logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Espresso slaví už 115 let! Znáte jeho historii?

12. prosince 2016
Zpravodajství 0
4071
Espresso slaví už 115 let! Znáte jeho historii?

Těžko byste hledali člověka, který by neznal pojem „espresso“. Většina lidí také ví, že tento oblíbený kávový nápoj pochází z Itálie. Málo kdo ale tuší, jak různorodou a barvitou má espresso historii.

U zrodu espressa stáli hned dva muži. Oba žili v Itálii na přelomu 19. a 20. století. První z nich, Angelo Moriondo, odstartoval kávovou mánii v roce 1884 v Turíně, když si nechal patentovat parou řízený stroj pro okamžitou výrobu kávy. Jednalo se o přístroj, který řídil dodávku páry a vody odděleně přes kávovou směs. Velkým rozdílem od dřívějších strojů byl také fakt, že toto zařízení připravovalo espresso po jednotlivých porcích, nikoli velké množství nápoje najednou.

Druhý muž, který významně ovlivnil podobu dnešního espressa, byl Luigi Bezzera. Ten si sedmnáct let po vynalezení Moriondova přístroje nechal patentovat hned několik jeho technologických inovací. Průmyslová výroba italských kávovarů pro přípravu espressa však započala až o čtyři roky později, kdy Luigi Bezzera své patenty prodal. Tyto přístroje byly navrženy opravdu nadčasově. Svědčí o tom i to, že dnešní kávovary prošly pouze vizuální úpravou (zmenšení) a automatizací (nahrání softwarů). Ze stejné doby pochází také samotný název „Espresso“. Je odvozen z výrazu pro rychlý vlak „expres“ a mělo vyjádřit výrazné zrychlení přípravy kávového nápoje pomocí nové technologie.

„V současnosti naleznete na trhu mnoho různých kávovarů, které vyrábí kávu za použití rozličných technologií. Vše ale záleží na prioritách zákazníků a majitele. Těší mě, že se kávová kultura se v České republice znatelně změnila. Čeští konzumenti jsou dnes informovanější a náročnější. Proto jsme i my letos zahájili proces výměny technologie přípravy kávy a od poloautomatických strojů přecházíme k technologii pákových kávovarů. Ta umožňuje více variability při výrobě nápojů a také je díky ní možné ovlivňovat detaily jako je vůně, pěna nebo chuťové odstíny kávy. Samozřejmě to znamená vyšší nároky na schopnosti a zkušenosti baristů a ostatního personálu, všichni musí být dokonale proškolení,“ vysvětluje dnešní trendy Luboš Martínek, ředitel společnosti CrossCafe Original.

Kolébkou kávové kultury, jak ji známe dnes, je bezesporu Itálie. Na počátku dvacátého století se zde spolu s rozvojem kaváren rozšiřuje i specifický způsob její konzumace, a to pití vestoje. Nejen v Itálii popularita kávy rostla, oblíbeným nápojem se káva stala také v Anglii a Spojených státech amerických. Zatímco na ostrovech holdovali cappuccinu, tedy kávě s mlékem, za velkou louží dávali přednost formě latté ochucenou různými sirupy.

Popularita espressa vzrůstala po celém světě od roku 1980. Velký boom zažívaly kavárny především v USA, ve kterých se připravovalo mnoho druhů kávových nápojů. Variovalo se pomocí šlehačky, extrahovaných příchutí, sójového mléka, nejrůznějšího koření a oblíbených sirupů. V 80. letech si tohoto gastronomického trendu všimli i výrobci elektroniky a začali produkovat domácí kávovary.

Po roce 2000 se kavárenská kultura začíná dělit do dvou větví. Běžnými se stávají kávové řetězce, milovníci kávy ale také často vyhledávají střední a menší kavárny. Česká republika kávový boom zaznamenala v prvním desetiletí nového milénia. Na trh vstoupily velké zahraniční řetězce, ale vznikl například i největší český kavárenský řetězec CrossCafe. Za posledních několik let bylo otevřeno mnoho různorodých kaváren, které zrcadlí preference společenských subkultur. Alternativní přístup k životu, stravě nebo vnímání společnosti vytváří specifické požadavky, které reflektují originální a lokálně nepřenosné podniky. V kávovém průmyslu se mimo jiné v posledních letech pevně zakořeňují kavárenské standardy typické pouze pro Česko.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!