapojíme naše dodavatele.
Máte nějaké tipy, jak předem zjistit, že uchazeč nebude to pravé ořechové pro vás? Například někteří restauratéři odmítají číšníky, kteří pracovali jenom na Staroměstkém náměstí, protože mají pocit, že je ani tak nezajímá práce než dýška.
Nám se opravdu osvědčil nábor z doporučení a také naši HR zaměstnanci čtou Annonce a volají číšníkům a nabízejí jim pozice. Častokrát uchazeči dostávají i dvě, tři nabídky od různých zaměstnavatelů a rozhodují se.
Bohužel se častokrát stává, že lidé na domluvený pohovor vůbec nedorazí, i proto třeba brigádníky zveme na jeden termín a pohovory se dělají najednou.
Pro mladé lidi e-mail není hlavní komunikační kanál a velmi dobře fungují na sociálních sítích. V loňském roce jsem zařizoval i ubytování pro letní brigádníky, abych je k nám dostal. Na druhou stranu ale není také dobrá cesta držet zaměstnance zuby nehty. Z vlastní zkušenosti vím, že třeba číšníka může dělat „skoro“ každý.