logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Dobrý nápojový lístek zvedá vaše tržby

4. ledna 2017
Restaurace 0
3721
Dobrý nápojový lístek zvedá vaše tržby

Pití, které v podniku nabízíte, o vás vytváří stejný obraz jako dobré jídlo. Nápojový lístek, resp. lístek kvalitně a odborně zpracovaný, patří ke klíčovým prodejním nástrojům každé provozovny.

Co je psáno, to je dáno. To platí i o nápojovém lístku, ale ještě než jej host vezme do ruky a začte se, měl by být o nabízeném nápojovém sortimentu informován dávno dopředu. Třeba už před vstupem do restaurace z tzv. menu boxu nebo nabídkové tabule. Host usedne a v ideálním případě je obsloužen s automatickým dotazem: Co si dáte k pití? V takovém případě, kdy se nestačí ještě ani rozkoukat, natož aby byl rozhodnut, co si vybere k jídlu, a podle toho pároval jídlo s nápoji, by mělo sehrát rozhodující roli doporučení obsluhy.
Obsluha by proto měla být podrobně informována a argumentačně vyzbrojena natolik, aby zvládla zaměřit zákazníkovu pozornost třeba na prémiová piva, resp. na nejziskovější položky. Musí ale umět pohovořit i o daných značkách v provozovně a jejich přednostech proti značkám konkurenčním. Aby ale číšník nebo servírka hostovi ústně předložili kompletní nabídku, na to není čas ani ze strany obsluhy, ani ze strany zákazníka.

 Nápoják zvyšuje tržby. Obměňujte ho!
„Proto je na jídelním a nápojovém lístku, aby hostovi předestřely vše, co je v provozovně k mání. Také nápojový lístek je silný prodejní nástroj, jakási vizitka restaurace, jejíž image výrazně spoluvytváří. Podle toho, jak je lístek zpracován, se konkrétní podnik odlišuje od ostatních – ať už kladně nebo záporně. Ovšem nejde jen o to být o krok před konkurencí co do grafiky a tisku, ale provedení lístku hraje významnou roli v rozhodovacím procesu hostů. A následně pomáhá zvyšovat tržby,“ říká Kateřina Helusová ze společnosti Plzeňský prazdroj.
Jak takový nápojový (ale i jídelní) lístek vytvořit? To rozhodně není snadná, natož levná záležitost. Opak by byl pravdou, pokud by restauratér vytvářel lístky na dlouhou dobu dopředu a jel podle nich měsíce a měsíce, možná i roky. Jenže takový lístek se velice brzy okouká, stejně jako opadne zájem zákazníků o hospodu, kde je vše pořád stejné, neměnné, zkrátka vše při starém. Nápojový lístek by se měl neustále aktualizovat, a to ve většině položek. Přesně tak, jako je tomu u jídelních lístků. Například v britském baru The Old Fire Station připravují každý týden koktejl týdne z jednoduchých a oblíbených přísad. Jeho název napíšou křídou na tabuli v baru. Společnost Brown Forman například vyzdvihuje snahu známého londýnského baru Old School Yard, který přenesl svou tradici a atmosféru ještě o krok dál – na svůj nápojový lístek. Ten je vytvořen jako učebnice zeměpisu a historie: přibližuje historii nápojů a zároveň na mapě ukazuje místo jejich původu. Tento koncept nepochybně přidává lístku na přitažlivosti.

S lístkem pomohou dodavatelé

Podobně jako jídelní, tak i nápojový lístek má své zákonitosti. „Rovněž u nápojů platí, že tam, kam se na lístku soustředí největší pozornost hosta, by mělo být i místo pro uvedení nabídky čepovaných piv, resp. hlavní značky čepované z tanku či upozornění na piva nepasterizovaná, nefiltrovaná a na speciály. Pokud jsou tato doporučení doprovázena ikonami, ilustracemi a výraznými fonty písma a přehledným rozlišením kategorií nabízených piv, pak se host snáze a rychleji orientuje a o to rychlejší je pak jeho rozhodnutí a volba nápoje,“ vysvětluje Kateřina Helušová.
Mnoho vašich nápojových dodavatelů již dnes nabízí službu tvorby nápojového lístku na míru a většinou je tato služba zdarma.
Před časem přišel například Plzeňský Prazdroj se svým Prazdroj Menu – aplikací na tvorbu profesionálních menu. Zákazník získává možnost tvorby menu v několika snadných krocích, má zajištěnou pravidelnou aktualizaci doslova na denní bázi, ale i další přednosti. Patří mezi ně důraz na párování jídla a piva, ale i vyzdvižení předností konkrétní restaurace. K tomu v Prazdroj Menu přidávají ještě popisky k jednotlivým nápojům, které zaujmou hosta a mají informační náboj potřebný pro jeho rozhodování. Graficky jednoznačně se musí přistupovat také k uvádění cen. Je dokázáno, že lidé jsou ochotni utratit více, když je cena uváděna bez označení příslušné měny (Kč, euro apod.). Tuto aplikaci využívá například restaurace Pod Kaštanem ze Šumperku, služba Prazdroj menu jí kromě publikování celého jídelního a nápojového lístku dává možnost na svých stránkách zveřejnit také speciální informace o restauraci, vše je doplněno mapou, otevírací dobou – zkrátka kompletní webová stránka restaurace.
Coca-Cola Hellenic zase nabízí aplikaci E-Menu, která umožňuje vytvářet speciální nápojové a jídelní lístky pro každou restauraci. Každý majitel restaurace si může připravit vlastní profesionální lístky na jednom místě. Aplikace rovněž nabízí možnost stažení log a některých dalších propagačních materiálů.

Nezapomínají na vás ani společnosti s nabídkou destilátů

Společnost Brown Forman dodává nápojové lístky na zakázku, při odběru 30 kusů počítejte s investicí minimálně 1520 korun; samozřejmě cena za lístek se snižuje s nárůstem počtu kusů. Společnost Rémy Cointreau zase provozuje službu napojak.cz, která vám po registraci vytvoří nápojový lístek zcela zdarma.

 Uvádějte přednosti
Nápojový lístek je také místo, kde provozovatel může prezentovat benefity nabízených nápojů. „Pro ilustraci – provozovna s tankovým pivem na čepu ve zvýrazněném nadpisu poukáže na to, že TANKOVÉ = nejčerstvější, a přidá informace typu – vychutnejte si nejčerstvější pivo přímo z pivovaru. A k tomu přiloží doplňující informace o tom, že toto pivo nepřichází do styku se vzduchem a uchovává si tu nejvyšší kvalitu, že pivo je hýčkáno po celou dobu z pivovarského sklepa až do hostovy sklenice v ideálních podmínkách a že toto pivo se do hospody dostává nejkratší cestou přímo z pivovaru,“ upřesňuje Kateřina Helusová.
To samé platí i u vín. Označení Sauvignon IGP nestačí. „Hosté sice díky odrůdě vědí, jestli se jedná o bílé nebo červené víno, mnoho z nich ale narazí u zkratky IGP. Je to označení zemského vína, které vám však neprozradí jeho cukernatost, původ ani způsob zrání. Toto označení je pro restauratéra minus. Výsledkem je nutnost nižších cen a menší návratnost,“ vysvětloval sommelier Jakub Přibyl na listopadovém kongresu HOREKA 112. Pokud nabízíte drink týdne, vystavte jeden exponát světu, prodá se ho více!
Nápojový lístek zkrátka berte jako další segment, v němž můžete zaznamenat růst. Přidávejte na něj sezonní novinky, nechte personál vše poctivě ochutnat, aby věděl, co prodává.
Jana Dorčáková

 

Více než jedna pětina hostů si objednává na základě doporučení obsluhy!

 

TIPY SPOLEČNOSTI BROWN FORMAN

  • Nabídka z více než 20 nápojů začíná být pro zákazníka komplikovaná. Nápojové lístky by proto měly působit jasně a být uspořádány tak, aby se v nich zákazník snadno vyznal.
  • Dobrým tahem je kontrolovat a analyzovat měsíční tržby a podle toho, co se prodává a co ne, upravit nápojový lístek.
  • Klíčem k úspěchu je nenásilnost – pokud obsluha nedokáže důkladně připravit všechny nápoje z lístku, pak jich je prostě příliš mnoho. Příliš rozsáhlý nápojový lístek může odradit nové zákazníky, kteří se pak místo koktejlů raději vrátí k pivu a vínu.
  • Nedělejte z nápojových lístků pasivní součást stolů či barového interiéru.
  • Naučte obsluhu baru automaticky zákazníkům podávat nápojové lístky a bez vyzvání k nim připojovat doporučení a komentář.

Zdroj: Brown Forman

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!