logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Kde a co nakupují restauratéři?

4. ledna 2017
Restaurace 0
2371
Kde a co nakupují restauratéři?

Dobám, kdy byl pro restauratéry, hoteliéry nebo kavárníky nákup ve velkoobchodě noční můra a často končil kvůli omezené nabídce neuspokojivým kompromisem, dávno odzvonilo. Současnost uspokojí nároky každého podnikatele v oboru – tedy pokud ví, kde a co správně nakoupit. Vyznáte se v nabídkách velkoobchodů? Přesvědčte se…

O tom, že nároky podnikatelů v segmentu HoReCa neustále rostou – ať už z pohledu kvality sortimentu či z hlediska přidružených služeb, vědí velkoobchodníci velmi dobře. Dávno pryč jsou 90. léta minulého století, kdy nabídka spočívala v neměnném, ale zato co nejlevnějším sortimentu – pravda, občas s nedostatečným akcentem na kvalitu.

Včera bylo pozdě

Jedním z nejrychleji se měnících aspektů nároků podnikatelů v oboru je důraz na co nejrychlejší pořízení nákupu s co nejmenší námahou. Jinými slovy: velkoobchody se musely soustředit na enormní restart v oblasti logistiky. Mnoho jejich klientů se už totiž nespokojí jen s pestrou nabídkou, ale vyžaduje také servis v podobě dovážky zboží v co nejkratším čase. „Vnímáme od zákazníků zvýšený tlak na logistiku, na včasné dodání zboží. Zkracuje se čas mezi objednávkou a dodáním,“ říká Jan Kratina z marketingového oddělení společnosti Bidvest. O tom, že se stále více klientů odhodlává využívat dovážku až do podniku, vědí dobře také v řetězci Makro. „Při všech pobočkách provozujeme dodávku zboží, kdy si zákazník zboží objedná on-line, telefonicky či e-mailem. Podíl zavezeného zboží na celkovém obratu firmy tvoří 15 %. Máme 240 obchodních zástupců, kteří denně pečují o zákazníky,“ potvrzuje Petr Stádník, šéfkuchař Makro.

Kvalita a čerstvost

Na to, že u hostů restaurací, hotelů a kaváren roste poptávka po kvalitnějších produktech, reaguje také poptávka nakupujících podnikatelů ve velkoobchodech. Stále žádanější jsou čerstvé suroviny a ingredience, jejichž kvalita se rovněž zlepšuje. Podobně jako již zmiňované atributy produktů jsou stále více vyžadovány suroviny, které mají původ v České republice. „HoReCa u nás nejčastěji nakupuje čerstvé potraviny. Největšího obratu dosahuje oddělení mléčných výrobků, jmenovat můžeme například mléko, máslo a smetanu. Mezi hlavní kategorie patří čerstvé ryby a mořské plody, čerstvé maso, ovoce a zelenina. Vedle čerstvých potravin se daří i prodeji vín a destilátů. Maloobchodníci se orientují spíše na trvanlivé potraviny. Vyplácí se umět zákazníkovi poradit, a proto máme k dispozici odborníky pro jednotlivé kategorie, kteří jim pomáhají s výběrem,“ říká Petr Stádník.

Co se týče poptávky s důrazem na vyšší kvalitu, mají tuto zkušenost také výrobci ve společnosti Bonduelle: „Mluvíme-li o zelenině, jde zákazníkům především o kvalitní zeleninu. Zřetelný je hlavně větší důraz na kvalitní ingredience. Podnikatelé nakupují nejčastěji jednodruhovou zeleninu. Mezi naše nejsilnější produkty patří samozřejmě kukuřice, hrášek, špenát a brokolice. V posledních letech se do popředí dostala i červená řepa, která je velmi oblíbená ve školních jídelnách. Nejnovějším trendem je zvýšený zájem o luštěniny, z nichž vede cizrna,“ řekla Kristina Hanousková, brand & trade marketing manager food service společnosti. Jak dodává, velkým hitem mezi restauratéry je také řepa na nudličky. Ostatně jak řekl před časem v médiích Zdeněk Pohlreich, šéfkuchař a mediální guru českých pořadů o vaření: „Troufám si říci, že vaření mám technicky zvládnuté, a teď se zaměřuji hlavně na suroviny. Vařím podle toho, co vytvoří příroda, nebo podle toho, co je právě čerstvého k mání.“

Specializované restaurace ale mnohdy pro klíčové suroviny využívají služeb minoritních dodavatelů, většinou napojených na malokapacitní výrobce. „Jsme italská restaurace, jejíž kuchyně stojí na co nejkvalitnějších a nejčerstvějších surovinách. Ryby například nakupujeme od menších dodavatelů, kteří se na tento segment specializují. Důležité je brát v úvahu sezonnost jednotlivých produktů a podle ní uzpůsobit aktuální nabídku jídelního lístku,“ říká spolumajitel pražské restaurace Il Capitano Damiano Cosentino.

Lákavá exotika

Vzhledem k poptávce hostů se podnikatelé segmentu HoReCa stále častěji pouštějí do nabídky méně obvyklých, nebo exotických surovin a produktů z nich vyrobených. Tento trend se obvykle pohybuje mimo zimní sezonu, neboť k létu exotika patří. „Objemy dělá základní zelenina, například papriky, okurky, rajčata atd. Právě speciality jsou ale to, čím jsme pro trh atraktivní. Na skladě běžně míváme třeba zelená thajská manga a papáje, různé druhy klíčků a výhonků, exotické ovoce a byliny nebo specifické odrůdy rajčat. V roce 2015 jsme zaznamenali extrémní poptávku po čerstvých kokosech, hlavně v letních měsících,“ řekl Marek Řondík, ředitel divize HoReCa společnosti Titbit. Jak dodává, společnost pracuje se zeleninou, což znamená, že i konkurence většinou dokáže sehnat podobné produkty. „Ale například v období Vánoc jsme schopni dovézt kontejner čerstvých žlutých kokosů ze Srí Lanky, v sezoně vozíme zralou papáju odrůdy 42 z JAR a v nabídce máme i výhonky amarantu z izraelské produkce,“ vysvětluje Marek Řondík. Podle Jana Kratiny je také mezi velkoobchodníky zřetelná změna sortimentu z mraženého směrem k chlazenému.

„Základ každé kvalitní kuchyně tvoří trvale dostupné ingredience ve vysoké kvalitě, a právě na udržení standardní kvality se hodně zaměřujeme. Pouze u nás lze zakoupit např. čerstvé maso značky Qualivo, propagujeme méně rozšířené suroviny jako artyčoky, smrže, v létě pak nabízíme zákazníkům na objednávku pestrý sortiment hub, jako jsou liška nálevkovitá, stroček trubkovitý, ryzec smrkový, lošák zprohýbaný a kotrč kadeřavý. Letos zařadíme do sortimentu angrešt, bezové květy, špendlíky i domácí třešně,“ říká o nabídce Makra Petr Stádník.

 

Rozvoj komunikace

Protože v dnešní době je klíčovým nástrojem pro získávání klientely správné PR, velkoobchodníci v této činnosti vyvíjejí enormní úsilí. Komunikační kanály již dávno nejsou pouze tištěné letáky, promyšlené promo musí fungovat i v tomto segmentu také pomocí on-line komunikace nebo sociálních sítí. Jakým způsobem se snaží oslovit zákazníky z řad HoReCa segmentu společnost Bidvest? „Bidvest TOUR – veletrh pro odbornou gastronomickou veřejnost, Výhodná nabídka vydávaná každé tři týdny, obchodní zástupce, katalog veškerého sortimentu čtyřikrát ročně, e-shop, specialisté na podporu prodeje v terénu, katalogy jednotlivých sortimentních skupin (Maso, Pečivo, Uzeniny, Ryby, Zmrzliny, Víno, Zvěřina Petron atd.), kurzy v GST,“ vyjmenovává nástroje na komunikaci Jan Kratina. Bonduelle pro změnu pravidelně využívá síly rozesílání newsletterů, komunikuje novinky na Facebooku i na webových stránkách, a také předává informace zákazníkům i prostřednictvím letáků těch velkoobchodů, které zboží této značky nabízejí.

Sofistikované PR praktikuje také společnost Makro: „Se zákazníky komunikujeme prostřednictvím vlastních médií. Každé dva týdny vydáváme akční letáky, jednou za měsíc Epikure, čtvrtletně vzdělávací a inspirační magazín Váš obchod a Gastro. Na jednotlivé zákaznické skupiny cílíme e-mailové nabídky podle jejich nákupního chování. Komunikujeme na Facebooku, kde využíváme i dostupných targetovacích nástrojů. Máme webové stránky s obsahem podle potřeb našich klíčových zákaznických stránek, kde zároveň najdete náš kompletní sortiment včetně cen. A v neposlední řadě máme 240 obchodních zástupců,“ popsal Petr Stádník.

 

Rádci z vašich řad

Poptávka po produktech ve velkoobchodech se velmi dynamicky vyvíjí. Aby byly řetězce a velkoobchodní společnosti schopny reagovat co možná nejpružněji na poptávku z řad pracovníků restaurací a hotelů, rady a podněty hledají přímo v řadách nejfundovanějších – u šéfkuchařů. Petr Stádník – kromě toho, že sám je uznávaným šéfkuchařem – nedá na spolupráci s lidmi z oboru dopustit: „To je pro nás pravidlem, že novinky zařazujeme na základě poptávky od zákazníků z řad špiček v oboru; jejich názor je pro nás klíčový. Provádíme zákaznické testy a shromažďujeme zpětnou vazbu. Pravidelně pořádáme zákaznické panely a máme nastavené interní systémy kontroly.“ Poznatky od profesionálů z oboru gastronomie při sestavování nových nabídek v sortimentu zužitkovávají také provozovatelé Bidvestu.

Marek Řondík komentuje: „Obchod se zeleninou znamená neustálou komunikaci s nákupčími, prodejci či kuchaři. Dalo by se říci, že všichni zmínění jsou odborníci – nebo by jimi měli být.“ V Bonduelle se zase radí v rámci foodservice týmu a po prvotním schválení se ptají i spřízněných kuchařů.

 

Jak začínali…

MAKRO – „Strategie společnosti již od vstupu na trh v roce 1998 vycházela z potřeb malého a středního podnikání. Mezi standardní zákaznické pilíře vždy patřila HoReCa, nezávislý maloobchod a kanceláře. Z počátku jsme určovali spíše my, co budeme prodávat. Stavěli jsme na mezinárodních zkušenostech, sortiment více definovali naši nákupčí než naši zákazníci. Právě v této oblasti nastala v průběhu let největší změna. S postupem času jsme vybudovali týmy specialistů pro každou zákaznickou skupinu; jedná se především o odborníky z branže, kteří přinesli do firmy zákaznický pohled a čilé kontakty s domácí gastronomií,“ řekl Petr Stádník.

BIDVEST – Na český trh vstoupil tento velkoobchod a výrobce potravin už v roce 1990, tehdy v podobě obchodního zastoupení v Nowaco v Československu. V současnosti patří Bidvest (od r. 2009) ke gigantům ve svém oboru. Je partnerem pro více než 22 000 gastronomických provozů a 12 000 maloobchodních prodejen.

TITBIT – „Hlavní divize Titbitu, zaměřená na zásobování řetězců, byla založena v roce 2001 a prvním produktem byly byliny v květináči. Výroba probíhala v miniskladu v Hostivaři a vše se stihlo zavážet jedním vozem. Dnes expedujeme ovoce a zeleninu do čtyř zemí střední Evropy a pracujeme ve skladu o rozloze 3500 m². Divize HoReCa byla založena také v roce 2001. Měla tříčlenný tým a jednu dodávku. V současnosti rozvážíme devíti vozy a expedujeme v průměru 300 položek OZ na denní bázi. Díky tomu, že se soustřeďujeme na speciality, máme sortiment o 30 % širší, než když jsme začínali,“ říká Marek Řondík.

BONDUELLE – Vše začalo roku 1853, kdy Louis Bonduelle založil lihovar na severu Francie. Ten byl roku 1926 přestavěn na konzervárnu a tentýž rok se konala i první sklizeň hrášku. Bonduelle, spol. s r. o., vznikla v Praze v roce 1991 jako dceřiná společnost francouzské firmy Bonduelle. Na českém a slovenském trhu nabízí sterilovanou a zmrazenou zeleninu v balení pro gastronomická zařízení a pro maloobchod. Výrobky se dovážejí z továren ve Francii, Polsku a Maďarsku.

 

Velkoobchody také vzdělávají

Společnost Bidvest se chlubí svým gastrostudiem, v němž pořádá odborné kurzy, má také vlastní gastroteam složený z předních českých šéfkuchařů, který pomáhá zákazníkům i přímo v jejich provozech. Makro kromě poradenských služeb pořádá pro profesionály z oboru HoReCa také množství vzdělávacích akcí a workshopů ve své nedávno otevřené Makro Akademii.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!