
Na kongresu HOREKA 112 jsme se věnovali také personálním problémům v oboru. Sehnat kuchaře či číšníka je v těchto dnech výzvou, o kvalitním uchazeči nemluvě. Přinášíme vám proto rady a tipy Lenky Černé, výkonné ředitelky, Annonce.
Jaká je nabídka a poptávka pozic v pohostinství?
Situace na trhu práce v České republice je pro zaměstnance dobrá, ale pro zaměstnavatele špatná. Průměrně máme na našich stránkách 250 tisíc inzerátů, z toho je čtvrtina nabídek práce, z nichž je třetina nabídek práce z pohostinství (téměř 21 tisíc inzerátů). Bohužel tenhle stav nereflektují poptávky. To znamená, že na jedno nabízené pracovní místo připadá zhruba 0,3 uchazeče, a to se ještě nebavíme o kvalitě uchazečů.
Vnímáme neschopnost zaměstnavatelů, reflektovat to, že pro získání zaměstnance musí přehodnotit své podmínky. Setkáváme se s tím, že někteří neradi sdělují podmínky práce. V oboru gastronomie je to zejména neochota zveřejňovat platové podmínky či benefity.
Další věc, s níž se setkáváme, je nepoměr v nabízených úvazcích a poptávce po nich. V současné době tvoří přes 90 % nabídek práci na plný úvazek a jenom polovina uchazečů hledá práci na full time, přičemž třetina má zájem o částečný úvazek. Zaměstnavatel si nechce vzít dva lidi na poloviční úvazky pro jedno místo. Samozřejmě je s tím spojeno více administrace, ale máte větší šanci získat kvalitního uchazeče.
Dalším problémem v oboru jsou nízké platy. Mnozí počítají s tím, že si navíc číšníci vydělají na dýškách…
I my se potýkáme s nedostatkem informací, protože zaměstnavatelé častokrát v nabídce nechtějí uvádět mzdu, anebo uvádí plat, který není reálný.
Já bych ale všem doporučila, abyste v inzerci popsali opravdu všechno. Napište, jaké benefity nabízíte, jaký jste kolektiv, co adepta čeká. Dnes už dávno nestačí popsat jenom pracovní pozici a napsat termín, kdy mohou přijít na pohovor a doufat, že je takto ulovíte.
Kam inzerát umístit?
Já si myslím, že to záleží na tom, jakou pozici nabízíte. Pokud hledáte někoho pro nižší pozice, doporučuji obsadit všechny inzertní kanály, to znamená: noviny, pracovní weby a také sociální sítě. Vysoké pozice zase asi nejsou pro inzertní noviny, ale spíše web.
KDO JE ANNONCE
Annonce – inzertní web a noviny, jež spojují lidi a firmy, které něco nabízejí, nebo naopak hledají.
KDO JE LENKA ČERNÁ
Je ředitelka inzertního webu a novin Annonce. Vystudovala mezinárodní vztahy a politologii a aktuálně se věnuje studiu psychologie a psychoterapie. Je členkou představenstva mezinárodní asociace vydavatelů inzertních médií ICMA, která sdružuje přes 70 vydavatelských domů a inzertních serverů z 30 zemí (International Classified Media Association). Současně je také předsedkyní správní rady Ústavu nezávislé žurnalistiky spojeného s projektem Hlídacípes.org